van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 44

Mercedes Concept AMG GT Track Sport
Mercedes Concept AMG GT Track Sport
Het weekend is achter de rug en opnieuw waren we getuige van de finale van een kampioenschap. De Super GT werkte namelijk zijn slotakkoord af op Twin Ring Motegi, waar ook onze landgenoot Bertrand Baguette van de partij was. Al kijken we eerder vooruit, want komend weekend staan er met het FIA WEC in Bahrein en de Lamborghini Super Trofeo World Finals in Misano twee prominente evenementen op het programma. Natuurlijk zijn er ook een boel nieuwtjes uit de bus gekomen, die we u zeker niet willen onthouden.
  • Crisartech
Team Impul - Nissan Z NISMO GT500
Team Impul - Nissan Z NISMO GT500
*** Dit weekend werd de finale van de Super GT afgewerkt in Motegi, en het was de TGR Team au TOM'S Toyota van Sho Tsuboi en Kenta Yamashita die de wedstrijd domineerde. Van bij de start namen ze de kop, met in hun zog onze landgenoot Bertrand Baguette in de Team Impul Nissan. Eens het stuur overgegeven werd aan Yamashita en Kazuki Hiramine - teamgenoot van Baguette - zou het uiteindelijk een driestrijd worden tussen de twee heren en de NISMO Nissan van Katsumasa Chiyo en Mitsunori Takaboshi. Hiramine drong nog aan bij de Toyota, maar strandde op iets minder dan drie tiende van de winnaars en kampioenen. Op de baan althans, want na de race werd de Team Impul Nissan gediskwalificeerd omdat de bodemplaat niet de minimumdikte had. Zo eindigt het seizoen van onze landgenoot in mineur. Hij wordt tiende in de eindstand.

Team Mach - Toyota 86 MC GT300
Team Mach - Toyota 86 MC GT300
In GT300 kregen we dan weer een unieke winnaar. De Team Mach Toyota van Iori Kimura en Yusuke Shiotsu haalde de zege binnen, de allereerste na 22 jaar proberen. De Toyota 86 MC GT300 mocht vanaf de tweede plaats vertrekken, hield daar stand tot aan de pitstops, om vervolgens de polesittende Subaru van R&D Sport te verschalken door geen banden te wisselen. Takuto Iguchi en Hideki Yamauchi moesten zo tevreden zijn met de tweede plaats, terwijl de winnaar van de vorige race - de Seven x Seven Racing Porsche van Harry King en Kiyoto Fujinami - als derde over de meet kwam. De K2 R&D Leon Racing Mercedes van Naoya Gamou en Togo Suganami kwam als zesde over de streep, maar dat was genoeg om de titel binnen te rijven in GT300.

Sacha Fenestraz - Nissan Formule E
Sacha Fenestraz - Nissan Formule E
*** Komend weekend staat na de 8 Hours of Bahrain ook de rookietest op het programma. Verschillende constructeurs hebben intussen hun keuze doorgegeven. Naast Charles Weerts en Kelvin van der Linde hebben ook Toyota en Aston Martin enkele namen bevestigd. Bij de Japanse constructeur krijgen Sascha Fenestraz en Ben Barnicoat hun kans. De Fransman met Argentijnse roots, die dit jaar terugkeerde naar de Super GT, mag voor het eerst een Hypercar aan de tand voelen. Barnicoat heeft dan weer een half seizoen moeten missen vanwege een blessure door een fietsongeval. Voor de Brit is het de tweede keer dat hij de Toyota GR010 Hybrid mag uittesten. Bij Aston Martin krijgt fabrieksrijder Mattia Drudi zijn kans. De Italiaan is de laatste twee seizoenen erg belangrijk geworden voor de Britse constructeur, en behaalde de pole tijdens de meest recente 24 Heures du Mans.

Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi
Antonio Giovinazzi, James Calado en Alessandro Pier Guidi
*** Ferrari heeft ondertussen al enkele contracten van fabrieksrijders verlengd, en daar behoort James Calado nu ook toe. De Brit heeft een deal met het Italiaanse merk getekend voor verschillende seizoenen. Calado is al sinds het debuut van de Ferrari 499P in het FIA WEC van de partij, en was samen met Alessandro Pier Guidi en Antonio Giovinazzi ook de eerste sinds 1965 die Ferrari aan de zege hielp in Le Mans. Overigens maakt hij dit weekend nog kans op de titel, aangezien hij en zijn twee Italiaanse collega's aan de leiding staan in de tussenstand.

TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
TF Sport - Corvette Z06 LMGT3.R
*** TF Sport en Corvette blijven nog minstens twee jaar bij elkaar. Het Britse team verliet vorig jaar Aston Martin voor het Amerikaanse merk om op te treden als klantenteam in het FIA WEC en dit jaar ook in de European Le Mans Series. Vooral sinds dit seizoen werpt de samenwerking haar vruchten af, aangezien TF de titel behaalde in de ELMS en al twee zeges wist te bemachtigen in het WEC, onder meer voor Tom Van Rompuy en co. Daarenboven maakt het Britse team nog steeds kans op de titel. Jessica Dane, hoofd van het Corvette-programma bij General Motors, hoefde dan ook niet lang na te denken om een verlenging aan te bieden aan de troepen van Tom Ferrier.

Mikkel Jensen
Mikkel Jensen
*** Peugeot zal na Bahrein afscheid nemen van Mikkel Jensen. Dat maakte het merk zelf bekend. De Deen was aanwezig van bij het debuut van het merk met de 9X8 in 2022, en vormt dit seizoen een team met Paul di Resta en Jean-Éric Vergne. Jensen zou niet verdwijnen uit de Hypercar-klasse, althans volgens de geruchten, want hij is gelinkt aan een zitje bij McLaren, dat in 2027 zijn debuut maakt. Aangezien Nick Cassidy en Théo Pourchaire zijn ingelijfd als vaste rijders, is het team volledig voor volgend seizoen. Of toch niet? Ook Vergne zal namelijk het team verlaten om zich te focussen op Formule E met Citroën Racing, de Gen4 die eind 2026 zijn debuut maakt, en ook de gloednieuwe Hypercar die Peugeot wil bouwen om de 9X8 te vervangen. Daardoor komt er een plaats vrij, en de Fransen hebben al een naam in gedachten om die in te nemen: Stoffel Vandoorne. De West-Vlaming zag zijn deal met Genesis in rook opgaan, zo blijkt aan zijn benoeming als reserverijder bij Jaguar, en maakt dus ondanks zijn vertrek in Fuji toch nog een terugkeer naar de Franse constructeur. 

Jamie Chadwick
Jamie Chadwick
*** Hoewel Genesis bijna klaar is met zijn huiswerk voor zijn eerste seizoen in het FIA WEC, was de vraag wat er met Jamie Chadwick zou gebeuren. Mathys Jaubert en Daniel Juncadella maakten immers promotie na hun passage in de European Le Mans Series. Deze week werd bevestigd dat de Britse nog steeds aan boord blijft bij het Koreaanse merk. Zij zal nog een extra jaar in het trajectprogramma zitten alvorens misschien de overstap te maken naar de GMR-001. Welk programma zij exact zal krijgen, is nog niet geweten.

Mathieu Jaminet en Felipe Nasr
Mathieu Jaminet en Felipe Nasr
*** Porsche ziet Mathieu Jaminet na dit seizoen vertrekken. Na de wedstrijd in Bahrein zwaait de Fransman uit bij de Duitse constructeur. Vermoedelijk is hij één van een aantal vertrekkers, na het nieuws dat Porsche het FIA WEC als fabrieksteam zou verlaten en zich volledig op IMSA zou focussen. De geruchten doen de ronde dat Jaminet nog wel in het WK uithouding zou blijven, maar dan als fabrieksrijder bij Genesis. Zo komt er een einde van acht jaar in Porsche-materiaal, tien zelfs als je zijn exploten in de Porsche Carrera Cup eraan toevoegd. Porsche vreesde ook dat Michael Christensen bij de vertrekkers zou horen, maar volgens het bericht dat Dailysportscar heeft gekregen zou dat voorlopig nog niet het geval zijn.

Colton Herta
Colton Herta
*** Ondertussen hebben zowel Cadillac als Acura hun bezettingen bekendgemaakt voor 2026. Bij de Amerikaanse tak van Honda zijn ze tevreden met de vier heren die het afgelopen jaar uitkwamen op beide bolides, en daarom zullen Tom Blomqvist, Colin Braun, Nick Yelloly en Renger Van der Zande ook in 2026 deel uitmaken van Meyer Shank Racing. De aanvullingen voor de IMSA Michelin Endurance Cup zijn nog niet gekend. Cadillac voert wel een paar lichte wijzigingen door. Niet bij Action Express Racing,dat team blijft doorgaan met Earl Bamber, Jack Aitken en Frederik Vesti, maar wel bij Wayne Taylor Racing, vooral voor de IMSA Michelin Endurance Cup, waar Colton Herta instapt bij Jordan Taylor en Louis Delétraz. Hoewel zijn focus vanaf volgend jaar verlegd wordt van IndyCar naar Formule 2, zal de Amerikaan toch aanwezig zijn tijdens drie van de vijf endurance-wedstrijden in Daytona, Sebring en Road Atlanta. Ricky Taylor en Filipe Albuquerque krijgen dan weer Will Stevens naast zich tijdens die manches.

Enzo Trulli
Enzo Trulli
*** Voor de Asian Le Mans Series zijn er nog een aantal bezettingen bekendgemaakt. Zo komt High Class Racing uit met Jens Reno Moller, Theodor Jensen en Gustavo Menezes. Een beetje met vertraging voor de Amerikaan, die oorspronkelijk dit seizoen zou uitkomen in de Iron Lynx Mercedes, maar die deal viel in het water. Nog een gekende naam die zijn debuut zal maken in LMP2 is Enzo Trulli. De zoon van voormalig Formule 1-rijder Jarno Trulli, die dit seizoen uitkwam in de Porsche Carrera Cup Asia, tekende bij Algarve Pro Racing. Daar zal hij het stuur delen met Kriton Lendoudis of Michael Jensen. Tot slot maakt François Heriau een opmerkelijke overstap. De Fransman verruilt Ferrari voor Porsche en zal instappen bij Manthey. Waarom opmerkelijk? Heriau en Manthey strijden dit weekend tegen elkaar voor de wereldtitel in LMGT3. Hij zal met Richard Lietz een prominente naam naast zich krijgen. De andere wagen is dan weer voorbehouden voor Antares Au, Klaus Bachler en Loek Hartog.

Ryder en Tony Quinn
Ryder en Tony Quinn
*** Begin volgend jaar staat er een opmerkelijke bezetting aan de start van de Bathurst 12 Hour. Tony Quinn zal namelijk met drie familieleden aan de start verschijnen, afkomstig uit drie generaties. Zo zal hij het stuur delen met zijn zonen Klark en Kent, maar ook met kleinzoon Ryder. Het kwartet krijgt een Audi ter beschikking, klaargestoomd door Melbourne Performance Centre. Overigens zijn ze alle vier niet onbekend met Mount Panorama. Terwijl Tony en Klark al een paar edities van de Bathurst 12 Hours achter de rug hebben, heeft Kent onder meer de Bathurst 6 Hour - een wedstrijd voor productiewagens - en de Aussie Racing Cars achter de kiezen. Zelfs Ryder, de benjamin van het team, heeft al eens mogen proeven van de beruchte berg, aan het stuur van GT4's en de Porsche Carrera Cup.

BMW M Racing Academy klas van 2025
BMW M Racing Academy klas van 2025
*** BMW heeft dit jaar zijn BMW M Racing Academy weer opgestart, en het ziet ernaar uit dat die ook in 2026 nog zal bestaan. Dit jaar waren Berkay Besler, Nerea Marti, Matt Million en Niels Tröger de vier gelukkigen die een gans jaar steun kregen van het Beierse merk. Ze werden begeleid door namen als Jens Klingmann, Max Hesse en Robby Foley. Ook ontwikkelden zij mee de BMW M2 Racing, die in 2026 zijn officiële debuut zal maken, en waren ze onder meer te gast tijdens races van het merk in het FIA WEC in Imola en in IMSA in Laguna Seca. Terwijl ze de volgende stap in hun carrière gaan maken, wordt er al naarstig gezocht naar de volgende leden van de Academy, die dezelfde begeleiding zullen krijgen.

Mercedes Concept AMG GT Track Sport
Mercedes Concept AMG GT Track Sport
*** Afsluiten doen we met de eerste beelden van de Mercedes-AMG: de Concept AMG GT Track Sport. Het merk met de ster bracht eerder vorige week foto's naar buiten van een stevige GT-bolide gehuld in de nodige camouflage. Mercedes houdt het bij "een exclusieve blik op de toekomst van de AMG GT-familie", maar het doet wel vermoeden dat deze auto iets te maken heeft met de volgende GT3. Het Duitse merk heeft namelijk al eerder aangekondigd een opvolger te bouwen voor de AMG-GT3 die in 2016 debuteerde.

Foto's: Mercedes-AMG - Nissan NISMO - Super GT - Sandro Delaere - Georges de Coster - Gert Starckx - FIA WEC/DPPI - Thomas Smets - IndyCar Series - Porsche Motorsport Asia Pacific - Bathurst 12 Hour - BMW M Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 4 november 2025.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons