2024 Race Promotion Night
Na een dramatische FIA GT World Cup in Macau, een mooie Race Promotion Night in Zolder en de finale van de NLS, zijn we nu toch bijna aan de laatste wedstrijden van het seizoen 2024 toe. Volgende week staat nog wel de finale van Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup in Jeddah op het programma, net zoals de finale van de GT4 European Series. Dat terwijl er ook nog testdagen in Daytona waren voor het IMSA WeaterTech Championship en natuurlijk zijn er ook een heleboel nieuwtjes die we u zeker niet willen onthouden.
Mercedes-AMG Team Landgraf - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** De laatste wedstrijd van de NLS werdeen dominant vertoon van de Mercedes-AMG Team Landgraf. Lucas Auer en Mikaël Grenier mochten vertrekken vanaf pole en reden zonder problemen naar de overwinning met 32 seconden voorsprong op de Manthey EMA Porsche van Ayhancan Güven en Morris Schuring. Dat terwijl de PROsport-Racing Aston Martin van Marek Böckmann, Nico Bastian en Adam Christodoulou zelfs pas anderhalve minuut later volgde. Mühlner Motorsport zette weer drie Porsche's in in CUP2 die derde en vierde eindigden terwijl er één moest opgeven. Het team was ook van de partij in CUP3 waar men als tiende eindigde. Ook Haupt Racing Team was van de partij om voor het eerst meters af te leggen op de Nordschleife met de Ford Mustang GT3, al reden ze niet mee tijdens de race.
Hakan Sari/Recep Sari - BMW M240i Racing Cup
Naast bovengenoemde namen kwamen er ook een aantal landgenoten in actie op de Nordschleife. Maxime en Guido Dumarey eindigde als tweede in SP8T met de PROsport-Racing Aston Martin GT4, terwijl Hakan en Recep Sari als vierde over de meet kwamen in de BMW M240i-klasse. Tot slot was er een opvallende verschijning in de BMW M2 CS-klasse, waar Matisse Lismont en Nicolas Baert samen met Comtoyou Racing aan de start verschenen en ook wonnen. Een voorbode voor de 24 uur van de Nürburgring voor beide piloten en team?
Aston Martin THOR Team - Aston Martin Valkyrie
*** Dit weekend was er ook een officiële test van IMSA in Daytona. Veel teams kwamen er op af, 31 wagens in totaal met al dan niet hun volledige line-up. Het was vooral uitkijken naar de Aston Martin Valkyrie die zijn publiek debuut maakte en toch 274 ronden afwerkte over de twee testdagen. Al lagen ze wel anderhalve seconde achter op de Lamborghini SC63, waarmee Romain Grosjean de snelste tijd op de tabellen zette. In GTD was het Dennis Olsen die met de Multimatic Motorsports Ford de beste tijd realiseerde tijdens het weekend.
Cadillac Wayne Taylor Racing - Cadillac V-Series.R
*** Met zo'n testdag krijgen ook veel constructeurs de opportuniteit om wat nieuwe dingen uit te testen om die dan al dan niet in te zetten als joker voor volgend jaar. Zo kwamen Porsche en BMW met lichte wijzigingen naar Florida, terwijl Cadillac bevestigd heeft dat men een joker zal inzetten voor volgend jaar. Zo zal er een update gebeuren op het controlesysteem van de electronica, om zo de samenhang van consistentie en betrouwbaarheid te verbeteren.
Meyer Shank Racing - Acura ARX-06
*** Acura heeft zijn endurance-piloten bekend gemaakt. Zo zullen Scott Dixon en Felix Rosenqvist in 2025 Tom Blomqvist en Colin Braun bijstaan. Voor Dixon een overstap, gezien hij de afgelopen seizoenen met Cadillac aan de start kwam, terwijl Rosenqvist zijn debuut zal maken in de topklasse en alleen de Rolex 24 zal betwisten. Op de wagen van Nick Yelloly en Renger van der Zande komt dan weer Alex Palou de rangen versterken tijdens de IMSA Michelin Endurance Cup. De plek voor de Rolex 24 is op dit moment nog niet ingevuld, maar de kans is groot dat deze naar Kakunoshin Ohta zal gaan, die afgelopen weekend de Acura ARX-06 voor het eerst aan de tand mocht voelen.
DXDT Racing - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
*** Ondertussen zijn er nog een aantal teams die hun bezettingen bevestigden voor het komende seizoen in IMSA. Zo heeft Pratt Miller, dat volgend jaar zijn eerste stappen zet in LMP2, Pietro Fittipaldi en James Roe al bevestigd. Daar komt nog wel een amateurpiloot bij. DXDT Racing, dat zijn debuut gaat maken in IMSA met de Corvette Z06 GT3.R, heeft Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Alec Udell aangekondigd. Zij zullen wel alleen de IMSA Michelin Endurance Cup rijden. De sprintraces zullen door een ander duo ingevuld worden. Steven Thomas en Mikkel Jensen zullen ook in 2025 uitkomen voor TDS Racing, met Hunter McElrea in steun voor de titelverdediging in MEC, terwijl Charles Milesi mee zal rijden tijdens de Rolex 24. Felipe Drugovich zal als vierde piloot fungeren bij Action Express Racing op de Cadillac. Tot slot zal Ben Barnicoat vermoedelijk een dubbel programma afwerken in zowel IMSA als het FIA WEC voor Lexus.
Laurin Heinrich
*** Ook voor de Asian Le Mans Series, dat begin volgende maand van start gaat, komen er al meer namen naar buiten. Zo zal Laurin Heinrich de topper zijn bij Origine Motorsport, waar hij de Porsche samen deelt met Leo Ye en Yuan Bo. Dat terwijl Antares Au en Ryan Hardwick instappen bij Manthey EMA. Au zal de plaats innemen van Alexander Malykhin en gaat de wagen met Joel Sturm en Klaus Bachler delen. Hardwick krijgt dan weer Richard Lietz naast zich, terwijl de piloot met zilveren status nog bevestigd moet worden. Tot slot stapt Nick Catsburg in bij Nielsen Racing, waar hij het stuur zal delen met Naveen Rao en Matt Bell.
Clemens Schmid, Arnold Robin en Ritomo Miyata
*** Wie we vermoedelijk volgend seizoen niet meer in een prototype zullen zien, is Ritomo Miyata. De Japanner werkte dit seizoen een dubbel programma af met de European Le Mans Series bij COOL Racing en een programma in Formule 2. Maar na een moeilijk seizoen in het laatstgenoemde kampioenschap, lijkt men bij Toyota toch te beslissen om hem te laten focussen op éénzitters. Nochtans mocht hij wel van een geslaagd seizoen spreken, met twee overwinningen met Lorenzo Fluxa en Malthe Jakobsen in de ELMS en ook een invalbeurt op de Lexus tijdens de 6 Hours of Spa-Francorchamps. Het is ook onzeker of hij nog reserve-piloot zal zijn bij Toyota Gazoo Racing, een rol die hij ook op zich nam dit jaar.
Lamborghini Super Trofeo World Finals
*** Tijdens de Lamborghini World Finals in Jerez werd de nieuwe locatie voor 2025 voor deze wedstrijd bekend gemaakt, men trekt voor de twaalfde editie terug naar Misano. Het circuit aan de Adriatische kust was voor het laatst in 2021 nog gastheer voor de mondiale finale van Lamborghini. Ook de datum is bekend, namelijk het weekend van 8 en 9 november. Hiermee overlappen zij met de finale van het FIA WEC in Bahrein.
Lamborghini Temerario GT3
*** Naast de locatie voor de World Finals volgend seizoen gaf Lamborghini ook de eerste teaser vrij van hun gloednieuwe GT3: de Lamborghini Temerario GT3. Er was al geweten dat de Huracan aan het einde van zijn cyclus kwam en er een gloednieuwe wagen vanaf 2026 zal debuteren. Daarvoor werd gekozen voor de Temerario, die op dit moment op de markt komt. Veel nieuws qua technische details zijn er nog niet vrijgemaakt, al is de straatwagen uitgerust met een 4-liter turboaangedreven V8 en hybride-componenten. Deze zal wel verwijderd worden, net zoals bij de Honda NSX GT3 of Ferrari 296 GT3.
International Sports Cars
*** Tot slot zal er vanaf eind 2025 een gloednieuw kampioenschap gelanceerd worden in Azië en de Golfstaten: de International Sportscar Championship. En hetgrijpt terug naar het format van de A1GP vanuit het verleden. Men wil namelijk starten met teams die een land vertegenwoordigen, waarbij ook twee neutrale teams hun kans krijgen en alles tezamen gegoten worden in een soort van competitie. Elk land of team zal zeker zijn van hun plek voor drie jaar, waarna dit daarna vernieuwd kan worden met een opbod proces. Al staat het maximum nu wel op 28 wagens. Ook zullen zij allemaal met dezelfde wagen rijden: de Nova Proto NP02. Hiermee wil men de kosten ook binnen te perken houden. Het kampioenschap zal bestaan uit vijf evenementen die zullen afgewerkt worden op circuits met de hoogste graad van de FIA en elk weekend zal bestaan uit twee wedstrijden van 90 minuten. Iets om zeker in het oog te houden volgend jaar!
Foto's: Georges de Coster - NLS - IMSA - Fanatec GT World Challenge America - Porsche AG - Niels Vaeck - Lamborghini - International Sports Cars Tweet