van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 48

Piloten Peugeot Totalenergies voor 2026
Piloten Peugeot Totalenergies voor 2026
Weinig tot geen uithoudingsraces afgelopen weekend, maar naast de baan viel best veel nieuws te rapen. De jaarlijkse Night of Champions van Porsche stond op het programma, waardoor weer veel te vertellen vier over het merk uit Weissach. Dit weekend staan er weer wat races op het menu, onder meer met de Michelin 12H Malaysia. Een overzicht van alle nieuwsberichten van de voorbije zeven dagen kunt u hieronder lezen. Daar gaan we!
  • Crisartech
Ayhancan Güven
Ayhancan Güven
*** Beginnen doen we in Weissach. Zoals elk jaar vormde de Porsche Night of Champions een vat vol nieuws waaruit kon getapt worden. Eerst de nieuwbakken fabrieksrijders van het merk. Laurin Heinrich en Ayhancan Güven werden gepromoveerd naar die rol. Beide heren kenden een uitstekend jaar, waarin de Duitser mocht debuteren in de Porsche 963 in Bahrein, terwijl de Turkse ruhder de DTM-titel wist te winnen op een nogal dramatische manier. Alessandro Ghiretti, Dorian Boccolacci, Joel Sturm en Harry King zullen dan weer onder contract staan bij het Duitse merk. Zeventien namen - met onder meer Laurens Vanthoor en Alessio Picariello - staan op de loonlijst van Porsche. De voornaamste afvallers zijn Mathieu Jaminet (vertrokken naar Genesis), António Félix da Costa (vertrokken naar Jaguar en Alpine) en Romain Dumas. Van de contractrijders vielen Patrick Pilet, Jaxon Evans, Lars Kern en Patric Niederhauser (naar Lamborghini?) af.

Flynt Schuring - Schumacher CLRT
Flynt Schuring - Schumacher CLRT
Naast de fabrieksrijders noteerden nog enkele promoties. Porsche koos namelijk niet voor één, maar twee junioren. Na een paar testdagen in Estoril viel de keuze op Flynt Schuring en Marcus Amand. Schuring kwam dit jaar al uit in de Porsche Mobil 1 Supercup, waar hij als derde eindigde, naast drie zeges in de Porsche Carrera Cup Deutschland. Amand won dan weer de titel in Porsche Carrera Cup France. Allebei komen ze volgend seizoen uit in de Supercup, met ondersteuning van Porsche. Enzo Trulli is dan weer de nieuwe geselecteerde rijder van Porsche Motorsport Asia Pacific, waar hij die rol overneemt van Boccolacci. Tot slot werd Loek Hartog de winnaar van de Porsche Cup, een kampioenschap voor de beste onafhankelijke Porsche-rijder wereldwijd. De Nederlander haalde het van maar liefst 497 andere namen. Hij wint een trofee en vooral een geldprijs van 150.000 euro.

2025 British GT Spa Speedweek
2025 British GT Spa Speedweek
*** De SRO GT Academy breidt gevoelig uit! Dit jaar werd dat concept voor het eerst georganiseerd in het Franse GT4-kampioenschap, Gaspard Simon als winnaar. De Fransman kreeg een prijs van 150.000 euro die hij mag gebruiken voor een zitje in de GT World Challenge Europe Sprint Cup of de GT2 European Series. Dat tweede kampioenschap heeft vanaf 2026 zelf een academie opgestart, waar de winnaar een zitje voor een volledig seizoen in de GT World Challenge Europe Endurance Cup wint. Daar komen trouwens nog vier extra academies bij, in Amerika, Australië, Azië en Groot-Brittannië. Die is voorbehouden aan rijders onder 30 jaar oud die uitkomen in de Silver-categorie. Ze worden onderworpen aan verschillende categorieën waarub ze beoordeeld worden. De vier winnaars zullen in 2027 de 24 Hours of Spa als team trotseren.

*** Als u de naam Magnussen hoort, denkt u ofwel aan Jan ofwel aan zoon Kevin. Wel, vanaf 2026 zal daar ook Luca Magnussen bij komen. De jongste zoon van de Corvette-legende maakt namelijk de overstap van de eenzitters naar de GT-racerij. De 16-jarige Deen trekt namelijk naar de McLaren Trophy Europe met een McLaren Artura Trophy Evo. Daar zal hij instappen bij Paddock Motorsport.

RaceGroup
RaceGroup
*** Volgend seizoen staat een nieuw team aan de start in de GT World Challenge Europe: RaceGroup. Het Deense team maakt de overstap vanuit de Deense kampioenschappen naar het Europese toneel. De keuze viel bij een Ferrari 296 GT3, onder de hoede van AF Corse. Aan het stuur zit een uitsluitend Deense bemanning. Frederik Schandorff wordt de wegkapitein van het team, met naast hem Simon Birch en Malte Ebdrup. Schandorff is de enige met ervaring in de Ferrari, aangezien zijn team Inception Racing ook met die bolide uitkomt in IMSA. Birch heeft dan ook weer de nodige ervaring opgedaan met de Porsche van Razoon - More Than Racing.

Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 R (992.2)
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 R (992.2)
*** Iets meer dan een maand voor de Rolex 24 at Daytona zijn er nog twee prominente aankondigingen geweest. Triarsi Competizione maakt voor de klassieker in Florida de overstap naar GTD Pro met de Ferrari, en gezien de bezetting wil het team vol voor de overwinning gaan. Onofrio Triarsi kan rekenen op fabrieksrijders James Calado, Miguel Molina en Alessio Rovera aan de zijde van Riccardo Agostini. Overigens gaat de #033 ook de rest van de IMSA Michelin Endurance Cup afwerken, maar voor het vervolg werden nog geen rijders bekendgemaakt. Ook Pfaff Motorsports is klaar voor 2026. De al eerder aangekondigde Andrea Caldarelli krijgt Sandy Mitchell naast zich voor het volledige seizoen. Voor de Endurance Cup-rondes komt Mirko Bortolotti over, terwijl James Hinchcliffe de vierde man zal zijn voor de Rolex 24. Tot slot is Mühlner Motorsport zich eveneens aan het klaarstomen. Het Belgische team had tijdens de test in Daytona al aangekondigd om deel te nemen, en daarvoor heeft Ryan Yardley de handen in elkaar geslagen met David Musial Sr. en Peter Ludwig. De Amerikaan is de meest recente winnaar van de Porsche Carrera Cup North America. Overigens heeft Bernhard Mühlner laten vallen om aan de start te willen verschijnen in zowel de CrowdStrike 24 Hours of Spa als de 24 Uur van de Nürburgring. Een manche in de GT World Challenge Europe valt ook te overwegen.

DFYNE by Dragon
DFYNE by Dragon
*** Volgende week staat de Gulf 12 Hours op het programma, en dus sijpelen de laatste namen van deelnemende rijders binnen. Naast James Vowles, die aan de start komt met een McLaren van Garage 59, is Winward Racing ook klaar met de bezettingen van zijn twee Mercedes. Een ervan zal bestuurd worden door Maro Engel, Sergey Stolyarov en Daan Arrow, terwijl de tweede bolide voorbehouden is aan Rinat Salikhov, Gabriele Piana en Marvin Dienst. Stephen en Brenton Groves zijn ook van de partij met hun Mercedes, die onderhouden wordt door GetSpeed. Zij brengen niemand minder dan Jules Gounon met zich mee, waardoor die line-up ongewijzigd is gebleven in vergelijking met vorig jaar. Tot slot zal de DFYNE by Dragon Ferrari uitpakken met de gebroeders Altoè. Giacomo en Giovanni zullen daar het stuur delen met Oscar Ryndziewcz.

Greystone GT - McLaren 720S GT3 Evo
Greystone GT - McLaren 720S GT3 Evo
*** Greystone GT is al vroeg klaar met zijn eerste duo voor een nieuwe campagne in de GT Open. Ze hebben hun rijders in zekere zin door elkaar gemengd, want ze voegen Zak Meakin en Dean Macdonald bij elkaar in een McLaren. Macdonald schonk het team in 2024 zijn eerste zege in het kampioenschap, terwijl Meakin afgelopen seizoen debuteerde met McLaren. Hij kwam ook voor het team aan de start in de finale van de GT World Challenge Europe Endurance Cup in Barcelona. Voor fabrieksrijder Macdonald wordt het hoogstwaarschijnlijk niet het enige programma . Zo was hij ook aanwezig voor Team RLL in Daytona tijdens de IMSA-testdagen.

Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
Peugeot TotalEnergies - Peugeot 9X8
*** Peugeot is ook klaar met zijn team voor 2026. Weg zijn Mikkel Jensen en Jean-Éric Vergne, welkom Nick Cassidy en Théo Pourchaire. We kennen ook allemaal het verhaal dat Stoffel Vandoorne zou vertrekken, maar uiteindelijk blijft de West-Vlaming dus nog een jaar bij de Franse constructeur. Daarnaast zijn ook Malthe Jakobsen, Loïc Duval en Paul di Resta nog steeds van de partij. Vergne lijkt verdwenen, maar hij zal zich achter de schermen bezighouden met de ontwikkeling van de nieuwe Hypercar voor 2027. Hij wordt als testrijder bijgestaan door een nieuwe naam: Alex Quinn. De Brit kwam in de endurancewereld via PR1/Mathiasen Motorsports in IMSA, vooraleer hij ook in de European Le Mans Series aan de start kwam voor Algarve Pro Racing. Deze winter zal hij ook van de partij zijn in de Asian Le Mans Series met het Portugese team, waar hij weer een team vormt met Kriton Lendoudis. Wie weet is dat een voorbereiding op het seizoen 2026-27...

Peugeot Totalenergies - Peugeot 9X8
Peugeot Totalenergies - Peugeot 9X8
*** ... want BBM Sport heeft namelijk twee bolides van de eerste generatie Peugeot 9X8 in ontvangst genomen. De bedoeling van Bob Berridge is om met zijn team aan de start te verschijnen tijdens het debuut van de Hypercars in de Asian Le Mans Series. Lendoudis was daar de eerste rijder die werd bevestigd. Mag Quinn zich opmaken voor een seizoen met de bolide zonder achtervleugel? We zullen het volgend jaar weten!

Foto's: Peugeot Sport - Racing International Photography - Porsche Sprint Challenge Southern Europe - Porsche AG - Thomas Smets - RaceGroup - Mühlner Motorsport - Dragon Racing - Gert Starckx - Georges de Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op dinsdag 2 december 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons