van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 49

Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Sepang Race 2
Start 2024 Asian Le Mans Series 4 Hours of Sepang Race 2
Met beide wedstrijden van de Asian Le Mans Series en de finale van Super GT achter de rug, rest alleen nog de Gulf 12 Hours als grote uithoudingswedstrijd van het jaar 2024. Natuurlijk zijn we, zoals de laatste jaren, er ook weer bij en kan u alles op voet volgen. De afgelopen week stond daarnaast weer bol van het nieuws, met op kop de onthulling van de Genesis LMDh. Een overzicht van de actualiteit.
  • De Swert Opticiens
Kazuki Hiramine en Bertrand Baguette
Kazuki Hiramine en Bertrand Baguette
*** In Suzuka stond de finale van de Super GT op het programma. De uiteindelijke kampioen TGR Team au TOM'S ging met de laatste overwinning naar huis. Sho Tsuboi en Kenta Yamashita wisten de titel al te verzekeren tijdens de kwalificaties, maar rondden het seizoen af met anderhalve seconde voorsprong op de NISMO NDDP Nissan van Mitsunori Takaboshi en Atsushi Miyake. De derde plaats ging ook naar een Nisan, namelijk het exemplaar van Team Impul met Bertrand Baguette en Kazuki Hiramine, dat voor de laatste keer in de Magnetti Marelli-kleuren getooid was. Een mooi resultaat, zeker gezien hun vijftiende en laatste plek op de startopstelling. De Luikenaar eindigt zo als zevende in de eindstand.

JLOC - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
JLOC - Lamborghini Huracan GT3 Evo 2
In GT300 was er wel nog strijd voor de titel tussen de JLOC Lamborghini en de K2 R&D LEON Racing Mercedes. Het werd vooral tijdens de enige pitstop een strategisch steekspel. Daar kwam JLOC als beste uit en Takashi Kogure en Yuya Motojima verzekerden zich dankzij de zege ook van de titel. Yuui Tsutsumi en Hibiki Taira met de muta Racing INGING Toyota eindigden als tweede, terwijl Kazuto Kotaka en Jin Nakamura in de apr Lexus de Mercedes van LEON Racing van het podium hielden.

Kondo Racing - Ferrari 296 GT3
Kondo Racing - Ferrari 296 GT3
*** Een team uit Super GT, Kondo Racing, heeft bevestigd dat het volgend jaar van de partij zal zijn tijdens de 24 Uur van de Nürburgring. Dat maakte het Japanse team bekend een dag na de finale van het kampioenschap in Suzuka. De Ferrari 296 GT3 zal uitkomen in de SP9-klasse. Kondo Racing was voor het laatst van de partij in 2019, toen met een Nissan GT-R NISMO GT3. Dat was ook het plan voor 2020, tot een berucht virus die plannen in de war gooide.

Car Guy Racing - Ferrari 296 GT3
Car Guy Racing - Ferrari 296 GT3
*** Ferrari heeft afgelopen weekend een mooie mijlpaal behaald. Met de winst van de Car Guy Racing Ferrari heeft de 296 GT3 zijn 100ste overwinning op zak gestoken. Een opmerkelijk resultaat, aangezien de wagen volgend jaar pas zijn derde levensjaar ingaat. Het debuut werd pas vorig jaar tijdens de Rolex 24 at Daytona gemaakt en de bolide behaalde sindsdien 24 algemene en 76 klasse-overwinningen, waaronder zeges in de 24 Uur van de Nürburgring bij zijn debuut in 2023 en de Rolex 24 at Daytona dit jaar.

Arise Racing GT - Ferrari 296 GT3
Arise Racing GT - Ferrari 296 GT3
*** Nog in dezelfde regio heeft een Ferrari-team bevestigd voor de Bathurst 12 Hour. Arise Racing GT zet twee bolides in. Het team, dat pas begin dit jaar gevormd is, komt vooral uit in de Fanatec GT World Challenge Australia en wist met Chaz Mostert en Liam Talbot de rijderstitel te veroveren, terwijl Jaxon Evans en Elliot Schutte goed waren voor de derde plaats. Wie de wagen zal besturen, wordt later bekendgemaakt, maar één van beide bolides zal bemand worden door professionele rijders. Ferrari keert zo voor het eerst sinds 2020 terug naar Mount Panorama.

Scott Taylor Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
Scott Taylor Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Ondertussen zijn er nog twee teams die hun bezettingen rond hebben voor één van de belangrijkste races in Australië. Scott Taylor Motorsport zet weer een Mercedes in, die gevuld is met sterren uit de Supercars-paddock. Craig Lowndes, Cameron Waters en Thomas Randle zullen namelijk de wagen besturen, en net als dit jaar racen ze voor de Prostate Cancer Foundation, een organisatie die zich inzet voor prostaatkanker. In een andere Mercedes, namelijk het exemplaar van Supabarn Racing, vervoegt Luke Youlden het trio James en Theo Koundouris en David Russell. Youlden komt over van een Audi, maar die auto werd door hetzelfde team - Tigani Motorsport - gerund als de Mercedes.

Kevin Magnussen
Kevin Magnussen
*** Wie zijn debuut zal maken tijdens de Rolex 24 voor BMW, is Kevin Magnussen. Tijdens het weekend liet de Deen al weten dat hij naar het Duitse merk zal trekken en dat zijn debuut op vertrouwde grond zal plaatsvinden. Wat het programma erna zal omvatten, is nog niet onthuld. Al is er wel een link met Vincent Vosse, want Magnussen zou op 2-jarige leeftijd bijna verdronken zijn in Vosses zwembad en vervolgens gered door de teambaas van WRT. Op korte termijn zou hij zich vooral concentreren op de prototypes, maar op lange termijn zouden ook circuits als Bathurst en de Nürburgring-Nordschleife op het verlanglijstje staan.

PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07-Gibson
PR1 Mathiasen Motorsports - Oreca 07-Gibson
*** Er komen meer en meer namen naar buiten voor de komende Rolex 24 at Daytona en het seizoen in IMSA. In LMP2 zal Colton Herta instappen bij de CrowdStrike Racing by APR, zullen Paul di Resta en Ben Hanley de profs zijn voor een volledig seizoen op de United Autosport LMP2, zal Jon Field instappen bij Inter Europol Competition met Tom Dillmann naast zich voor een volledig seizoen, en Bijoy Garg als derde rijder voor de IMSA Michelin Endurance Cup en António Félix da Costa als extra man voor de Rolex 24. PR1 Mathiasen Motorsports kan dan weer rekenen op Benjamin Pedersen en Ben Keating voor 2025, met in steun Rodrigo Sales en Mathias Beche voor Daytona.

Andy Lally
Andy Lally
*** Andy Lally betwist in Florida zijn laatste wedstrijd. De Amerikaan hangt namelijk na de Rolex 24 zijn helm aan de haak om daarna de nieuwe voorzitter te worden van de Trans-Am Series. Hij stopt op hetzelfde moment als Magnus Racing, dat al eerder had aangekondigd de raceoperaties on hold te zetten, vanwege werkverplichtingen voor teameigenaar John Potter. De 49-jarige Lally wist in zijn 32-jarige carrière een mooie cv op te bouwen, met vijf klasseoverwinningen in Daytona, maar hij kon ook de 12 Hours of Sebring, Petit Le Mans en Six Hours of the Glen op zijn naam schrijven.

AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
AO Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
*** In de GT-klasse zal McLaren-fabrieksrijder Marvin Kirchhöfer aan de start verschijnen in... de AWA Corvette. De Duitser vervoegt Orey Fidani, Matt Bell en Lars Kern. Een opvallende naam, aangezien hij vorig jaar nog uitkwam voor Pfaff Motorsports. Dat team is trouwens onzeker voor komend seizoen, want de 720S GT3 Evo staat te koop. Daniel Serra zal dan weer een volledig seizoen afwerken met Manny Franco en de Ferrari van Conquest Racing. Tot slot zal AO Racing al zeker kunnen rekenen op Laurin Heinrich om de titel te verdedigen, en FIA WEC LMGT3-kampioen Klaus Bachler zal hem bijstaan. Voor Daytona, Sebring en Petit Le Mans krijgen ze overigens steun vanuit Belgische hoek: Alessio Picariello.

Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
Sarah Bovy, Michelle Gatting, Rahel Frey
*** U zult ons artikel over de fabrieksrijders van Porsche vermoedelijk al gelezen hebben, en dus zal u gezien hebben dat ene Michelle Gatting officieel fabrieksrijder is geworden bij het merk uit Weissach. De Deense is maar een radertje in het wiel, want ook de Iron Dames hebben nu een stevige samenwerking met het Duitse merk, onder de noemer Porsche X Iron Dames. Bovendien bestaat ook de ambitie om een programma op te starten om jeugdige dames in de autosport te krijgen. Het team van Deborah Mayer zou op die manier een route uitgestippeld hebben van karting tot de professionele autosport.

Doriane Boccolacci
Doriane Boccolacci
*** Theo Oeverhaus is de nieuwe Porsche Junior. De Duitser kwam als winnaar uit een competitie waarvoor elk land of regio met een Carrera Cup een tegenwoordiger moest afvaardigen. Dirk Schouten was van de partij voor de Benelux. Oeverhaus volgt Alessandro Ghiretti op. Ook nieuws is dat Dorian Boccolacci het nieuwe gezicht zal worden van Porsche Asia-Pacific, na een mooi seizoen in de Fanatec GT World Challenge Asia. Hij zal vooral in Azië te zien zijn, met daarnaast een aantal grote evenementen. Joel Sturm is dan weer de winnaar van de Porsche Cup. De LMGT3-kampioen in het FIA WEC was volgens het Duitse merk de beste amateurrijder in het veld. Hij versloeg zijn eigen teamgenoot Aleksiandr Malykhin, met 1260 punten. Hij krijgt een prijs van 150 000 euro.

Gianmaria Bruni
Gianmaria Bruni
*** Helaas ook minder nieuws, want Porsche heeft officieel bekendgemaakt dat Gianmaria Bruni geen fabrieksrijder meer is. De 43-jarige Italiaan kwam in het verleden over van Ferrari en wist in 2022 nog de titel te winnen in GTE Pro. Sinds vorig jaar was hij actief in de Porsche 963 van Proton Competition. Hij zal vermoedelijk opnieuw uitkomen op de LMDh-bolide, meer bepaald in IMSA. Daar wordt hij getipt als vervanger voor de 'gepensioneerde' Richard Westbrook bij JDC-Miller Motorsports, als teamgenoot van de Nederlander Tijmen van der Helm.

Genesis GMR-001 Hypercar
Genesis GMR-001 Hypercar
*** De aankondiging van Genesis was er een uit onverwachte hoek, maar wel welgekomen. Tijdens een interview met Cyril Abiteboul verklaarde hij wat de beweegreden was, wat de reden is voor een eigen team in het FIA WEC en wat de naam Genesis Magma Racing betekent. Dat interview vindt u hier. Waar niet over gepraat werd, is 2027. Dan zal Genesis met het Oreca LMDh-chassis, de GMR-001 LMDh, ook deelnemen in IMSA. Terwijl in Europa vooral met IDEC Sport zal samengewerkt worden, is er nog geen beslissing gevallen wie het team in Amerika zal zijn. Daar zijn ondertussen al een aantal teams die zich opwerpen als kandidaten, zoals Chip Ganassi Racing en Bryan Herta Autosport. Die beslissing zal pas in het tweede kwartaal van 2025 bekendgemaakt worden.

2024 24 Hours of Estoril C1 Eurocup
2024 24 Hours of Estoril C1 Eurocup
*** Tot slot sluiten we af met de C1 Eurocup in Portugal. Daar werd de 24 Hours of Estoril C1 Eurocup afgewerkt, en met succes uit de Benelux. Na die race, die afgewerkt werd in drie segmenten van acht uur, mochten Andy Gaban, Lancelot Alsteens, Maxime Alsteens en Calvin de Groot van Oeste Racing op het hoogste trapje staan. Het kwartet wist met een ronde voorsprong op het Britse EMAX Motorsport, en zes ronden op WallUp Woodlab. In dezelfde klasse mocht ook de tweede van drie bolides van Oeste Racing mee op het podium. Arne van Gorp, Michel van Laethem, Romain Tetsaerts en Margaux Liagre werden namelijk derde in de BE-klasse.

Foto's: Racing International Photography/Shameem Fahath - NISMO - Super GT - Kondo Racing - Bathurst 12 Hour - Racing International Photography - IMSA - Trans-Am - Porsche AG - Gert Starckx - Porsche Asia Pacific - Hyundai - C1 Eurocup



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op dinsdag 10 december 2024.
  • St. Paul

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons