van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 5

Meguiar's Bathurst 12 Hour 2025
Meguiar's Bathurst 12 Hour 2025
Het was weer een goed weekend voor ons Belgenlandje als het op uithouding aankomt, dankzij de overwinning voor Team WRT in de 12 Uur van Bathurst. Zo blijft het team uit Baudour ongeslagen in 2025, aangezien er ook in Dubai en Abu Dhabi geen maat stond op de Belgische BMW's. Op de volgende belangrijke wedstrijd is het nu wachten tot begin maart, al staat komend weekend wel de Asian Le Mans Series in Dubai op het programma. Ondertussen blijven de nieuwtjes natuurlijk binnenstromen. Een overzicht!
75 Express - Mercedes-AMG GT3 Evo
75 Express - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Afgelopen weekend werd 75 Express, het team van Kenny Habul, derde in Bathurst. Een unicum op verschillende niveaus. Enerzijds blijft Jules Gounon zijn reeks van podiumplaatsen op Mount Panorama verder zetten. Sinds 2020 stond de Andorrees elke editie op het ereschavot, nu reeds voor de vijfde keer op rij. Maar ook de wagen zelf heeft een uniek verhaal. Bij zijn debuut in 2023 won de AMG GT3 meteen, om vervolgens overgebracht te worden naar het penthouse van Habul in de Verenigde Staten. Diezelfde auto werd tweede in 2024 en afgelopen weekend dus derde in de handen van het trio Gounon-Habul-Luca Stolz. Volgens de Australiër zou dat chassis nog één jaar kunnen meedraaien om dan permanent weer naar zijn penthouse te verhuizen.

Grove Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
Grove Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo 2020
*** Habul kwam tijdens de race overigens op een negatieve manier in beeld. De Australiër veroorzaakte de zware crash van Stephen Grove ter hoogte van Skyline. Daar raakte Habul de Mercedes van Grove Racing, waardoor die zwaar tegen de muur klapte, en zelfs even met de vier wielen los kwam van de baan. Grove werd achteraf naar het ziekenhuis overgebracht waar een rugletsel werd geconstateerd. Na de race was Habul erg aangedaan door het incident, aangezien hij tijdens de kwalificaties voor de 24 Hours of Spa in 2023 een zelfde letsel opliep. 

(lees hieronder verder)
 

DXDT Racing - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
DXDT Racing - Chevrolet Corvette Z06 GT3.R
*** Tijdens het weekend werd bekendgemaakt dat Chevrolet officieel het tiende merk is dat in aanmerking komt voor de Global GT World Challenge, het constructeurskampioenschap dat verdeeld is over de vier belangrijkste competities van SRO. De tien merken kunnen in 53 verschillende wedstrijden punten verdienen, waaronder ook de race van afgelopen weekend, de 24 Hours of Spa en de Indianapolis 8 Hour. Overigens werd het puntensysteem aangepast, waarbij het concept van de Intercontinental GT Challenge wordt gekopieerd. Zo krijgen de wedstrijden tot 90 minuten een bepaald aantal punten, dan de wedstrijden tussen drie en twaalf uur en uiteindelijk de grootste puntenoogst voor de 24 Hours of Spa. Kunnen we de Corvette dit jaar bewonderen tijdens de 24 Uur? Steller Motorsport is alvast druk om dat te verwezenlijken.

Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
Porsche Penske Motorsport - Porsche 963
*** Veel nieuws van Porsche uit het IMSA- en FIA WEC-kamp. Om te beginnen zijn er intern wijzigingen bij Porsche Team Penske. Zo zet Tim Cindric een stap achteruit om zich volledig te focussen op het IndyCar-gebeuren van het team. Jonathan Diuguid blijft wel aan als managing director. Ondertussen heeft het team ook bevestigd dat het in Qatar en Imola met drie rijders aan de start zal verschijnen. Zo krijgen Laurens Vanthoor en Kevin Estre de Australiër Matt Campbell naast zich, terwijl Julien Andlauer en Michael Christensen op de steun van Mathieu Jaminet kunnen rekenen. Tot slot blijkt er sprake van keuzestress voor Le Mans. Daar verschijnen drie wagens aan de start, en omdat de vijver herleid is tot acht vaste rijders, blijft er dus nog één plek over voor de derde wagen. Pascal Wehrlein lijkt de beste kaarten te hebben, maar ook António Félix da Costa, Nico Müller en zelfs Sebastian Vettel maken kans. Wie weet starten alle vier die vier rijders allen in Le Mans, mits Proton Competition goedkeuring krijgt om hun tweede Porsche 963 in te zetten. In dat geval zou het misschien een derde bolide aankopen.

Automobili Lamborghini Squadra Corse - Lamborghini SC63
Automobili Lamborghini Squadra Corse - Lamborghini SC63
*** Gezocht: teams om de Lamborghini SC63 te mennen. Dat hebben het nieuwe hoofd van de competitieafdeling Maurizio Leschiutta en technisch directeur Rouven Mohr gemeld. Sinds de split met Iron Lynx heeft de Italiaanse constructeur besloten om zijn programma stevig in te perken, met enkel de vijf manches van de IMSA Michelin Endurance Cup. Tot nog toe verloopt het programma allesbehalve vlot, aangezien de auto in Daytona al na een uur aan de kant stond. Daarom willen de Italianen nu twee vliegen in één klap slaan. Dit jaar de wagen verder ontwikkelen en daarvoor vermoedelijk de nodige jokers inzetten, en een nieuw team (of teams) zoeken om ermee te racen. Ondertussen wordt gerekend op Riley voor technische steun in de Verenigde Staten.

Manthey 1st Phorm Racing & Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
Manthey 1st Phorm Racing & Iron Dames - Porsche 911 GT3-R (992)
*** Alpine en Porsche bekenden afgelopen week kleur. Zo heeft de Franse constructeur de livery voor het WK Uithouding lichtjes aangepast naar de Tricolore van zijn thuisland, terwijl de Porsche GT3's er volledig anders uitzien tegenover vorig seizoen. De ene wagen is nu volledig blauw, met dank aan de sponsor van Ryan Hardwick, terwijl de andere bolide logischerwijs volledig roze kleurt. Eind deze maand komen ze voor het eerst in actie tijdens de Prologue in Qatar.

Heart of Racing - Aston Martin Vantage GT3 Evo
Heart of Racing - Aston Martin Vantage GT3 Evo
*** Ondertussen is de Heart of Racing rond met zijn bezetting voor de LMGT3-deelname. Daar was teambaas Ian James al bevestigd, maar hij krijgt nu ook versterking van Zach Robichon en Mattia Drudi. De Canadees komt sinds vorig jaar uit voor het Amerikaanse team en is dus al goed ingeburgerd, terwijl met Drudi één van de uittredende winnaars van de meest recente CrowdStrike 24 Hours of Spa werd aangetrokken. Zij vervangen Daniel Mancinelli en Alex Riberas. Die laatste maakt de opstap naar de Aston Martin Valkyrie LMH.

Tom Blomqvist
Tom Blomqvist
*** We maken komend seizoen iets bijzonder opvallends mee, want Tom Blomqvist zal namelijk aan de start verschijnen van de European Le Mans Series. Dat is opvallend, omdat de Brit ondanks zijn staat van dienst nog nooit in dat kampioenschap aan de start kwam. Hij keert voor het eerst sinds 2022, toen met Jota en Stoffel Vandoorne in een volledig FIA WEC-seizoen, terug naar een LMP2-bolide. In de ELMS zal hij overigens samen met Aliaksandr Malykhin en Harry King de CLX Motorsport-bolide besturen. Een trio om in het oog te houden dus.

Michael Wainwright, Riccardo Pera en Davide Rigon
Michael Wainwright, Riccardo Pera en Davide Rigon
*** Helaas kwam er ook minder goed nieuws. Mike Wainwright, die vooral uitkwam in het FIA WEC en de European Le Mans Series, is door een Zwitserse rechtbank veroordeeld wegens  omkoping. De Brit was de voormalige topman van Trafigura, dat in de olie- en petrochemiesector zit. Zo zou hij betrokken zijn bij de omkoping van een Angolese politicus, die op enkele jaren tijd 5 miljoen dollar kreeg in ruil voor contracten in het Afrikaanse land. Wainwright kreeg een celstraf van 36 maanden, waarvan 12 effectief uitgezeten moet worden. Een unicum, want het blijkt de eerste maal te zijn dat een bedrijf schuldig verklaard wordt voor omkoperij in een Zwitserse rechtbank. Het is al de tweede 'amateurrijder' die op korte tijd veroordeeld werd, nadat Frits Van Eerd vorig jaar schuldig werd bevonden aan omkoping en fraude.

Mission 24H - 24HEVO
Mission 24H - 24HEVO
*** De ACO blijft nog altijd inzetten op het waterstofproject Mission 24H. De Franse organisatie zal wel het geweer van schouder veranderen. Voorheen draaide de wagen vooral op waterstof in gasvorm, maar de nieuwe H24EVO-prototype mikt op vloeibare waterstof. Daarvoor zal de wagen uitgerust zijn met twee tanks met een inhoud van 7,8 kg, waarin 700 bar druk zal zitten. De auto zou op die manier over een veel grotere autonomie moeten beschikken. De vorige auto hield het 25 tot 30 minuten vol per stint en dat zou nu minstens 40 minuten worden. De agenda ziet er wel helemaal anders uit, want de eerste tests worden pas in 2026 verwacht.

One Group Engineering - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
One Group Engineering - Lamborghini Huracan GT3 Evo2
*** Wie vorig seizoen de Fanatec GT World Challenge Europe Sprint Cup heeft gevolgd zal gezien hebben dat Luca Engstler en Max Hofer de titel pakten in de Gold Cup, met Liqui Moly Team Engstler by One Group. One Group Engineering koestert nu plannen om onder eigen naam deel te nemen in GTWCE, zowel in Sprint als Endurance. Het team van voormalig ingenieur Ron Hartvelt zal een Lamborghini Huracan GT3 Evo2 inzetten. Overigens breidt het team ook uit naar zowel de DTM als de ADAC GT Masters. Daar wordt wel nog nauw samengewerkt met Engstler Motorsport.

Elite Motorsport - Ferrari 296 GT3
Elite Motorsport - Ferrari 296 GT3
*** Ook veel bevestigingen voor het GT Open-kampioenschap. Zo zal Poulsen Motorsport een BMW inzetten voor Kristian en Roland Poulsen. Zij zullen uitkomen in de Am-klasse. Elite Motorsport maakt de overstap naar het kampioenschap, en stapt over van GT4 naar een Ferrari. Die wordt bestuurd door Tom Enson en Tom Lebbon, een kampioen in de GT4 European Series. ISR Racing keert ook terug met de vertrouwde Audi voor Filip Salaquarda en Libor Milota, terwijl Vimana By GetSpeed na vier manches vorig jaar nu een volledig seizoen afwerkt met de Mercedes. Die wordt bestuurd door Ameerh Naran en Tom Jackson.

Orange Racing by JMH - McLaren 720S GT3 Evo
Orange Racing by JMH - McLaren 720S GT3 Evo
*** Tot slot maakt Marcus Clutton de overstap van Garage 59 naar Orange Racing powered by JMH, het team van Simon Orange. Voor beide partijen een win-win, want Clutton blijft nog steeds aan boord van een McLaren 720S GT3 Evo en kent het team ook. De Brit kwam in 2022 uit voor het team van Orange tijdens de campagne in de Asian Le Mans Series. Het komt volgende maand voor het eerst in actie, tijdens de mediadag in Silverstone.

Foto's: Intercontinental GT Challenge - IMSA - Racing International Photography - Porsche AG/Manthey - Vincent Wouters - Thomas Smets - ACO - One Group Engineering - Elite Motorsport - Orange Racing by JMH



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Intercontinental GT Challenge op dinsdag 4 februari 2025.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2025 Autosport.be - Contacteer ons