van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 7

Ayhancan Güven, Matt Campbell en Laurens Vanthoor
Ayhancan Güven, Matt Campbell en Laurens Vanthoor
Na de Repco Bathurst 12 Hour dit weekend, krijgen de fans van enduranceraces een weekje rust. De piloten daarentegen niet, want komend weekend staat de FIA WEC Prologue in Qatar op het programma. Voor het overige vielen er hier en daar een aantal nieuwtjes te noteren. Een overzicht!
  • Hamofa Performance
SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
SunEnergy1 Racing - Mercedes-AMG GT3 Evo
*** Hoewel we opnieuw een spannende editie van de Bathurst 12 Hour beleefden, kregen de organisatoren toch wat kritiek te verduren. Een aantal piloten was niet te spreken over de minimum pitstoptijd van 85 seconden en de maximum stintlengte van 32 ronden. Voorheen was de strategische keuze een bepalende factor in de race en tekende dit ook een beetje het karakter van de race. Voor namen als Kelvin van der Linde, Matt Campbell en Kenny Habul - alle drie aanwezig tijdens de persconferentie achteraf - was dit ditmaal een gemis. De drie heren hopen dat de balans in de toekomst terug wat recht getrokken wordt.

*** Campbell, Ayhancan Güven en Laurens Vanthoor zetten dit weekend een record scherper met de Manthey EMA Motorsport "Grello" Porsche. Zij reden namelijk de meeste ronden op kop, maar liefst 195 van de 275 ronden. Het vorige record stond met 168 ronden op naam van Audi en dateerde al van 2012. Dat maar liefst acht wagens binnen dezelfde ronde finishten bleek ook goed voor een record..

Jules Gounon's geslaagde ronderecord met de Mercedes-AMG
Jules Gounon's geslaagde ronderecord met de Mercedes-AMG
*** Jules Gounon keerde niet alleen huiswaarts met een tweede plaats, maar ook een nieuw ronderecord op Mount Panorama. Voor de 130ste verjaardag van Mercedes, kreeg de Andorrees een stevige AMG GT voorgeschoteld, niet onderhevig aan enige BOP. De wagen had DRS en had meer dan 650 PK in de motor steken. Hiermee verbeterde hij het ronderecord voor wagens met gesloten cockpit met een ronde in 1:56.605. Maar liefst twee seconden sneller dan de Brabham BT62 die het record had sinds 2019 en zelfs vier tellen vlugger dan het officiële GT3-record. De geslaagde recordpoging kan u hier terug bekijken.

*** Maar liefst twaalf piloten keren niet meteen terug naar huis, maar gaan richting Qatar. Zij worden daar namelijk verwacht op de WEC Prologue in het Midden-Oosten en het zijn niet de minste namen. Kelvin van der Linde (Lexus), Ian James, Alex Riberas (Aston Martin), Sheldon van der Linde, Dries Vanthoor, Valentino Rossi, Maxime Martin, Raffaele Marciello (BMW), Daniel Juncadella (Corvette), Matt Campbell, Yasser Shahin en Laurens Vanthoor (Porsche).

United Autosports - McLaren 720S GT3 Evo
United Autosports - McLaren 720S GT3 Evo
*** United Autosports heeft net voor afreizen naar Qatar hun livery voor de McLaren 720S GT3 Evo getoond aan de wereld. Niet de standaard blauw-wit-rode kleuren die we kennen van het team. In plaats daarvan kiest men voor een zwart-oranje livrei, welke een hommage biedt aan de laatste overwinning in Le Mans van McLaren in 1995. Overigens zijn zij met Josh Caygill ook volledig wat betreft rijders, alle zes namen zijn gekend.

*** Matteo Cairoli zet zich vol in op prototypes dit jaar. De Italiaan, die deze winter van Porsche naar Lamborghini is overgestapt, zal niet alleen in de Lamborghini SC63 rijden. Het zal ook in de European Le Mans Series te zien zijn met een Oreca LMP2, ingezet door iron Lynx en Proton Competition. Daar zal hij het stuur delen met Jonas ried en Maceo Capietto.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo II
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo II
*** Er zullen dit jaar twee verschillende varianten zijn van de befaamde Black Bull livery voor de Lamborghini GT3 van Barwell Motorsport. Naast de gewone zwarte, krijgen we ook een zwart-wit-blauwe livrei in het veld. De wagen krijgt nu ook een extra sponsorschip toegevoegd met Dextra Group PLC. De wagen zelf zal voorbehouden worden door Alex Martin en Lamborghini fabriekspiloot Sandy Mitchell. De andere wagen is voor vader en zoon Rob en Ricky Collard.

Foto's: Intercontinental GT Challenge - Mercedes-AMG Motorsport - United Autosports - Barwell Motorsport



  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons