Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 9
*** Laurens Vanthoor schreef eveneens geschiedenis afgelopen weekend, want zijn overwinning is de allereerste Belgische zege in de topklasse van het FIA WEC. Dat terwijl André Lotterer voor het eerst won sinds de 6 Hours of Spa 2015! Toen reed de Duitser met Belgische roots nog in loondienst van Audi. Voor Porsche was dit nog maar de achttiende overwinning in het FIA WEC.
*** Porsche liet vorig jaar al weten dat het de 963 op verschillende vlakken gaat aanpassen om de betrouwbaarheid te verbeteren. Op vele vlakken heeft men dat gedaan, de aangekondigde wijziging van de krukas uitgezonderd. Aanvankelijk zou men deze in het midden van het jaar introduceren, maar afgelopen week werd bevestigd dat deze pas na Le Mans wordt doorgevoerd. Voor het Duitse merk is het niet haalbaar deze te implementeren op de manier zoals opgelegd door zowel IMSA als de ACO. Er is evenwel geen reden tot klagen gezien de wijziging aan hun MGU begin dit jaar hen twee zeges uit twee deelnames opleverde, met winst in Daytona en Qatar.
*** Heart of Racing, Aston Martin Performance Technologies en Multimatic beginnen nu de testfase te intensifiëren voor de Aston Martin Valkyrie. Hoofd van Heart of Racing Ian James verklaarde aan Dailysportscar dat men zelfs ruimte huurt in het Britse Brackley, om tot een nog nauwere samenwerking met beide partijen te komen. Doel is om 12 tot 15.000 testkilometers op de teller te zetten tegen eind dit jaar, alvorens zowel naar de Sauber-tunnel, als deze voor IMSA in Windshear te trekken. Zolang Toyota, Peugeot of Ferrari zich niet roeren, zal Aston Martin de eerste Hypercar zijn die beide windtunnels zal benutten, de eerste non-hybride bolide.
*** Ferrari neemt een afwachtende houding aan met de 499P wanneer het op updates aankomt. De Hypercars werken namelijk compleet anders als de LMDh's. Zo moest Porsche aankloppen bij alle andere merken in LMDh, terwijl Ferrari maximum vijf jokers kan inzetten voor ingrijpende veranderingen. Volgens hoofd van Ferrari Stefano Colleta komen er pas in de tweede seizoenshelft, mogelijk zelfs pas volgend jaar updates.
*** Nadat alle constructeurspunten van BMW en Ferrari in IMSA geschrapt zijn, hebben beide merken toch bedenkingen bij deze straf. Andreas Roos, hoofd bij BMW M Motorsport, zegt dat men zich hield aan de gemaakte afspraken en valt dus niet te begrijpen dat men de voorgeschreven limieten zou overschreden hebben. Colleta van zijn zijde dringt aan op een duidelijke uitleg met betrekking tot de IMSA-straf. Met nog minder dan twee weken voor Sebring is hier het laatste woord zeker nog niet gezegd.
*** Proton Competition zal zich na dit jaar kunnen opwerpen als Ford Mustang GT3-specialist. Nadat de samenwerking tussen Dinamic GT en Ford vroegtijdig opgeblazen werd, stak Christian Ried een helpende hand uit om toch twee wagens in te zetten in de Fanatec GT World Challenge Europe. Opvallend: dit is hun eerste deelname in het kampioenschap terwijl het team tevens actief is in FIA WEC, IMSA Weathertech Sportscar Championship, European Le Mans Series, Porsche Mobil 1 Super Cup en Porsche Carrera Cup Deutschland. En dit allemaal telkens met meer dan één wagen. Een druk seizoen in het verschiet dus voor Proton Competition dit jaar.
*** Ook in 2024 zal Macau gastheer zijn voor de FIA GT World Cup. In 2023 keerde het evenement terug na drie jaar afwezigheid vanwege COVID, en het zal ook in 2024 doorgaan in de voormalige Portugese kolonie. De zevende editie kent een ongewijzigd schema met twee vrije trainingen, een kwalificatiesessie en een qualifying race van twaalf ronden en een hoofdrace van zestien ronden. Dit alles van 12 tot en met 17 november.
Foto's: Racing International Photography - Shameem Fahath - Georges de Coster
Tweet