van der Horst

Nieuwssprokkels in de nasleep van de Grote Prijs van Spanje

Lewis Hamilton
Lewis Hamilton
Met de Grote Prijs van Spanje is het Formule 1 circus op het Europese vasteland gearriveerd en kan het seizoen 2014 pas echt losbarsten. Alle teams hadden updates klaar voor de afgelopen wedstrijd en ook op vlak van krachtbronnen werden er stappen vooruit gezet. Voor en na de Grote Prijs viel er evenwel heel wat nieuws te rapen; tijd dus voor een overzicht van enkele opmerkelijke nieuwsfeiten.
Charlie Whiting heeft Lewis Hamilton en Nico Rosberg op de vingers getikt. Volgens de koersdirecteur zouden beide Mercedes-piloten tijdens de opwarmronde vaak een te laag tempo aanhouden en hierdoor komt het middenveld in de problemen. Na klachten van Sebastian Vettel en Romain Grosjean heeft Whiting aan Hamilton en Rosberg gevraagd om er in Spanje extra op te letten. Missie geslaagd.
 
Mark Smith is de laan uitgestuurd als technisch directeur bij Caterham. De 53-jarige Brit betaalt de prijs voor de slechte resultaten. Na eerder voor Renault, Red Bull, Force India en Lotus te hebben gewerkt, kwam hij in 2012 terecht bij Caterham. Catherham-Renault staat in de tussenstand bij de constructeurs laatste met nul punten.

Niki Lauda (Mercedes AMG) - Helmut Marko (Red Bull Racing)
Niki Lauda (Mercedes AMG) - Helmut Marko (Red Bull Racing)
Het gonst weer van de geruchten rond de persoon van Adrian Newey. De geniale aerodynamicaspecialist van Red Bull Racing zou na eerder door Mercedes AMG nu ook benaderd zijn door Ferrari. De Italianen zouden een jaarsalaris van maar liefst 20 miljoen euro over hebben voor de Brit en Red Bull Racing ontkent van zijn kant de geruchten niet. Newey heeft al meermaals aanbiedingen gekregen van Ferrari, zonder er evenwel ooit op in te gaan.

Luca di Montezemolo
Luca di Montezemolo
Niet alleen bij het ondersteunend personeel zijn er gesprekken over position switches, ook het silly season lijkt na vijf GP's al op gang te komen... De geruchten dat Fernando Alonso naar Mercedes zou trekken, heeft de Spaanse publiekslieveling evenwel ontkend, net als Mercedes zelf overigens. Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft wel te kennen gegeven de frustraties van de in 2005 jongste wereldkampioen Formule 1 ooit te begrijpen.
 
Pastor Maldonado is weer een punt kwijt op zijn superlicentie na zijn botsing met Marcus Ericsson. Sinds dit jaar heeft elke rijder twaalf punten op zijn superlicentie en als een rijder twaalf punten verspeelt, is hij automatisch geschorst voor één wedstrijd. Maldonado staat, net als Bianchi, nu op acht punten. Bottas, Magnussen en Sutil staan op tien.

Romain Grosjean - Lotus-Renault
Romain Grosjean - Lotus-Renault
Renault is niet tevreden over de achterstallige betalingen van sommige van zijn klanten. Aangezien Red Bull Racing, Toro Rosso en ook Caterham hun financiële zaakjes met Renault in orde zouden hebben, blijft er maar één klant over: Lotus. Lotus kende vorig jaar al veel problemen met het betalen van de Franse krachtbron en het contract voor dit jaar was ook pas zeer laat getekend.
 
Voormalig F1-piloot Juan-Pablo Montoya racete afgelopen weekend voor de IndyCar Series op het binnencircuit van Indianapolis waar van 2000 tot 2007 een F1-wedstrijd werd gereden. De laatste bocht is aangepast en dat zou volgens de Colombiaan de Formule 1 het fiasco van 2005 bespaard hebben, zo verklaarde hij aan het Britse Autosport. In 2005 kwamen alle wagens op Michelin-rubber binnen vanwege de onhoudbare druk in de kombocht, waardoor enkel de zes wagens op Bridgestones vertrokken.

Foto's: Georges De Coster



  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons