van der Horst

NLS 1+2: Laurens Vanthoor blijft de weg naar het podium vinden

Laurens Vanthoor en Kévin Estre
Laurens Vanthoor en Kévin Estre
Afgelopen weekend stonden er op de Nordschleife twee manches op het programma in het kader van de Nürburgring Langstrecken Series en het waren Laurens Vanthoor en Kévin Estre die in beide races een prominente rol speelden. Op zaterdag pakte het duo in de Manthey EMA Porsche de tweede plaats, maar op zondag haalde de Hasselaar weer de geschiedenisboeken met een winst op het scherpst van de snee.
Start 2024 NLS 1
Start 2024 NLS 1
Zaterdag kon onze Laurens Vanthoor en de Fransman Kévin Estre niets beginnen tegen het duo Nico Menzel/Joel Eriksson in de Falken Motorsports Porsche. Deze laatsten namen al na anderhalf uur de leiding, maar cadeau kreeg de Duitser en de Zweed de winst allerminst. Eerst kregen zij de Scherer Sport PHX Audi van veteranen Frank Stippler en Markus Winkelhock achter zich aan waarna Vanthoor en Estre op jacht gingen naar de leiders. Uiteindelijk hielden zij iets meer dan drie seconden voorsprong op de "Grello" Porsche, terwijl de Audi tien tellen later toekwam. Overigens was dit de allereerste overwinning ooit op de Nordschleife voor Menzel, die het daar toch al enkele jaren probeerde.

De nipte winst van Laurens Vanthoor op Jordan Pepper
De nipte winst van Laurens Vanthoor op Jordan Pepper
Zondag werd het dan weer een race met een einde waar een scenarist alleen maar van kan dromen. Na wederom een race van vier uur, eindigde de race op een duel tussen de ABT Lamborghini van het Zuid-Afrikaanse duo Kelvin van der Linde/Jordan Pepper en de Manthey EMA Porsche van Vanthoor/Estre. Alles leek er op dat Pepper meer dan genoeg voorsprong had bij het ingaan van de laatste ronde op Vanthoor. De Hasselaar bleef toch alles op alles zetten, het zou maar eens kunnen tegenslagen voor de Lamborghini. Wat bleek, het was de correcte keuze. De Red Bull-getooide bolide vertraagde serieus om geen extra ronde te moeten afleggen, gezien deze een gebrek aan brandstof had. Dat zorgde ervoor dat Vanthoor kon naderen en bij de sprint naar de finish kon hij er nog over springen. Het verschil tussen beide bolides was het kleinste ooit in een VLN/NLS-manche: 0.042 sec. De derde plaats ging weer naar Falken Motorsports Porsche, waar Eriksson het stuur deelde met Tim Heinemann.

PROsport-Racing - Aston Martin Vantage GT3
PROsport-Racing - Aston Martin Vantage GT3
Natuurlijk waren er ook nog andere Belgen actief. Maxime Dumarey en Simon Belcaen kwamen alleen op zaterdag in actie en eindgden met de PROsport Racing Aston Martin op een zevende plek algemeen en tweede in SP9 Pro-Am. Alessio Picariello kende meer pech. Op zaterdag was hij met de Falken Motorsports Porsche #3 mee in strijd voor een goed eindresultaat totdat hij in de laatste ronde de wagen moest parkeren aan Breidscheid. Ook op zondag haalde hij de finish niet. Hetzelfde verhaal voor Guido Dumarey, die op zaterdag moest opgeven in de PROsport Racing Aston Martin GT4. Mathieu Casteleyn haalde de finish wel met een vierde plek in SP10.

Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Mühlner Motorsport - Porsche 911 GT3 Cup (992)
Mühlner kende een mindere zaterdag met een tiende plek als beste resultaat, maar zondag hadden ze ei zo na de klassewinst in handen, maar eveneens in de laatste ronde zag de #124 Porsche de #148 van BLACK FALCON Team 48 Losch voorbij snellen in Tiergarten. Ook daar was het verschil maar +0.282 sec. Wel haalde hun tweede wagen, de #122, eveneens het podium. Dient verder gezegd te worden dat men even opgeschrikt werd door een zware crash van Robert Wickens op zaterdag. De Canadees zou volgens verschillende bronnen met zijn Hyundai Elantra N TCR de bandenmuur geraakt hebben en op zijn kop beland zijn. Wickens werd achteraf met de helikopter naar het hospitaal in Koblenz afgevoerd, maar stuurde zelf een bericht de wereld in dat hij in orde is.

Foto's: NLS



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Nürburgring Langstrecken Serie op zondag 7 april 2024 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meetings NLS 1 en NLS 2.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons