van der Horst

Norbert Michelisz als leider naar Suzuka

Suzuka Circuit
Suzuka Circuit
Het Suzuka Circuit in zijn East Course-configuratie vormt dit weekend het decor voor de op twee na laatste WTCR-meeting van het seizoen. Hyundai-topper Norbert Michelisz zakt als puntenleider af naar de iconische Japanse omloop die enige gelijkenis vertoont met Circuit Zandvoort, beide omlopen zijn dan ook van de hand van Nederlander Hans Hugenholz. De Hongaar hees zich na een sterke beurt in het Chinese Ninbo voorbij Honda-rijder Esteban Guerrieri die er na een rampzalig weekend met lege handen huiswaarts keerde. Michelisz' voorsprong op naaste achervolgers Guerrieri en Yvan Muller bedraagt evenwel slechts 15, resp. 16 punten, Dat dit geenszins volstaat om ook in Macau als leider aan te zetten leerden we in dat zelfde Ningbo waar Lynk&C°-rijder Yvan Muller mede dankzij twee zeges maar liefst 76 punten scoorde om zich vanuit een reeds verloren gewaande posititie plots weer in de titelstrijd te mengen.
  • Powerkit.shop
Dat er dit weekend  zoals eerder gemeld om veiligheidsredenen niet op het Grand Prix-circuit maar op de slechts 2.243 km lange East Course-configuratie wordt geraced, werd niet door  alle rijders op gejuich onthaald. Voor het Japanse kennerspubliek kan de pret dan weer niet op gezien de 'kartbaan' garant staat voor veel actie. Wie daarbij een hoofdrol zal opeisen laten we wijselijk in het midden, al kunnen de bijgestelde succesballast-verhoudingen mogelijk een aanwijzing zijn.
 
Met 40 extra kilo's wacht de Alfa Romeo's een moeilijk weekend, de Cupra's krijgen er 20kg bij en zowel de Hyundai's als de Lynk & Co's  worden met 10 kilogram ballast bedacht. De Honda's Civic Type-R FK8 TCR van Guerrieri, Girolami, Tassi en Tiago Monteiro (de Portugees komt na diens zware clash in Ningbo met een nieuw chassis en dito motor aan de start)  blijven voor hun thuiswedstrijd op de maximale 60 kg ballast terwijl de VW's Golf en de Audi's RS 3 LMS respectievelijk 20 en 10kg lichter aan de start komen.

Een welgekomen duwtje in de rug voor de beproefde WRT-rijders Vernay en Shedden en het Comtoyou-duo Langeveld-Vervisch. Laatstgenoemde wordt als mogelijke favoriet getipt na zijn zege alhier in de GT-race over 10 uur op het GP-circuit, maar onze landgenoot tempert de verwachtingen.
"Circuitkennis is niet altijd een voordeel, vorig jaar puurde ik er in de eerste ronden wel voordeel uit maar de boordstenen hier dienen met een Audi RS 3 LMS TCR anders aangepakt dan met de Audi R8 en dat had ik toen niet tijdig door" aldus de West-Vlaming die wil vermijden het raceweekend met teveel vertrouwen aan te vatten.
 
De WTCR JVCKENWOOD Race of Japan deelt het asfaltlint  met de Japanse Super Formula wat resulteert in een afwijkend format, met de kwalificaties voor zowel de eerste als de tweede en derde wedstrijd op vrijdag. Zaterdag wordt enkel het eerste treffen betwist, op zondag worden races 2 en 3 afgewerkt.
 
Kampioenschap:
1 Norbert Michelisz 246p
2 Esteban Guerrieri 231
3 Yvan Muller 230
4 Thed Björk 208
5 Mikel Azcona 187
6 Nestor Girolami 184
7.Yann Ehrlacher 177
8 Gabriele Tarquini 155
9.Frédéric Vervisch 150
10 JK Vernay 146...

Timing (in de nacht van zaterdag op zondag wordt in Europa overgeschakeld naar het winteruur)
Vrijdag 25 oktober 2019 (local time = CET +7 )
08:30-09:15 Free Practice 1
10:15-10:45 Free Practice 2
13:00-13:30 Qualifying Race 1
15:30-16:25 Qualifying Q1/Q2/Q3

Zaterdag 26 oktober 2019 (local time = CET +7 )
15:05-15:35 Race 1 (24 ronden)

Zondag 27 oktober 2019 (local time = CET +8 !)
10:00-10:30 Race 2 (24 r)
11:30-12:05 Race 3 (28 r)

Suzuka - Succesballast

Foto: FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 24 oktober 2019.
  • Powercars

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons