van der Horst

Nordschleife: Comtoyou Racing niet opgezet met schrappen Nürburgring-meeting

Comtoyou DHL Team Audi Sport
Comtoyou DHL Team Audi Sport
Het schrappen van de WTCR-meeting zet begrijpelijk kwaad bloed bij Comtoyou Racing dat na de kwalificatie van gisteren schitterende vooruitzichten had. Teambaas Jean-Michel Baert is ontzet en ook Gilles Magnus en Tom Coronel zijn helemaal niet opgezet met de gang van zaken op de Nürburgring.
  • Prospeed Competition

Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
Gilles Magnus: "Ik keek uit naar een race met kans op heel veel punten. Ik dacht dat winst in race 1 en aanzienlijk wat punten in race 2 er zeker in zat. Deze morgen nog geen uur voor de race volgde dan het nieuws dat beide wedstrijden niet doorgingen. Als je het mij vraagt draait het hier niet om veiligheid maar is een en ander het gevolg van de druk die Lynk & Co op de FIA uitoefende. Zij wisten dat ze met dezelfde setup veel punten zouden verliezen, mogelijk zelfs het einde van de race niet zouden halen, of met een setup die de banden wél zou sparen geen resultaten konden halen. Comtoyou is allesbehalve blij, we zijn hier vier, vijf dagen komen testen wat het team heel veel geld heeft gekost en al die investeringen en tijd zijn voor niks geweest, we keren met lege handen huiswaarts. Voor mij als rijder kom je ook niet dikwijls in een situatie waarin je kan winnen, dit gebeurt misschien hooguit twee, drie keer op een seizoen, en die kans wordt ons nu ontnomen, dat is heel pijnlijk. Het zou mij niet verwonderen mocht dit nog een staartje krijgen..."

Jean-Michel Baert
Jean-Michel Baert
"Het is een grote teleurstelling voor het team niet te kunnen rijden, gezien al het werk dat we dit weekend maar ook tijdens de wintertest hebben verzet en waarbij we met deze banden hebben leren werken" aldus Comtoyou-teambaas Jean-Michel Baert. "Beide samen hebben ons ca. 150.000 euro gekost. Ik kan niet anders dan de beslissing van de FIA te accepteren, zij hebben een veiligheidsprobleem naar voor geschoven bij andere teams. Wij hadden er geen last van maar ik veronderstel dat zij de beslissing namen met kennis van alle parameters. 
Nu, gaat het hier om een fabricagefout, een probleem van setup, van rijstijl, ik weet het niet en laat de verantwoordelijkheid voor deze beslissing over aan de FIA en Goodyear. Er is zeker een sterk signaal geweest van Lynk en Co en Honda om niet te rijden, voor mezelf weet ik dat wij er klaar voor waren. Ik kan alleen maar hopen dat er niet om andere redenen druk is uitgeoefend.

Voor Audi is dit een catastrofe voor het imago van het merk. Audi rijdt op de Nürburgring voor eigen publiek, heeft twee Audi's op de eerste startrij staan, en dan gaat het feest voor onze fans en de Audi-bonzen niet door.
Waar we het over het veiligheidsaspect hebben: verschillende teams hadden voorgesteld om dan maar op het Grand Prix-circuit te rijden maar ook daar is men niet op ingegaan. En quid met de teams die met dezelfde banden deelnemen aan de 24H van de Nürburgring en over negen ronden geen problemen ervaren... Bijkomend probleem is dat de punten toegekend voor de kwalificatie behouden blijven waardoor we voor de volgende meeting op de koop toe succesballast krijgen.

Wat er zich dit weekend heeft afgespeeld is zeer spijtig voor de serie want vandaag stellen we ons de vraag of we al dan niet verder moeten gaan met het kampioenschap. Komt daar bovenop dat we nog steeds geen zicht hebben op de volledige kalender en we vragen hebben bij de kwaliteit van sommige omlopen." 


Tom Coronel - DHL Comtoyou Team Audi
Tom Coronel - DHL Comtoyou Team Audi
Privérijder Tom Coronel heeft evenmin begrip voor de beslissing. "In 33 jaar autosport heb ik nog nooit zoiets gezien" vertelde Tom aan TouringCarTimes. “Ik ben natuurlijk ontdaan, ik begrijp niet hoe ik deze situatie moet uitleggen aan mijn sponsors en partners. We weten dat de Nürburgring zwaar is voor de banden, we hebben in het verleden problemen gehad met Yokohama. Er was geen gevaarlijke situatie om te racen, als je trillingen voelt, staat het je vrij te stoppen. Natuurlijk wilde ik racen, maar ik kan niet voor de anderen spreken. Wie is verantwoordelijk voor mijn verliezen? Volgens mij is het Goodyear. Zij zullen zeggen: het spijt me. Sorry, maar excuses niet geaccepteerd.”

De FIA- en WTCR-promotor Discovery Sports Events begrijpen de teleurstelling die de annulering van de twee races heeft veroorzaakt, vooral voor de duizenden fans die aanwezig zijn op de Nürburgring, maar veiligheid staat altijd voorop. De rijders en teams werden op de hoogte gebracht van de beslissing voordat de stewards hun communicatie uitbrachten. Te gelegener tijd zal worden besloten of beide races worden verplaatst als onderdeel van een ander evenement later in het seizoen.

Foto's: FIA WTCR, Audi AG, Comtoyou Racing



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 28 mei 2022.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons