van der Horst

Nordschleife: Gilles Magnus start op eerste rij, Mehdi Bennani pakt pole dankzij slipstream (update)

Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport  Audi RS 3 LMS TCR
Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport Audi RS 3 LMS TCR
Comtoyou Team Audi Sport loste de verwachtingen volledig in tijdens de kwalificatiesessie op de Nordschleife met de pole voor Mehdi Bennani, voor Gilles Magnus. Magnus had de snellere ronde maar teammaat Bennani profiteerde van diens slipstream op het Döttinger Höhe-eind om de Belg voor 15/1000sten de pole af te snoepen. De eerste startrij kleurt wel degelijk blauw zaterdag voor Race 1 maar niet het Cyan Racing-blauw van Santiago Urrutia (P3) en een extreem ontstemde Yann Ehrlacher (P4), gestopt door een naar verluidt om veiligheidsredenen ingegeven strategie. Snelste Hyundai-rijder was Mikel Azcona op P5, voor Thed Björk en Nathanaël Berthon. Nestor Girolami, op weg naar een snelle chrono, werd als enige gehinderd door de sortie van Rob Huff en strandde op P8.
Mehdi Bennani - Comtoyou Team Audi Sport
Mehdi Bennani - Comtoyou Team Audi Sport
Na regen kort voor aanvang van de sessie was er even twijfel met betrekking tot de juiste bandenkeuze maar finaal trok iedereen er op slicks op uit.  Nadat bandenfabrikant Goodyear 's nachts nieuwe rubbers had laten aanrukken als gevolg van de problemen tijdens de free practice-sessies, had het veld net tevoren een testsessie van een kwartier gekregen om de nieuwe band te evalueren.

Gilles Magnus - Mehdi Bennani - Santi Urrutia
Gilles Magnus - Mehdi Bennani - Santi Urrutia
Gilles Magnus, gisteren nog ongelukkig met een schuiver in FP2, vloog er meteen in en stond aanvankelijk  bovenaan de tijdtabel. Nadat iedereen een eerste ronde had afgewerkt prijkte onze landgenoot op P4, achter het Lynk&Co-trio Santiago Urrutia, Yann Ehrlacher en Thed Björk.
Was men hiermee bij Cyan Racing tevreden of besloot men het na nieuwe bandproblemen van Yvan Muller het op veilig te spelen (zie UPDATE), feit is dat het drietal niet meer aan een tweede ronde toekwam. Een aanpak die tot woede van Ehrlacher cash werd betaald; Magnus en Bennani gingen als enigen voor een derde ronde en sprongen hierbij over de drie Lynk&Co's naar een 100% Comtoyou-frontrow. Magnus was hierbij in elke sector sneller dan zijn Marokkaanse teamgenoot maar verspeelde alsnog de pole doordat de achteropkomende Audi een korte slipstream van de Belg kreeg, goed voor een verschil van...15/1000sten. 

Magnus klonk achteraf niet al te ontgoocheld. "Jammer dat ik voor 15/1000sten de pole mis maar tevreden dat die binnen het team blijft. Er was geen teamstrategie mee gemoeid, ik gaf hem gewoon een tow. Mehdi is zeer correct,als het nodig is zal hij mij ook wel eens helpen, vandaag was het zijn dag. Morgen starten we op de eerste rij en we hebben een goede kans om te winnen met een auto die hier heel sterk presteert. We hebben hier ook veel getest en weten dat onze auto gemaakt is voor dit circuit, dus we verwachten dat hij hier sterker voor de dag komt dan op de andere omlopen"

Mikel Azcona - BRC Hyundai N Squadra Corse
Mikel Azcona - BRC Hyundai N Squadra Corse
Ook Mikel Azcona deed beter en verdrong in zijn tweede rondje Björk naar P6. Yvan Muller (lekke band) en Ma Qing Hua (die als enige Lynk & Co-rijder geen problemen met de banden meldde) werkten wel nog een tweede ronde af maar strandden resp. op P10 en P11. Muller pakt zodoende de pole voor Race 2, al is het nog niet uitgemaakt of de Fransman morgen van start gaat. 

Nestor Girolami - Münnich Motorsport All.Inkl.Com Honda Civic
Nestor Girolami - Münnich Motorsport All.Inkl.Com Honda Civic
Pechvogel met dienst was zondermeer Nestor Girolami. De Münnich Motorsport-rijder zette door een splitterprobleem al met dik tien minuten vertraging aan maar leek tweemaal op weg naar een snelle chrono toen hij evenveel keer met pech kreeg af te rekenen. Een eerste keer verloor hij op het snelle rechte eind door delaminatie een deel van het koetswerk, een euvel dat ook de Liqui Moly Team Engstler Honda van Attila Tassi overkwam. Hierdoor als laatste aan diens tweede ronde begonnen, werd hij andermaal afgestopt doordat een met vibraties kampende Rob Huff  zijn Zengo Motorsport Cupra in de rail had gepland en midden op de baan stond. Brute pech voor de puntenleider die finaal naar P8 terugviel.  

In de tussenstand verkleint  Azcona de kloof naar leider Girolami tot zes punten. Berthon, Magnus en Bennani staan nu resp. achtste, negende en tiende.

Goodyear officiële bandenleverancier WTCR
Goodyear officiële bandenleverancier WTCR
UPDATE: Als gevolg van meldingen van bandenschade door zowel Honda als Lynk & Co tijdens zowel de vrije oefensessies als de kwalificatiesessie, voerde WTCR-bandenleverancier Goodyear een onderzoek uit. Na afloop legde het merk de hierna volgende verklaring af.
 
"Tijdens qualifying voor de  WTCR Race of Germany op de Nürburgring Nordschleife, hebben twee constructeurs (Honda en Lynk & Co) bandenschade gemeld. Drie merken (Audi, Cupra and Hyundai) ondervonden geen schade.
Teneinde data te verzamelen, hebben we voor deze sessie een andere partij banden geïntroduceerd. Er was geen verschil in de prestaties of duurzaamheid tussen de twee partijen.
Als onderdeel van de analyse hebben we de WTCR-gegevens vergeleken met gegevens van de Goodyear-teams tijdens oefensessies voor de 24-uurs race op de Nürburgring. In het endurance-evenement zagen we één bandenprobleem uit een veld van 32 met Goodyear uitgeruste auto's (waaronder zeven met TCR-specificatie). Deze auto's rijden doorgaans maximaal negen ronden in een stint, drie keer de afstand van een WTCR-race.
We werken voortdurend samen met de WTCR-teams om ervoor te zorgen dat ze onze technische aanbevelingen voor het seizoen 2022 opvolgen. We zullen doorgaan met het adviseren van alle teams over de set up  en het  gebruik van curbstones, terwijl we ook het proces voor het verzamelen van data handhaven om onze filosofie van voortdurende verbetering te ondersteunen"
.

Foto's: Racing International Photography & FIA WTCR

Nordschleife - Uitslag Qualifying

Nordschleife - Stand Rijders na Qualifying

Nordschleife - Stand Teams na Qualifying

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 27 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons