van der Horst

Nordschleife: Honda's 40kg zwaarder op de Nürburgring

Nestor Girolami - Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport
Nestor Girolami - Esteban Guerrieri - Münnich Motorsport
De regels met betrekking tot het compensatiegewicht voor 2022 werden herzien en voor de tweede meeting op de Nordschleife wordt het compensatiegewicht of succesballast voor elk model gebaseerd op de beste kwalificatietijd die tijdens het openingsevenement werd gerealiseerd. Honda kwam begin mei in Pau sterk voor de dag en dit zowel in de race als in kwalificatie. Hiervoor betaalt het merk thans de tol met 40kg extra, het maximale compensatiegewicht, voor dit seizoen verlaagd van 60 naar 40 kilogram om al te contrasterende prestaties van race tot race te voorkomen.
Concreet betekent dit dat de vier Honda Civic van Münnich Motorsport en Liqui Moly Team Engstler er op de Nordschleife als enige 40kg succesballast bij krijgen, een gevolg van de sterke kwalificatiebeurt van puntenleider en Race 1-winnaar Girolami. Die zette in Pau  immers de snelste kwalificatietijd neer voor Esteban Guerrieri, Nathanaël Berthon, Race 2-winnaar Mikel Azcona en Gilles Magnus.

De Honda Civic Type R TCR wordt hierdoor op de Nürburgring met 1.325kg de zwaarste wagen op de grid, 15 kg zwaarder dan de Lynk & Co 03 TCR (1.315kg). Volgt de Hyundai Elantra N TCR met 1.275kg en 'lichtgewichten' Cupra Leon Competición en Audi RS 3 LMS TCR, beide met 1.265kg.

Foto: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op dinsdag 24 mei 2022.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons