van der Horst

Nordschleife: Nestor Girolami (Honda) ook dit jaar op pole

Nestor Girolami - Münnich Motorsport Honda Civic
Nestor Girolami - Münnich Motorsport Honda Civic
Nestor Girolami legde vrijdagnamiddag op de Nordschleife voor het tweede jaar op rij beslag op de pole. De Münnich Motorsport All-Inkl.Com Honda-rijder bleef Hyundai-nieuwkomer Jean-Karl Vernay en land- en stalgenoot Esteban Guerrieri voor in een nagenoeg droge sessie, gedomineerd door Honda en Hyundai. Santiago Urrutia wierp zich met een vijfde chrono tussen de beide Hyundai's van Luca Engstler en Gabriele Tarquini op als snelste Lynk&Co-vertegenwoordiger. Yvan Muller start dankzij zijn tiende tijd in race 1 vanop de pole, met neef Ehrlacher naast zich. Brute pech voor Audi-snelste Tom Coronel (P11), de Comtoyou-rijder greep voor...2/1000sten naast de pole voor de openingsrace. Gilles Magnus (P14) en Frédéric Vervisch (P16) strandden op resp. vijf en dik acht seconden van Girolami's besttijd.
Jean-Karl Vernay - Hyundai Elantra N TCR Team Engstler
Jean-Karl Vernay - Hyundai Elantra N TCR Team Engstler
Met her en der nog wat vochtige plekken, lag de Groene Hell er droog bij voor de enige, 40 minuten durende  kwalificatiesessie, bepalend voor beide races morgenvoormiddag. Attila Tassi stond na afloop van een eerste rondje met de snelste tijd gekrediteerd, de Honda-rijder zou zijn 8:59.285-chrono naderhand evenwel niet meer verbeteren en als dertiende worden afgevlagd. Al snel was duidelijk dat Honda en Hyundai de buit onder elkaar zouden verdelen.

Nestor Girolami verbeterde in diens tweede ronde naar 8:54.791", een chrono die tot het vallen van de vlag zou standhouden. De Argentijn ging op dat ogenblik Jean-Karl Vernay (Hyundai), teamgenoot Esteban Guerrieri (Honda) en Luca Engstler (Hyundai) vooraf, een top vier die na de derde ronde eveneens ongewijzigd bleef.

In die laatste ronde wist Lynk&Co-rijder Santiago Urrutia  Gabriele Tarquini nog wel de vijfde tijd te ontfutselen, terwijl ook Tiago Monteiro (Honda) zich ten koste van Norbert Michelisz (Hyundai) en het Lynk&Co-duo Muller-Ehrlacher naar P7 hees. Nou ja, ten koste... het leverde de Elzasser en diens neef finaal wel de eerste startrij voor race 1 op.

Tom Coronel - DHL Comtoyou Racing
Tom Coronel - DHL Comtoyou Racing
Van de Audi-rijders trok Tom Coronel met een elfde chrono het best zijn streng. De DHL-piloot deed in zijn laatste rondje nog 1.4" van zijn eerder gerealiseerde tijd af maar greep zoals gezegd voor twee duizendsten naast de felbegeerde tiende tijd, goed voor de pole voor race 1. De Nederlander die in de slotkilometers geen hand meer voor de ogen zag wegens een met rook gevulde cockpit, bleef weliswaar voor 0.102" Comtoyou-stalgenoot Nathanaël Berthon voor.

Gilles Magnus stond veertiende na zijn tweede rondje, deed bij zijn laatste poging nog nagenoeg twee seconden van zijn tijd af, wat evenwel niet volstond om plaatswinst te boeken. De Antwerpenaar staat op vijf seconden van de pole genoteerd, nog altijd 3,6 seconde sneller dan wat Frédéric Vervisch, gisteren in FP2 op vochtige baan weliswaar primus inter pares, in deze kwalificatiesessie uit de mouw schudde. De West-Vlaming bleek na afloop begrijpelijk erg teleurgesteld.
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
"Een resultaat dat enigszins te verwachten was. De wagen is nieuw en de Balance of Performance is niet eerlijk. Maar ik kamp duidelijk met een probleem waarvoor ik momenteel nog geen oplossing heb; mijn ervaring op deze omloop zou mij immers in staat moeten stellen het verschil te maken met mijn teamgenoten en dat is niet het geval. Regen tijdens de race morgen zou sowieso helpen. 'Mixed conditions' zoals gisteren (in FP2 -nvdr) bieden een grotere kans om het zeer goed te doen, maar mogelijk ook ...veel slechter. Midden in het pak starten in de regen, niet zo simpel..." aldus Vervisch. 

Beduidend slechter dan het Audi-kwartet verging het constructeur CUPRA. Belofte Mikel Azcona beschadigde bij een sortie in zijn openingsronde onder meer zijn frontsplitter en stond al te lang voor herstelling in de Zengo Motorsport-pits. De Spanjaard kon nipt een tweede ronde afwerken maar verbeterde niet voldoende om zijn negentiende tijd weg te gommen. Ook teamgenoot Rob Huff kende een problematische sessie, de Brit bleef voor zijn come back steken op P18. De twee overige CUPRA's van Boldizs en Jordi Gené starten morgenochtend telkens vanop de laatste rij.

Nordschleife - Uitslag Qualifying 


Foto's: Arne Simons

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 4 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons