van der Horst

Nordschleife: Puntenleider Jean-Karl Vernay bezorgt nieuwe Hyundai Elantra N eerste zege (race 2)

Start Race 2
Start Race 2
Wat reeds in TCR Europe bleek, werd vandaag op de Nordschleife bevestigd: de nieuwbakken Hyundai Elantra N maakt optimaal gebruik van de gunstige BoP die de wagen van de technische commissie meekreeg. Niet BRC Racing-toppers Michelisz of Tarquini weliswaar - beiden bij de chaotische start uitgeschakeld - maar het Team Engstler-duo Jean-Karl Vernay-Luca Engstler lukte de dubbel voor de Koreaanse constructeur. Münnich Motorsport-rijders Nestor Girolami en een uitstekende Attila Tassi bevestigden de prima vorm van de Honda Civic met een derde en vierde stek. Santiago Urrutia en Nathanaël Berthon redden met een vijfde en zesde plaats de eer voor hun resp. constructeurs Lynk&Co en Audi. Gilles Magnus beperkte de schade met een negende plaats. Frédéric Vervisch ontsnapte na een hoge-snelheidstreffen met Tiago Monteiro ternauwernood aan een crash maar werd hierbij tot opgave gedwongen.
Crash bij de start - WTCR Nürburgring 2021
Crash bij de start - WTCR Nürburgring 2021
De wedstrijd begon dramatisch voor Esteban Guerrieri die bij de start van de formatieronde niet wegkwam, waarna hij vanuit de pitlane moest vertrekken. Drama was er deze keer ook in de flessenhals van de eerste bocht-combinatie. Norbert Michelisz botste achteraan tegen Ehrlacher aan en werd daarop geraakt door Mikel Azcona, zelf in de rondte  getikt door Zengo Motorsport-teammaat Rob Huff. Andreas Bäckman liep eveneens zware schade op in een poging om Azcona's Cupra te omzeilen. Na de eerste sector vervoegde ook Gabriele Tarquini  Azcona, Bäckman en Michelisz in het opgavepark, waar zij naderhand het gezelschap kregen van Jordi Gené en pechvogel Huff, ook in race 1 met schade uitgeteld.

Crash bij de start - WTCR Nürburgring 2021
Crash bij de start - WTCR Nürburgring 2021
Het Engstler Team-duo Jean-Karl Vernay en Luca Engstler was het allemaal worst. Beiden snelden voorbij de vanuit polepositie gestarte Nestor Girolami en namen dadelijk afstand van de achtervolgers, aangevoerd door Girolami. De Argentijn had na de eerste ronde reeds twee seconden achterstand op het Hyundai-duo, een kloof die finaal zou oplopen tot dik twaalf seconden. Girolami eindigde alsnog derde maar zou mits een extra ronde zijn podiumplek ongetwijfeld zijn kwijtgespeeld aan zijn uitstekende Münnich Motorsport-stalgenoot Attila Tassi, pas als dertiende van start gegaan. De jonge Hongaar rukte bij de start op naar de zesde plaats en nam ook Yvan Muller te grazen die eveneens ongeschonden doorheen de chaos was gelaveerd. Naderhand wees Tassi ook Santiago Urrutia, de best geklasseerde van de Lynk&Co-rijders, terug om als vierde te finishen voor Nathanaël Berthon (eerste Audi-rijder), Yvan Muller, Tiago Monteiro en Gilles Magnus. 

Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport Audi RS3 LMS
Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport Audi RS3 LMS
Magnus tikte na een voorzichtige race als negende aan en kon zich 'de omstandigheden in acht genomen' hierin vinden. "Race 1 verliep minder goed, ik wist wat op te klimmen maar na een contactje op het einde van de rit verloor de linker voorband druk en moest ik nog drie plaatsen prijsgeven" aldus Magnus. "Race 2 verliep beter, ook al is het duidelijk dat de nieuwe Audi het moeilijk heeft. Ik nam niet teveel risico's en kon een paar punten sprokkelen voor het kampioenschap. Up to the next one waar we hopelijk lichter aan de start komen' besloot de RACB National Team-rijder met een knipoog.

Frédéric Vervisch - Comtoyou Audi RS3 LMS
Frédéric Vervisch - Comtoyou Audi RS3 LMS
Tom Coronel finishte als elfde nadat de Comtoyou DHL Racing-rijder  in de tweede ronde  - gelukkig zonder schade - buiten de lijnen kleurde en hierbij vier plaatsen verloor.  Voor Frédéric Vervisch liep het in dit tweede treffen pas goed fout. De West-Vlaming had na de start vier plaatsen goedgemaakt en maakte zich op het einde van de tweede ronde op voor een aanval op Tiago Monteiro's tiende stek. Bij Tiergarten waar de Nordschleife aansluit bij de Grand Prix-omloop werd onze landgenoot aan zo'n 240 km/u door Monteiro naast de baan gedrumd, een incident dat veel slechter had kunnen aflopen dan de opgave waartoe de Audi-fabrieksrijder werd gedwongen. Mogelijk krijgt het incident nog een staartje.

Jean-Karl Vernay - Luca Engstler - Team Engstler Hyundai Elantra N TCR
Jean-Karl Vernay - Luca Engstler - Team Engstler Hyundai Elantra N TCR
Helemaal vooraan gaven teammaats Vernay en Engstler elkaar geen duimbreed toe. De jonge Duitser leek de snelste van beide Hyundai-vluchters, kwam bij de laatste doortocht van Döttinger Höhe ook op gelijke hoogte met 'Jay-Kay' maar moest tot zijn frustratie de eer voor de eerste Elantra N-zege aan de Fransman laten. Een harde noot om kraken voor de youngster, dat teamorder uitgaand van het ouderlijke team. De jongeman bleek evenwel matuur genoeg om zijn ongenoegen niet voor de Eurosport-camera te ventileren. Jean-Karl Vernay bezorgde de nieuwe Hyundai Elantra N TCR niet alleen een eerste overwinning maar trekt bovendien als leider in de puntenstand naar Estoril. Tiago Monteiro volgt op zes punten.

Gilles Magnus en Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
Gilles Magnus en Frédéric Vervisch - Comtoyou Racing Audi RS3 LMS
Gilles Magnus gaat aan de leiding in het WTCR Trophy-klassement, de Antwerpenaar telt één punt meer dan Tom Coronel. Luca Engstler, op zijn thuisomloop één van de revelaties van deze eerste meeting, leidt vanzelfsprekend de Junior Trophy-puntenstand.


Nordschleife - Uitslag Race 2

Stand Rijderskampioenschap

Stand Junior Trophy

Stand WTCR Trophy


Foto's: Arne Simons,Vincent Wouters, RIP, FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 5 juni 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24H Nürburgring.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons