van der Horst

Nürburgring: Bert Smeets en Luc Moortgat pakken laatste titels

Luc Moortgat - Porsche 964
Luc Moortgat - Porsche 964
Nadat Jan Van Elderen (Klasse 1) en Rafaël Cryns (Klasse 2) reeds zeker waren van de titel voor de uitstap richting de Nürburgring, kregen we nog twee titels die moesten worden verdeeld. De titel in Klasse 4 bij de Youngtimers en de kroon in Klasse 3 van de Historics. De Belgian Historic Cup en de Belgian Youngtimer Cup werden ditmaal opgesplitst en elk kampioenschap kon twee manches en twee kwalificaties rijden. Méér dan 60 wagens zakten af richting de Eifel voor de laatste meeting van het seizoen.
Philippe Van Beurden - Porsche 964 Cup
Philippe Van Beurden - Porsche 964 Cup
Net als in het weekend van de 24H Zolder was de Porsche-dealer uit Retie, Philip Van Beurden de snelste van het mooi startveld in de Youngtimer Cup. Maar van Beurden reed niet het ganse kampioenschap en deed zijn ding in de gastklasse om het kampioenschap van de reguliere deelnemers niet kunstmatig te vervalsen. Luc Moortgat en Patrick Michiels begonnen met hun Porsche 964 Cup ex aequo aan het slotweekend en ondanks het feit dat Van Beurden en Simon de wedstrijden wonnen, was het Real rijder Luc Moortgat die het dichtst in de buurt bleef en met de titel in het achterhoofd geen risico’s nam. Hij eindigde telkens na de voornoemde winnaars en scoorde dus voldoende punten voor een nieuwe titel.

Bert Smeets - Dodge Challenger
Bert Smeets - Dodge Challenger
In de Belgian Historic stond tijdens de eerste manche op een vochtige piste geen maat op Erik Qvick die afgelopen weekend de Opel Kadett van VR Racing deelde met Dirk Van Rompuy. Hij pakte ook de pole voor de eerste manche. Bert Smeets, de voornaamste titelpretendent, zijn weekend begon niet in de beste omstandigheden met een waterlek, maar de mannen van HARD Racing zetten de Dodge Challenger toch op de startgrid. Bert raakte nog de muur in de eerste bocht, maar won zijn Klasse en was reeds zeker van de titel voor de start van de tweede manche.

Deze werd gewonnen door Van Elderen met Smeets in zijn spoor. Jan Schippers vervolledigde met zijn Chevrolet Camaro het podium en mede door koppelingsproblemen op de Escort van Van Splunteren werd de tuner uit Sluis vice kampioen, waardoor twee wagens uit zijn atelier de eerste twee plaatsen bezetten in de eindstand van het kampioenschap.

Later meer over de andere ereplaatsen en de titels in de Groepen.

Foto's: Martijn Wouters & Arne Simons



Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Belgian Historic Cup op zondag 20 oktober 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Westfalen Trophy.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons