van der Horst

Nürburgring: Officiële Citroën's domineren de debatten op donderdag

José Maria Lopez
José Maria Lopez
Net als na afloop van de ochtendlijke test stonden ook na het afvlaggen van de eerste vrije oefenrit twee Citroën's C-Elysée bovenaan de tijdtabel. Yvan Muller nam voor de middagpauze de besttijd voor zijn rekening, diens 8:39.950" was beduidend sneller dan de chrono die oefensnelste José Maria Lopez in de namiddag (8:44.236") in nochtans ideale omstandigheden lukte. Tom Chilton, ook al in een Citroën maar dan eentje van Sebastien Loeb Racing, bleef in FP1 als enige in de buurt van beide officiële Citroën-rijders. Nogal wat rijders kenden problemen, al dan niet van technische aard. Voor Rob Huff, in de ochtend nog goed voor de derde tijd, eindigde de rit met een crash. Voor de wedstrijdleiding aanleiding om de sessie voortijdig met code rood te stoppen.
Nick Catsburg - Lada Vesta TC1
Nick Catsburg - Lada Vesta TC1
Lopez had in FP1 slechts één rondje nodig om er de snelste tijd uit te persen, terwijl Muller,Chilton, Michelisz en Schmitz met drie rondjes tot de vlijtigsten behoorden in een overigens slaapverwekkende vertoning.
Nick Catsburg had al vroeg in diens eerste ronde een lekke band maar slaagde er naderhand nog in om de vierde tijd neer te zetten, op 2.410" van Lopez' besttijd. Opvallend veel rijders kregen overigens met  lekke banden af te rekenen. Onder hen Tom Coronel (in de testsessie), Hugo Valente die zijn Lada Vesta niet uit de muur kon houden, Tiago Monteiro en Rob Huff.

Rob Huff - Honda Civic WTCC
Rob Huff - Honda Civic WTCC
Of een lekke band de oorzaak was dan wel het gevolg van een ophangingsprobleem, zoekt het Honda Racing Team nog uit. Feit is dat Huff de controle over zijn wagen verloor, in de rondte ging en zowel aan de linker - als aan de rechterkant in de muur knalde. Rijder OK, maar de wagen is behoorlijk beschadigd, even werd zelfs voor een forfait gevreesd maar zo'n vaart zal het finaal wellicht niet lopen.
De Honda's produceren bovendien teveel decibels zodat naar een silencer teruggegrepen moet worden, niet meteen ideaal voor het motormanagement.

De beide Volvo's van Björk en Ekblom leverden slechts één gechronometreerd rondje af en kwamen niet in het stuk voor. Frederik Ekblom kende een motorprobleem waardoor hij vroegtijdig terug naar binnen kwam.

Morgenochtend om 8u15 staat de tweede vrije oefenrit geprogrammeerd. De kans dat mist roet in het ontbijt strooit is reëel, dit is dan ook de Eifel.

Uitslag Free Practice 1:

1   José María López in 8:44.236
2   Yvan Muller +1.083
3   Tom Chilton +1.389
4   Nicky Catsburg +2.410
5   Robert Huff +2.749
6   Norbert Michelisz +3.248
7   Gabriele Tarquini +3.377
8   Tiago Monteiro +4.812
9   Mehdi Bennani +5.307
10   Tom Coronel +6.291
11.Hugo Valente +6.587
12.Thed Björk +9.150
13.Frederik Ekblom + 9.215
14.Sabine Schmitz + 13.034
15.John Filippi +18.251
16.Ferenc Ficza + 24.347
17.Gregoire Demoustier +26.375

Foto's: Hans van Onsem
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Championship op donderdag 26 mei 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Hours of Nürburgring.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons