van der Horst

Nürburgring: Nabeschouwing race 1 Supercar Challenge

JR Motorsport-BMW M3 F80
JR Motorsport-BMW M3 F80
Na een prachtig zonnige trainingsdag op vrijdag is de zaterdag nat, nat en nog natter. De kwalificatie in de vroege ochtend was ondanks de regen voor de meeste deelnemers goed verlopen zodat er nu voor de eerste race 26 deelnemers op de startgrid klaar staan. Helaas zien we Marcel van Berlo niet terug, daar hij in de kwalificatie zijn auto teveel beschadigd had.
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
JR Motorsport - BMW M4 Silhouette
Op de pole position zien we Ward Sluys staan in de BMW M4 Silhouette en naast hem start Roger Grouwels in de Porsche 991. Op de tweede startrij zien we Bob Herber in de BMW M3 F80 met naast hem de Robert van den Berg die het snelst was in de Supersport 1 divisie. Ronald van Loon start vanaf de vijfde positie en naast hem staat de Seat van Martin Huisman. De vierde startrij wordt bezet door Dennis de Borst en Ollie Taylor, de snelste man van de Supersport 2 divisie. Door de lastige omstandigheden deze ochtend tijdens de kwalificatie, zien we dus veel deelnemers uit de Supersport divisies voor de sneller GT deelnemers staan, wat spannend wordt tijdens de start.

Wanneer de wagens aanvangen aan de opwarmronde regent het nog steeds en Mark van der Aa verslikt zich en spint het grind in en komt vast te staan. Een extra formatieronde wordt gegeven en dan zien we dat Robert van den Berg de pitstraat in duikt voor een check waardoor hij zijn goede startpositie als vierde algemeen helaas niet omzetten in een goed resultaat. Na de tweede formatieronde wordt er groen gegeven en zien we een goede start van beide heren op de eerste rij. Roger Grouwels duikt als eerste de eerste bocht in maar in de volgende bochtencombinatie zien we de Porsche naast de BMW M4 Silhouette van Bas Schouten rijden en uiteindelijk is het Schouten die aan het langste eind trekt en het eerste duel in zijn voordeel beslist. Achter dit tweetal is het Bob Herber die zijn derde positie goed heeft weten te verdedigen.

In de Supersport 1 divisie zien we dat Dennis de Borst de beste start heeft gemaakt. Hij komt na de eerste ronde als leider door van deze divisie, met achter hem op de tweede positie Martin Huisman. Daarachter is het Ollie Taylor welke goed naar voren is gekomen bij de start en leidt dus tevens de Supersport 2 divisie vlak voor Jimmy Adriaenssens welke zijn voorganger nog ziet ondanks dat er nog een Supersport 1 bolide rijdt van Peter Schreurs. In de Sport divisie heeft Bart van den Broeck zijn pole position weten te behouden, maar Rob Nieman zit op zijn bumper. Robert van den Berg kan door motorproblemen niet meer vertrekken en deelnemen aan de race.

Bas Schouten trekt gelijk een gat naar zijn achtervolgers Roger Grouwels en Bob Herber, dit gat wordt alleen maar groter wanneer Roger Grouwels een drive through moet uitvoeren in verband met een jump start. Mark van der Aa, welke na zijn spin in de opwarmronde achteraan moest starten, ligt inmiddels al op positie 12 na twee ronden.

In de Supersport 1 divisie rijden de twee Seats van het Ferry Monster Autosport team met Dennis de Borst en in de tweede Seat Martin Huisman achter het stuur weg bij hun concurrenten. Peter Schreurs ligt op de derde positie en vecht tevens met Ollie Taylor op de baan. Ronald van Loon ligt op de vierde positie voor Kosta Kanaroglou in de Ginetta en zij hebben Eric van den Munckhof ook in hun spiegel zichtbaar.

Traxx Racing - Peugeot RCZ
Traxx Racing - Peugeot RCZ
Om de leiding in de Sport divisie wordt om de eerste positie flink gestreden, maar Bart van den Broeck heeft de touwtjes nog in handen. Rustig kan hij niet in zijn Peugeot zitten want Rob Nieman en ook Sandra van der Sloot zoeken naar een gaatje of foutje om aan hem voorbij te gaan. Kosta Kanaroglou verliest zijn Ginetta en schiet van de baan af wat hem veel tijd en plaatsen kost en de strijd om de vierde positie. Ronald van Loon houdt die vierde positie nog altijd vast maar zowel Van de Munckhof, als Koen Bogaerts als Roelant de Waard willen maar al te graag die plek van hem overnemen. Bogaerts wint al wel een plek op Van den Munckhof en zal graag direct nog een plek doorschuiven voordat de pitstops beginnen en hij het stuur over gaat geven aan Ted van Vliet.

Vooraan in het veld veranderd er niets. Bas Schouten heeft inmiddels een grote voorsprong opgebouwd ten opzichte van Bob Herber en Roger Grouwels. In de Supersport 1 divisie is de leider wel veranderd en heeft Martin Huisman Dennis de Borst ingehaald. Daarachter is het Peter Schreurs die het gaatje naar de twee Seats iets kleiner ziet worden.

Sandra van der Sloot is collega Clio rijder Rob Nieman voorbij gegaan en ligt nu op de tweede positie achter Bart van den Broeck. Maar Van den Broeck duikt als eerste de pitstraat in wanneer het pit window open gaat, waardoor Sandra van der Sloot de leiding in handen krijgt. Ook de leidende Martin Huisman duikt gelijk de pitstraat in voor zijn stop, evenals Ronald van Loon die het stuur over gaat geven aan Luuk van Loon. Twee ronden later gaan Dennis de Borst en Peter Schreurs samen de pitstraat in voor hun stop.

Wanneer de pitstops kunnen gaan beginnen voor de GT divisie zien we Bas Schouten nog altijd aan de leiding. Bob Herber ligt op de tweede positie nog net voor Roger Grouwels en daarachter zien we, op nog enige afstand, de BMW M4 Silhouette met Mark van der Aa achter het stuur welke vanaf de laatste positie naar voren is gereden in zijn stint.

In de Supersport 2 divisie is het nog altijd Ollie Taylor die stand houdt voor Jimmy Adriaenssens, maar zijn voorsprong is niet heel groot. Hij moet daarnaast wel veel langer stilstaan tijdens zijn stop door de vele resultaatseconden welke hij heeft opgebouwd wat dus in het voordeel is van Adriaenssens. Michael Smith ligt op de derde positie voor Patrick de Vreede die de eerste stint in de BMW voor zijn rekening heeft genomen.

Na de pitstops in de Supersport 1 divisie, zien we dat Martin Huisman aan de leiding ligt en daarachter rijdt Peter Schreurs in de oranje BMW van het BS Racing Team. Martin de Kleijn, welke het stuur heeft overgenomen van De Borst, rijdt op de derde positie maar heeft Roelant de Waard in de Lotus op zijn bumper hangen. De Waard ziet dan al snel een opening om De Kleijn in te halen en pakt die kans waardoor de Seat een plek terugvalt naar de vierde positie. Luuk van Loon rijdt op de vijfde positie en is sneller dan zijn voorgangers.

In de Sport divisie is het Sandra van der Sloot die na de pitstops als leider doorkomt met direct achter haar Rob Nieman. Chris Voet, welke nu achter het stuur zit van de Peugeot, is terug gevallen naar de derde positie.

Ward Sluys ligt aan de leiding na de pistops in de GT divisie in de BMW M4 Silhouette die hij heeft overgenomen van Bas Schouten. Daarachter is het nog altijd Bob Herber en Roger Grouwels en op de vierde positie nu Jos Jansen. Pieter van Soelen heeft een probleem gekend in de BMW die hij heeft overgenomen van Mark van der Aa en heeft zijn bolide even langs de baan geparkeerd, maar kon deze toch nog opstarten om naar de pitstraat te rijden. Helaas moest hij deze daar wel definitief parkeren.  
Jimmy Adriaenssens heeft zoals verwacht de leiding overgenomen van Ollie Taylor in de Supersport 2 divisie en een redelijke voorsprong nu ook. Michael Smith rijdt met zijn Seat nog altijd op de derde positie.

Roelant de Waard heeft de snelheid gevonden in zijn Lotus en is de koplopers in de tweede divisie genaderd. Martin Huisman ligt nog altijd op de eerste positie maar heeft nu niet alleen Peter Schreurs op zijn bumper hangen maar ook dus Roelant de Waard. Martin de Kleijn is verder terug gevallen en kan het tempo niet volgen. Hij moet nog in zijn spiegels gaan kijken, want Luuk van Loon is achter hem sneller onderweg en zal het niet laten om in de laatste ronde nog een actie proberen te plaatsen.
Dan vijf minuten voor het einde van de race zien we vooraan in het veld een wisseling. Bob Herber die sneller is dan Ward Sluys is naar de BMW toegereden en Herber heeft Sluys in weten te halen opkomend rechte stuk en pakt hiermee de leiding over in de race. Ward Sluys kan niet aanhaken en een tegenaanval plannen.  

Roelant de Waard - Lotus Exige V6
Roelant de Waard - Lotus Exige V6
Roelant de Waard heeft niet lang nodig gehad om in te halen bij Huisman en Schreurs en heeft met nog een paar minuten op de klok de leiding overgenomen. Om de tweede positie wordt nog wel stevig gevochten door Schreurs en Huisman. Peter Schreurs kijkt en kijkt en Martin Huisman rijdt heel goed zijn verdedigende lijnen en deze heren zullen gaan strijden totdat de finishvlag valt.

Wanneer de finishvlag wordt gezwaaid is dit voor Bob Herber die zijn eerste overwinning pakt dit seizoen met de nieuwe BMW M3 F80. Een prestatie die door het hele team gevierd zal worden na de vele kleine problemen die ze al hebben gekend met deze nieuwe wagen. Ward Sluys en Bas Schouten pakken een tweede positie voor Roger Grouwels die zijn Porsche 991 als derde over de finishlijn stuurt.
De Supersport 1 divisie valt ten prooi aan Roelant de Waard, welke een mooie steady race heeft gereden. Martin Huisman is in de laatste ronde toch nog voorbij gestoken door Peter Schreurs welke dus nog van positie wisselen. In de voorlaatste ronde is Luuk van Loon nog voorbij gegaan aan Martin de Kleijn en pakt daarmee een nette vierde positie.

Jimmy Adriaenssens - SEAT Leon
Jimmy Adriaenssens - SEAT Leon
In de Supersport 2 divisie is niets meer veranderd in de laatste minuten van de race. Jimmy Adriaenssens wint op het natte asfalt van de Nurburgring voor Ollie Taylor en Michael Smith. In de Sport divisie ook geen wijzigingen meer en daar is de overwinning voor Sandra van der Sloot, die deze race alleen de Clio heeft bestuurt. De tweede positie is voor Chris Voet en Bart van den Broeck en Rob Nieman pakt uiteindelijk de derde positie.

Morgen staat de tweede race van het weekend op het programma, welke start om 13.20 uur. Ook deze race kunt u volgen via de live timing: www.wige-livetiming.de/nbr.html

Supercar Challenge powered by Hankook


 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zaterdag 30 september 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • De Swert Opticiens

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons