van der Horst

Nürburgring: Nabeschouwing van Selleslagh Racing Team

Selleslagh Racing Team heeft het seizoen van de GT4 European Series met een positieve noot afgesloten op de Nürburgring. Het team uit Merchtem won niet alleen in beide wedstrijden de Am-categorie met de Mercedes-AMG GT4 #32 van Jean-Luc Behets en Johan Vannerum, maar bezette op zondag bovendien het volledige podium in die klasse. Voor SRT zit het autosportjaar er nog niet helemaal op, want bijkomende gastoptredens – ook buiten Europa – zijn zeker niet uit te sluiten.
Op de Nürburgring, het legendarische Duitse circuit op enkele kilometer van onze landsgrens, stonden eens te meer drie exemplaren van de Mercedes-AMG GT4 in de kleuren van Selleslagh Racing Team op de startgrid. Na hun afwezigheid in Zandvoort, maakten Johan Vannerum en Jean-Luc Behets dus hun terugkeer, en met succes. In hun Mercedes met startnummer 32 waren ze tweemaal te sterk voor de concurrentie in de Am Cup. “In de kwalificaties hebben we niet het volledige potentieel van het nieuwe rubber benut, maar eens we de startfase zonder kleerscheuren waren doorgekomen, bleken we tweemaal te sterk voor de concurrentie”, klinkt het bij een fiere Jean-Luc Behets. “We beseffen dat we kampioen hadden kunnen worden zonder onze afwezigheid in Brands Hatch en Zandvoort, maar we wisten al voor de start van het seizoen waar we aan begonnen. Verder wil ik SRT bedanken voor de manier waarop ze onze bolide telkens weer hebben klaargestoomd, en voor de strategie die altijd op punt stond.”

Pech op zaterdag, succes op zondag voor de teamgenoten

De twee andere rijdersduo’s van Selleslagh Racing Team beleefden een weekend met gemengde gevoelens. Op de Mercedes-AMG GT4 #30 kreeg Angélique Detavernier met David Dermont een nieuwe teamgenoot. “Hij was een lastminuteversterking, maar wel iemand met bakken ervaring die aan een stuur kan draaien”, reageert de charmante West-Vlaamse. “We wouden dus meestrijden voor de overwinningen in de amateurklasse, maar op zaterdag werd ik van de baan getikt door een concurrent uit een andere divisie. Ondanks het gebrek aan ritme dat we daardoor opliepen, was ons tempo op zondag wel beresterk. Ik bevond me in tweede positie, al zag ik wel onze teamgenoten terugkomen. Ik heb mijn huid duur verkocht, maar uiteindelijk moest ik genoegen nemen met de bronzen medaille. Gezien de pech in de eerste race is dat natuurlijk een puik resultaat!”

Het volledige podium in de Am-categorie was dus een prooi voor het Belgische team van Patrick en Niels Selleslagh, aangezien de Mercedes-AMG GT4 #31 van Alessandro Giovanelli en Bob Herber in de slotfase van de tweede race nog voorbij de teamgenoten ging. “Er had nog meer ingezeten, waren we in de openingsronden niet aangereden door een Porsche uit een andere klasse. Gelukkig heeft de auto de klap overleefd en konden we aan een hoog tempo blijven racen.” Tijdens de zaterdagrace had het Nederlands-Italiaanse duo minder meeval: ook toen werd de gele Mercedes aangereden, maar een pitstop was noodzakelijk en meer dan een ronde ging verloren.

Na afloop van het slotweekend in de Duitse Eifel, blikt teambaas Patrick Selleslagh tevreden terug op het Europese seizoen, en werkt hij tegelijk al aan de toekomst. “Om een rol van betekenis te kunnen spelen in de kopgroep van de GT4 European Series, heb je rijders van een heel hoog niveau nodig. Sommige rijders hebben zich daarin vergist, of konden door omstandigheden niet het volledige seizoen afwerken, waardoor we dit jaar veel verschillende namen over de vloer hebben gekregen. Het is jammer dat we in de tweede seizoenshelft geen auto konden inzetten die meespeelde voor het algemene klassement, maar anderzijds was de sfeer in het team uitstekend met de amateurrijders die de laatste races hebben betwist. De resultaten in die Am-klasse waren fantastisch, wat de kwaliteiten van ons team in de verf zet. We zijn dus erg gemotiveerd om het seizoen 2020 voor te bereiden, al zullen onze Mercedes waarschijnlijk ook dit jaar nog in actie komen: zowel een deelname aan de 24 Uur van COTA, in de Verenigde Staten, of andere races van het Franse GT4-kampioenschap of de GT Open Cup behoren tot de mogelijkheden.

Persbericht Selleslagh Racing Team



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA GT4 op maandag 2 september 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons