van der Horst

Nürburgring: Nabeschouwing van Ugo de Wilde

Voor het eerst dit seizoen kwam Ugo De Wilde met lege handen terug van een meeting. Hij verwachtte nochtans veel van deze Duitse afspraak. De bolides van Arden Motorsport kenden problemen en werden drie dagen lang verloren gereden. Het enige positieve punt: onze landgenoot ging regelmatig voor aan zijn enige referentie, zijn ploeggenoot Alex Quinn. Het was een magere troost voor een weekend dat hij zo snel mogelijk wil vergeten.
De Nordschleife, de “grote” Nürburgring, heeft als bijnaam “De Groene Hel”. Maar dit weekend kreeg het kleine circuit, dat al sinds 1997 door de F1 wordt gebruikt, ook de allures van de hel voor de arme Ugo de Wilde en zijn twee ploeggenoten.

Alles was donderdag nochtans goed begonnen met de eerste sessie aan privétests en een tweede tijd op oude banden, slechts drie tienden verwijderd van Victor Martins. De ronde werd gezet in 1.55.472 in de tiende ronde, met banden die al 150 kilometer hadden gereden. “En weet je wat? Dat was mijn beste ronde van het hele weekend. Daarna gingen de zaken alleen maar achteruit. We reden veel trager op nieuwe banden, terwijl vooraan de besten hun chrono’s verbeterden. Ik begrijp er niets van. In de beide vrije sessies, de kwalificatiesessies en de beide races konden we de oplossing niet vinden. De wagen was plots onberijdbaar geworden. Eigenlijk hadden we wel veel voortrein, maar de wagen stuurde niet in, met geen mogelijkheid konden we hem rond de bocht krijgen. En vanaf we wilden aanvallen of doorduwen zoals we zouden moeten, werden we het slachtoffer van overstuur. De achterkant brak uit. Het was verschrikkelijk. Ik ging meerdere keren bijna van de baan, geheel op mijn eentje. Mijn ingenieurs trokken zich de haren uit het hoofd, maar we konden geen oplossing vinden. Mijn ploeggenoten klaagden over exact hetzelfde fenomeen. Het is des te meer onbegrijpelijk omdat vorig jaar Arden met Alex Quinn zich op de eerste rij had gekwalificeerd en op het podium was geëindigd. En dit seizoen reden we op meer dan een seconde van die tijd.” 

Voor alle duidelijkheid, op de debriefing delen de rijders aan hun ingenieurs hun gevoel over de wagen mee, en zij analyseren vervolgens de data, bekijken de videobeelden, waarna ze opnieuw afzonderlijk vergaderen en een afstelling maken die de rijders niet kennen. Maar deze keer sloeg die afstelling nooit aan.

Elfde en twaalfde plaats in de kwalificatie, en ook tijdens de races gebeurden er geen mirakels. De bolides van Arden Motorsport waren telkens de traagste van de zeven teams die aanwezig waren. Het resultaat was tweemaal een twaalfde plaats aan de finish op een circuit waar tweemaal deel uitmaakten een processie: een keer eindigde ik voor mijn teamgenoot Alex Quinn en de volgende keer net erachter. Ugo ging dus naar huis met een dikke nul, die helemaal niet representatief was voor zijn inzet.

“Het team ging dit weekend de mist in, dat is duidelijk. Natuurlijk vinden ze dat spijtig en ze begrijpen ook niet waarom het zo was. Nu weet ik wel dat we competitief waren op Monza en op Imola en ik geloof dat dit in de toekomst nog het geval zal zijn. We moeten blijven voortwerken. Ik wil niet toegeven aan wilde paniek of de moed verliezen. Ik heb het vertrouwen in Arden Motorsport en in mijn ingenieur Jack. Het was een zwart weekend voor ons, maar gelukkig heb ik niet veel tijd om daar te blijven bij stilstaan. Vanaf volgende woensdag heb ik de gelegenheid om opnieuw in de wagen te zitten op Magny-Cours voor de tests die op het programma staan tussen 17u30 en 20u00. Ik hoop dat het deze keer de goede richting zal uitgaan. In alle geval ben ik, als rijder, tevreden over mezelf. Ik weet dat ik steeds sterker wordt. Ik kon me meten met mijn teamgenoot gedurende het gehele weekend. Met de goede afstellingen zullen wij ons ook mengen in het gevecht vooraan. Er zijn nog maar drie raceweekends van de tien voorbij. Ik blijf het vertrouwen behouden voor de toekomst. We gaan ons herpakken vanaf volgende vrijdag…”

Omdat het een drukbezette meeting wordt, strekt het programma zich uit over vijf dagen met per dag zeer weinig tijd op de baan, maar wel met veel tijd om na te denken en de afstellingen te regelen… De twee collectieve testsessies zijn er op donderdag tussen 14u35 en 18u05. De eerste kwalificatiesessie voor race 2 verloopt op vrijdag vanaf 17u15. Zaterdag is er de tweede kwalificatie, voor race 1, om 10u30, en de eerste race om 17u20. De tweede race is er vierentwintig uur later, om 17u30 op zondag.

“Ik heb al gereden op Magny-Cours, gedurende twee opeenvolgende jaren in de Formule 4 en tijdens de wintertests vorig jaar in de Eurocup. Het is niet mijn meest geliefde circuit, maar ik herinner me wel dat ik op de eerste rij vertrok naast Caio Collet. Het zou niet slecht zijn moest ik dat kunnen herhalen…”

Maar daarvoor moeten er absoluut eerst de juiste afstellingen worden gevonden...

Persbericht Ugo de Wilde



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 6 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring.
  • St. Paul

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons