Nürburgring: De laatste rechte lijn voor de Belcar Historic Cup
Er zijn vier verschillende platformen die samen rijden, maar apart punten scoren. Er zijn vijf meetings van telkens twee races. In totaal dus tien races waarvan de acht beste resultaten in rekening worden gebracht bij de eindafrekening. Iedere wagen moet dus de twee minst goede resultaten laten vallen.
Platform 1 is voorbehouden voor wagens met een FIA Historic Technical Passport (HTP) en een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1990
Platform 2 is voor identieke wagens als platform 1, maar hebben technische evoluties en beschikken zodoende over een Nationaal Technisch Paspoort (NTP) en een bouwjaar van 01/01/1947 tot 31/12/1981
Platform 3 herbergt wagens met een NTP en een bouwjaar van 01/01/1982 tot 31/12/1990
Platform 4 zijn wagens met een NTP en een bouwjaar van 01/01/1991 tot 31/12/2000
Deze vier platformen zijn nog eens onderverdeeld in verschillende klassen volgens de cilinderinhoud. De punten in de klasse worden net als de punten per platform verrekend voor het Belgisch kampioenschap. De klassen hebben wel een eigen kampioenschap binnen promotor BRAVO.
Dieter Kuijl en Luc Branckaerts reeds zeker van de titel
Twee piloten zijn reeds zeker van hun ticket richting de RACB awards op de Heizel voor het afhalen van hun Belgische titel.
In platform 1 is het opnieuw Dieter Kuijl die hierbij een hattrick scoort en zijn derde titel op rij pakt. De St. Paul rijder won zes van de acht verreden wedstrijden en werd tweemaal tweede. Ook indien Kuijl senior niet zou scoren op de Nürburgring, dan kan hij niet meer bijgebeend worden door de concurrentie.
Daar heeft Bas Van Elderen nog een waterkans om met zijn Ford Escort MK1 1600 de vice titel nog af te snoepen van het trio Roessle/Roessle/Trojan in een Escort RS2000 MK2.
In platform 3 pakt Luc Branckaerts in zijn pijlsnelle Corvette C4 R zijn eerste Belgische kroon nadat Luc Moortgat deze klasse jarenlang domineerde met zijn Porsche 964 RS. De suprematie van de Corvette is dit seizoen overweldigend. De ex wielrenner dook telkens als eerste onder de geblokte vlag. Eenmaal werd hij terug gefloten door de koersdirectie wegens inhalen onder geel tijdens de Zolder Historic GP en greep Moortgat de volle buit. In Assen had Branckaerts wel tweemaal het geluk aan zijn zijde. Hij viel uit tijdens de eerste race toen hij aan de leiding reed met een defect differentieel. Maar in diezelfde ronde werd ook de rode vlag boven gehaald voor een wagen die van de baan was gegaan. Het reglement zegt dat bij een rode vlag de race wordt stil gelegd en de rangschikking een ronde terug gaat. Toen lag Branckaerts nog aan de leiding en zodoende pakte hij deze zege met een dosis geluk. Het leek erop dat de Corvette-rijder forfait zou geven voor de tweede race in Assen, maar in de buurt werd een identieke wagen gevonden waarvan het differentieel onder de racewagen van Branckaerts werd gemonteerd en waarmee hij daarenboven ook nog eens die tweede race wist te winnen. En meteen was de verdiende titel een feit na een nachtje van bloed, zweet en tranen.
Na een lange tocht van titels moet Luc Moortgat nu tevreden zijn met de vice-titel. De Waaslander zal er echter alles aan doen om het seizoen in schoonheid af te sluiten met minstens één zege op de Nürburgring.
Over de derde plaats in platform 4 is het laatste woord nog niet gezegd. Hier staat de Mercedes 190 2.5 evo2 AMG van Samuel Verheggen op een voorlopige derde plaats. De onfortuinlijke St. Paul rijder kende in Assen een pechweekend met een slechte score door een niet optimale krachtbron die spartelde met elektronische problemen. Hij wordt nu op de hielen gezeten door de Porsche 964 van Eric Nulens en de BMW E30 325i van Sidney Dieleman. Verheggen heeft wel het nadeel dat hij reeds twee 0-resultaten scoorde. Hij moet zodoende tweemaal aan de finish staan om zijn kansen op de laagste podiumtrede gaaf te houden.
In de Klasse 3B (1301cc-1600cc) is er nog een mooie strijd voor de titel tussen Mario Potters (Peugeot 205) en de Engelsman Chris Pearson (Mazda MX5). Idem in klasse 3D (2001cc-2500cc) waar Samuel Verheggen aan de leiding ligt met zijn Mercedes 190 AMG evo2. Maar Sidney Dieleman ligt op de loer. Verheggen heeft immers zijn schrapresultaten reeds opgesoupeerd terwijl Dieleman iets meer regelmaat toonde. De Mercedes was op de piste wel steeds de snellere van de BMW. Dus voor Sam Verheggen een zeer haalbare kaart, maar hij moet wel beide races uitrijden.
In platform 2 zijn er nog drie gegadigden voor de titel. Hier zit Wim Kuijl in pole met zijn Ford Capri 3100 RS Cosworth. De St Paul rijder won zes van de acht races en viel tweemaal uit. Rekening houdende met de schrapresultaten staat Wim aan de leiding voor Erik Bruynoghe en Gust Van Haelst. De Nürburgring wordt cruciaal gezien Wim reeds twee 0-resultaten liet optekenen.
De titel wenkt, maar dan moet hij wel scoren op de Nürburgring. Indien hij daar door omstandigheden niet zou in slagen, dan staan de Porsche van Erik Bruynoghe en/of de Mazda van Gust Van Haelst klaar om het commando over te nemen.
In de klasse 2B (1301cc-1600cc) heeft Dominique Holvoet de titel reeds te pakken in zijn historische Celica en in de kleuren waarmee destijds de 24H Spa werd betwist. Hij haalde het voor de Lotus Europa S2 van Stefan Kremer. In 3D (2001-2500) is de titel reeds een feit voor de Mazda RX3 wankel voor de Triumph van de familie Mahieu. In 4D (>2500cc) gaat het dan opnieuw tussen Wim Kuijl en Erik Bruynoghe.
Ook in platform 4 ligt de rush naar de titel nog deels open. Maar eigenlijk kan het nog moeilijk mis gaan voor Tim Kuijl (BMW E36 2.5) tegen het regerend kampioenentrio Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy (BMW STW). Indien Erik Qvick met de bijzonder snelle 320 STW komend weekend tweemaal weet te winnen, dan heeft Tim voldoende aan eenmaal 24 punten om de titel op de eisen. 24 punten staat quasi gelijk met uitrijden in dit platform.
Het duo Thaens/Theunissen heeft met de mooie BMW 325i nog een waterkansje op de vice titel, maar moet dan wel hopen op pech van Erik Qvick. Hun voorlopige derde plaats kan in ieder geval niet meer worden bedreigd.
Foto's: BRAVO / David Noels
Tweet