van der Horst

Kristoffersson op vier punten Timmy Hansen / De Ridder op koers voor titel

Start finale Nürburgring
Start finale Nürburgring
Het waren hectische toestanden vandaag op de Nürburgring. Omstandigheden die de organisatoren deden beslissen om de eerste manche van de double header te beperken tot amper twee kwalificaties in World RX1. Sneeuw en ijs op de track deze morgen, een zware crash van Hervé Knapick en een positieve coronatest van diezelfde Knapick waardoor alle piloten van World RX1 tussen de reeksen door nog een sneltest moesten doen. Dat alles ging uiteraard gepaard met veel tijdverlies en de aanpassing van het wedstrijdverloop. Neem daar nog eens de diskwalificatie van Timmy Hansen bij in de finale en je hebt een ideale cocktail van een bewogen dag.
Voor de race waren er mathematisch nog vijf rijders in de running voor de wereldtitel. In orde van tussenstand waren dit Timmy Hansen, Johan Kristoffersson, Kevin Hansen, Niclas Grönholm en diens ploegmaat bij Hyundai GRX Krisztian Szabo.

Subliem debuut van Yury Belevskiy
Sneeuw ruimen voor de start
Sneeuw ruimen voor de start
17 punten moest Kristoffersson overbruggen om zijn landgenoot van de troon te duwen. De Zweedse sterrijder bij het Audi-team van KYB EKS JC deed wat hij moest doen. Hij won de kwalificaties, de halve finale en de finale. De volle puntenpot dus terwijl Timmy Hansen niet werd gesteund door zijn broer Kevin die achterop raakte in de halve finale en zodoende niet aan de start kwam in de finale. En daarenboven was er een eerder onverwacht superdebuut van kersvers kampioen RX3 Yury Belevskiy. De Rus draaide tweemaal de tweede chrono achter Kristoffersson en Grönholm en
Yury Belevskiy - Audi S1
Yury Belevskiy - Audi S1
mocht op de pole starten van de tweede halve finale. Daarin lukte onze landgenoot Enzo Ide in zijn Audi S1 een knappe start, maar werd opzij gezet door Timmy Hansen die daar nadien werd voor bestraft. Ide werd dus tweede in de halve finale. Maar Belevskiy won zijn eerste halve finale bij zijn eerste wedstrijd in World RX. De andere halve finale was voor Kristoffersson voor Grönholm en Szabo.

Hansen en Ide gediskwalificeerd tijdens de finale
Enzo Ide tweede in halve finale
Enzo Ide tweede in halve finale
Tijdens de finale lukte Kristoffesson een kanonstart terwijl het achter hem trekken en duwen was tussen Grönholm, Hansen en Ide. Een sterk gestarte Grönholm werd in ieder geval naar buiten gedrumd en ging nadien verhaal halen bij Timmy Hansen. Ook Ide was in het incident betrokken en moest zijn Audi naar de kant sturen. Hansen en Ide werden nadien gediskwalificeerd. Belevskiy kwam moeilijk uit de startblokken, maar door het tumult kon hij opnieuw naar de twee plaats rijden en werd pas in de allerlaatste ronde tijdens de joker van Hansen naar de derde plaats verwezen. Na de uitsluiting werd hij tweede na Kristoffersson. De Rus heeft ook tijdens de kwalificatie en halve finale een pak punten kunnen stelen van Hansen in het voordeel van Kristoffersson. Het wordt voor Kristoffersson nog een zware opdracht om ook op zondag voor de maximale puntenoogst te gaan. Indien hij deze stunt kan herhalen is hij sowieso wereldkampioen.

De Ridder op koers
De Ridder versus Kallio
De Ridder versus Kallio
Guillaume De Ridder en zijn opponent Jess Kallio wonnen beiden een kwalificatieheat en werden ook eenmaal tweede. Een goede zaak voor onze landgenoot in zijn zoektocht naar de titel, want zodoende blijft het verschil voorlopig nog negen punten. Het debuut in RX2e van vice kampioen RX3, Kobe Pauwels, ging niet over rozen. Onze landgenoot werd opzij gezet in de start van de eerste manche, maar klokte een zeer knappe vierde chrono tijdens de tweede heat. Op zondag zijn nog twee heat, twee halve finales en een finale. Pauwels bewees meteen dat hij klaar is voor een topprestatie in deze vierwielaagdreven elektrische klasse.

Foto's: Johnny Loix

 



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in FIA World Rallycross Championship op zaterdag 27 november 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Germany.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons