van der Horst

Oeste Kart: Een verhaal van A tot Z

Oeste Kart
Oeste Kart
De naam Jo Lambrecht zal bij de doorwinterde autosportliefhebber zeker een belletje doen rinkelen. De man uit het Oost-Vlaamse Knesselare maakte midden de jaren ’80 de overstap van karting naar de toenmalige Groep N en later Procar en Belcar met Opel, gezien Opel het merk was dat zijn vader verdeelde in de ouderlijke garage. Lambrecht stond ook zes maal aan de start van de 24 Hours of Spa en reed ook rally met een Opel Kadett GSI. Door zijn ervaring in de autosport en karting, een discipline die hij steeds is blijven volgen, begeleidt hij nu met 40 jaar ervaring de jeugd naar hogere regionen.
Jo Lambrecht - Oeste Kart
Jo Lambrecht - Oeste Kart
“Karting heeft me nooit losgelaten”, start Jo Lambrecht het gesprek met Autosport.be. “Zelfs tijdens de jaren dat ik bezig was op circuit met toerwagens, zat ik met de regelmaat van een klok in een kart. De kennis die ik vergaarde door in verschillende klassen te rijden, geef ik nu door aan de jeugd of mensen die er gebruik van willen maken om sneller en efficiënter te worden. Ik zet bij wijze van spreken de jeugd af aan de voet van het podium in de Formule-, GT- of Toerwagen-racerij”.

In Knesselare, op de grens van Oost- en West-Vlaanderen, heeft Lambrecht zijn atelier uitgebouwd. Gezien zijn technische achtergrond doet hij er quasi alles in eigen beheer, van uitlijning tot de revisie van motoren met een eigen vermogenstestbank. Van A tot Z dus waardoor hij steeds het overzicht behoudt over zijn materiaal en snel een analyse kan maken. Bovendien is hij verdeler van Haase chassis’ en heeft hij een arsenaal aan karts in beheer voor verhuur en verkoop.

Van starters over professionals tot hobbyisten

Oeste Kart
Oeste Kart
Jo Lambrecht: “Mijn target is vooral jonge starters die de eerste knepen van het vak onder de knie willen krijgen, aangevuld met de jeugd die reeds aan de slag is, maar verder moet worden begeleid. Daarnaast is er ook een markt van indoorrijders die eens willen proeven van een 2-takt of die de stap willen zetten naar outdoor. Ook de doorwinterde hobbyist, individuele personen of groepen die via een eenmalige kennismaking eens willen proeven van deze waanzinnige ervaring kunnen hier terecht. Vanaf 8 tot de spreekwoordelijke 88 jaar! Uiteraard gaat de meeste aandacht uit naar de jonge wolven die er van dromen  in de voetsporen te treden van een zekere Stoffel Vandoorne.”

Oeste Kart
Oeste Kart
Knesselare is niet meteen een locatie waar men een kartspecialist zou zoeken gezien er na het opdoeken van de permanente piste in Ingelmunster geen circuits in de onmiddellijke omgeving te vinden zijn.
 
“Eigenlijk speelt het totaal geen rol waar je bent gevestigd. Het zijn de resultaten op de piste die de doorslag geven en hoe de rijders de begeleiding bij Oeste Kart ervaren. Dat zijn mijn voornaamste troeven en tegelijk de beste publiciteit. In Oost- en West-Vlaanderen ben ik als enige beroepsmatig full-time bezig met karting. Ik werkte onder meer samen met Tristan Foldesi, een Luikenaar die begin dit jaar een wedstrijd in de VW Fun Cup won bij Comtoyou Racing en één van de zes finalisten was voor het RACB stuurwiel in de Franse Formule 4 in 2018."

Topmateriaal van Haase

Oeste Kart
Oeste Kart
"Hier gebeurt alles in eigen beheer. We hebben een eigen vermogenstestbank en we zijn een officieel zegelpunt voor Rotax en Iame. Wie met Oeste Kart in zee gaat, wordt desgewenst van A tot Z begeleid, waarbij we uitgaan van onze eigen ervaring. Dit gaat in grote lijnen van set-up over privé-begeleiding tot het leveren van onderdelen van topkwaliteit. Oeste Kart is importeur van chassis' van Haase, Corsa racing kart by Haase en Rotax/Parilla X30.”

De Haase frames zijn afkomstig uit Italië en een van de meest toonaangevende chassis’ van het moment. De Deen Jorn Haase werd in 1984 wereldkampioen karting, week nadien uit naar Italië en startte in 1995 zijn eigen kartingbedrijf dat momenteel wereldwijd een van de beste chassis' bouwt. Haase is de enige die erin slaagde om zelf wereldkampioen te worden en nadien karts te bouwen die ook de WK titel behaalden.

Oeste Kart
Oeste Kart
Jo Lambrecht: “Haase was vragende partij en ik ben blij met de samenwerking. De frames zijn werkelijk top. Haase is net als ikzelf een perfectionist met oog voor detail. Het is fantastisch als je kan starten van een perfecte basis”.  

De naam Oeste is ontleend aan het Portugees en betekent West. Het is een streek gelegen aan de Portugese westkust en in deze streek zijn meerdere kartingpistes waar Jo Lambrecht enkele malen per jaar en vooral tijdens de winterperiode kartstages organiseert. Ook hier in België en Frankrijk en dan meer bepaald op de circuits van Ostricourt (nabij Rijsel), Mariembourg, Genk en Francorchamps worden kartstages georganiseerd tijdens de zomer. Ostricourt is voor de tuner uit Knesselare dicht bij de deur. Het is een snelle omloop en een ideaal circuit om te starten.
“We zijn zowel actief met Rotax als Iame X30 en hebben ervaring vanaf Micro over Mini, Junior tot Senior en de pure amateur. Alle voorstellen zijn bij ons mogelijk. Potentiële of bestaande klanten hoeven niet persé over te gaan tot de aankoop van een kart”, gaat Lambrecht verder.

Kopen of huren

Oeste Kart
Oeste Kart
“Vooral de starters hebben een dure weg af te leggen met drie verschillende chassis’ in een tijdspanne van vijf jaar of vier chassis’ in een tijdspanne van zeven jaar, telkens gepaard met de overstap naar een andere leeftijdsklasse. Plus het feit dat er nog eens op hoog niveau aparte chassis’ worden gehanteerd voor droog en nat. Zodoende kunnen de kosten via huur gereduceerd worden. Momenteel hebben we zes piloten in opleiding en kunnen we tot acht piloten begeleiden die we intens opvolgen. Uiteraard zijn de hobbyisten en de piloten uit de Gentlemen Trophy hier niet bijgerekend. We besteden met onze jonge rijders vanzelfsprekend veel tijd aan afstelling en tactiek. We doen werkelijk alles en ontlasten de ouders zoveel mogelijk. We gaan de piloten ophalen en zetten ze nadien ook terug thuis af. We nemen alle materiaal mee en regelen zelfs overnachtingen en dergelijke. We kunnen als het waren een achtjarige begeleiden tot deze oud genoeg is om te starten in de autosportcompetitie. In België is dit 16 jaar, maar in Frankrijk kan de Formule 4 reeds van 14 jaar.”  

Méér info over Oeste Kart.
Jo Lambrecht
Urselseweg 57
9910 Knesselare
oestekart@outlook.com
+32 489 78 44 94
www.oestekart.com

Foto's: Hans van Onsem



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Varia op dinsdag 27 maart 2018.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons