van der Horst

Monte Carlo: Ogier leidt riant - Neuville lijdt

Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Thierry Neuville - Hyundai i20 WRC
Na vijf proeven in de Rallye Monte-Carlo leidt Sébastien Ogier comfortabel. In de vrijdagochtendlus rukte hij zich volledig los van de tegenstand. Thierry Neuville reed lek, maar toonde zich tegen de middag weerbaar.
Geen al te beste ochtend voor Hyundai. Thierry Neuville kreeg op de openingsproef af te rekenen met een lekke band. Hij verloor een halve minuut op de openingsproef. Dramatisch, zeker na zijn vier minuten verlies donderdagavond. Neuville knokte wel nog terug met twee goede tijden op KP4 en KP5 en komt zo terug de top tien binnen. "We kijken vooruit. Misschien zit een vijfde plaats er nog in", aldus de moedige Belg. Erger verging het Andreas Mikkelsen die zijn wagen op kant moest zetten op verbinding na problemen met de alternator. Dani Sordo zakte dan weer van twee naar drie en gaf te kennen dat het team niet de juiste banden had meegegeven.

Man van de ochtend was zonder twijfel Ott Tänak (Toyota Yaris WRC). Hij opende met een besttijd en bleef de hele ochtend helemaal bovenaan. Hij rukte op naar plaats twee, weliswaar op 40.4 seconden van de leider, maar met al 7.1 seconden voor op Dani Sordo. Toyota zet met Esapekka Lappi en Jari-Matti Latvala drie Toyoto's in de top vijf, wat toch opmerkelijk is.

Weinig lachende gezichten bij Citroën. Kris Meeke raakte nooit in het spoor van de snelsten. Hij is zesde, maar al op bijna drie minuten van de leider. Craig Breen verloor minuten door remproblemen en blijft maar net in de top tien.

Bryan Bouffier is nu zevende, Elfyn Evans, auteur van de snelste tijd op KP5, is achtste en Thierry Neuville is negende op exact 4:50.3 van Ogier.

In WRC2 heeft Jan Kopecky de kop genomen in zijn Skoda Fabia R5.

Foto: Hyundai Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Sandro Delaere in FIA World Rally Championship op vrijdag 26 januari 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rally Monte Carlo.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons