van der Horst

Olivier Aerts over het seizoen 2020 en 2021

Olivier Aerts
Olivier Aerts
Na een managementwissel kwam Olivier Aerts eind vorig jaar plots aan het roer van de Porsche Carrera Cup Benelux. Hij kreeg de opdracht om de snelste merkencup van onze contreien verder te laten groeien en tijdens de winterperiode werd die opdracht aangedikt met het runnen van een tweede kampioenschap, de Porsche Sprint Challenge Benelux. Corona sloeg genadeloos toe, waarbij de start van het seizoen werd verlaat en de deelnemersaantallen kelderden. Autosport.be sprakt met Aerts na zijn eerste weekend als Series Manager en blikt vooruit op de tweede jaarhelft en het seizoen 2021.
Nicolas Vandierendonck - EMG Motorsport
Nicolas Vandierendonck - EMG Motorsport
"Over het algemeen ben ik zeer tevreden van onze eerste meeting", vertelt Olivier Aerts zelfzeker. "Ik heb begin oktober 2019 plots het klappen van de zweep moeten leren, al had ik voordien al 15 jaar ervaring met het organiseren van evenementen en het runnen van een eigen team in het WK Endurance (motosport n.v.d.r.). Op korte termijn heb ik alle teams, piloten en betrokkenen moeten leren kennen en dat in een jaar waarin het kampioenschap er eigenlijk op achteruit ging."

Stijn Lowette - NGT Racing
Stijn Lowette - NGT Racing
Aerts moest in 2020 de Porsche Carrera Cup Benelux laten heropleven en daarnaast ook de Porsche Sprint Challenge Benelux, een serie die zich richt op amateurpiloten, in goede banen leiden. "Ja, en toen stak het coronavirus de kop op", klinkt het ontnuchterend. "Sponsors haken af, waarna rijders afhaken en teams wegblijven. Dat is de realiteit, waardoor we snel moesten schakelen. We hebben daarom besloten om beide kampioenschappen in een soort van fusie de piste te laten delen."

Porsche Carrera Cup Benelux 2020-crew
Porsche Carrera Cup Benelux 2020-crew
"Organiseren in coronatijd is niet eenvoudig, waarmee ik zeker geen open deur wil intrappen. We zijn echter met een quasi volledig nieuwe crew de uitdaging aan gegaan. We hebben van de mogelijkheid gebruikgemaakt om zeer jonge mensen kansen te geven, bijvoorbeeld op vlak van organisatie, fotografie, social media, video enzoverder. We zetten de puntjes op de i, bijvoorbeeld met een goede hospitality en een topservice naar de teams. Uiteraard zijn er schoonheidsfoutjes en kunnen er dingen beter, maar ik ben best wel fier dat we in de coronaperiode 14 wagens op de grid samenbrachten, waarbij er slechts één vaste deelnemer van het jaar voordien is. Voor de rest zijn het allemaal nieuwe namen!"

Loek Hartog vs. Morris Schuring
Loek Hartog vs. Morris Schuring
"Vooral GP Elite die met vijf wagens promoveerde naar de Porsche Supercup heeft zware gevolgen voor de deelnemersaantallen in ons kampioenschap. We zijn echter fier dat het Nederlandse team die stap heeft kunnen maken en bovendien met Larry ten Voorde gewoon nog eens de titel pakt. Ook onze kampioen Max (Van Splunteren n.v.d.r.) die zijn visitekaartje afgaf door in Silverstone een podium te pakken en het tot Rookie-kampioen te schoppen, maakt ons trots."

Morris Schuring
Morris Schuring
"Verder willen we dit jaar de basis leggen voor een goed 2021 en zelfs al naar 2022 kijken. Samen met Hans (Van de Ven n.v.d.r.) hebben we het plan 2020-2022 opgevat en dat staat centraal. We leggen nu contacten met teams en rijders die volgend jaar deel van onze familie kunnen uitmaken en passen in de Porsche-filosofie. Mensen die baat hebben bij de motorsportpiramide van Porsche te beklimmen vanaf de basis via onze kampioenschappen."

Porsche Carrera Cup Benelux 2020
Porsche Carrera Cup Benelux 2020
In 2021 moet ook de opvolger van de huidige Porsche 911 GT3 Cup type 991 Gen 2 zijn opwachting maken. In tegenstelling tot de introductie van dat model, zal de 992 reeds vanaf het eerste seizoen te zien zijn in de Porsche Carrera Cup Benelux. "Klopt, naast de Porsche Mobile 1 Supercup, zullen ook de Carrera cups in Duitsland, Frankrijk en dus de Benelux kunnen gebruikmaken van de 992. Het feit dat Porsche dat vertrouwen geeft aan ons boven enkele andere landen, betekent enorm veel voor ons. Langs de andere kant biedt dat ons perspectieven voor het aantrekken van buitenlandse teams. Daarom werken we ook aan een kalender 2021 die ook voor buitenlandse teams wel eens zeer aantrekkelijk kan zijn."

GP Elite - Porsche Cayman GT4 ClubSport
GP Elite - Porsche Cayman GT4 ClubSport
"Het aantrekken van roemruchte teams, bijvoorbeeld jongens uit de Porsche Supercup, krikt ook het niveau in ons kampioenschap op. Achter de schermen beweegt er heel wat en we hopen volgend jaar een grid van een twintigtal bolides te kunnen presenteren. De topklasse zal enkel voorbehouden zijn voor de nieuwe Porsche 911 GT3 Cup type 992, waarvan Porsche ons 15 nieuwe exemplaren beloofde. Dat is niet weinig en op die manier bieden we een perfecte oplossing voor zowel de Pro's als de ProAm's en de Am's.

Porsche Carrera Cup Benelux 2020
Porsche Carrera Cup Benelux 2020
Alvorens we 2021 aansnijden, rest er uiteraard nog het grootste gedeelte van het zopas gestarte seizoen. "Het gros van onze aandacht gaat inderdaad nu uit naar onze volgende manche op de Nürburgring. Ik verwacht mooie races op een schitterende omloop. Ik ben tevreden dat we met de DTM-organisatie hebben kunnen afspreken dat we op de Nürburgring GP Strecke in actie komen en niet op de kortere sprint lay-out. Bovendien gaan we ook een drietal nieuwe namen, of oude bekenden, zien. In eerste instantie tekent Tijn Jilesen present met PG Motorsport dat een terugkeer maakt. Daarnaast is er ook Huub van Eijndhoven die met een nieuw team komt proeven van de actie en tenslotte is er Carlos Rivas, die vorig jaar nog de Am-titel in de wachte sleepte in de Porsche Carrera Cup Deutschland en de Nürburgring dus goed kent. Onze vaste deelnemers gaan de borst mogen natmaken!"

Foto's: Thomas Smets, Martijn Wouters & Porsche Carrera Cup Benelux



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Porsche Carrera Cup Benelux op donderdag 10 september 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Nürburgring DTM.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons