van der Horst

Ontmoet de bizarre Cybertruck, Tesla's eerste pick-up

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Tesla heeft in Los Angeles het doek gehaald van de Cybertruck, de allereerste - uiteraard volledig elektrisch aangedreven - pick-up van het Amerikaanse merk. Van bij de eerste blikken staat er één ding buiten kijf: you love it or you hate it. Een haat-liefdeverhouding en dat heeft de bolide te danken aan zijn opvallende looks. Opvallend: de futuristische ogende wagen zou beschikken over een gepanterd exterieur, met daarbij ook gewapend glas, maar bij de voorstelling liep een test daarvan faliekant af...
Interieur Tesla Cybertruck
Interieur Tesla Cybertruck
Een gepantserde Tesla waarbij het bodywerk bestaat uit (volgens Tesla het sterkst bestaande) roestvrij staal, dat vroeg om een demonstratie van hoofdontwerper Franz von Holzhausen. Die demonstratie leek volgens plan te verlopen, want na een slag met de hamer op de deur, waren er geen krassen of deuken waar te nemen. Minder goed verliep de voorstelling toen de zijruiten aan een test werden onderworpen; eerst ging de voorruit eraan en bij een herkansing begaf ook de achterruit het. "Oh my fucking God", was de weinig verhullende reactie van Tesla-topman Elon Musk (zie video hieronder vanaf 45 seconden). Of dit clevere marketing is of echt een probleem? Enkel de Tesla-ingewijden kennen het antwoord...

Tesla Cybertruck
Tesla Cybertruck
Terug naar de voorgestelde Cybertruck. Het is een pick-up die volgens Tesla de performantie van een sportwagen moet hebben. Daarvoor is hij ontworpen met drie verschillende aandrijvingen, gaande van een achterwielaangedreven configuratie met één motor tot een vierwielaandrijving met twee of drie motoren. De range moet meer dan 800km zijn (in de duurste uitvoering) met een sprint van 0 tot 100 in minder dan 3 tellen. Wat betreft het uiterlijk, kunnen we dit enkel omschrijving als... bizar. Alsof een kleuter wat lijnen op papier zette, maar volgens Tesla wel gebaseerd op de Bond-film The Spy Who Loved Me. De wagen beschikt over een exoskelet, wat betekent dat het geen traditioneel chassis heeft waar het plaatwerk aan is bevestigd, maar de buitenkant de ganse structuur mee draagt.

De prijs voor de pick-up? Vanaf 40.000 Dollar, maar of de bolide - die vanaf eind volgend jaar beschikbaar moet zijn - in de Verenigde Staten echt de eigenaars van de Ford F-150's en de Dogde Ram 1500's van deze wereld zal kunnen overtuigen, blijft afwachten...



Foto's: Tesla



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Autonieuws op vrijdag 22 november 2019.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons