van der Horst

Ontmoet de Porsche Taycan en de Porsche 911 Speedster Concept (+Foto's)

Porsche Mission E
Porsche Mission E
Porsche viert zijn 70e verjaardag en dat zal u geweten hebben. Om ook de komende jaren een referentie te blijven op vlak van sportieve mobiliteit, investeert de Duitse constructeur al enige tijd in elektrische concepten onder de naam "Mission E". Het studiemodel dat Porsche daarvoor ontwierp is echter herdoopt tot Taycan, naar het paard in het midden van het Porsche-embleem. De bolide krijgt twee motoren met een gezamenlijke output van 600pk, goed voor een sprint van stilstand tot 100 km/h in minder dan 3,5 tellen, terwijl de grens van 200 km/h wordt aangetikt binnen 12,5 seconden. De NEDC-reikwijdte is vastgesteld op minstens 500 km en met die cijfers moet de Duitser Tesla voorlopig voor zich dulden - en met marge.
Porsche ziet een grote markt in de elektrische mobiliteit en investeert dus zwaar, 6 miljard tegen 2022 (dubbel zo veel als initieel gepland). Een half miljoen is gereserveerd om de Taycan bij de klanten te krijgen en afgeleide modellen te ontwikkelen en één miljard om de bestaande modellen aan te passen aan elektrische en hybride-aandrijflijnen.

Porsche 911 Speedster Concept
Porsche 911 Speedster Concept
In schril contrast met de "Mission E" Taycan staat de Porsche 911 Speedster Concept, een verjaardagsgeschenk van Porsche aan... zichzelf. De 500pk sterke bolide die ontwikkeld werd door Porsche Motorsport is een rijklaar studiemodel met open dak en tweekleurig koetswerk (geïnspireerd op dat van de Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet) als een knipoog naar de Porsche 356 ‘Nr. 1’ Roadster uit 1948. Gewichtsbesparing is het modewoord, want er is geen harde kap en ook ontbreken GPS, radio en airco. Daarnaast zijn de zetels gemaakt uit carbon. Leuk detail: de koplampen hebben mat glas gekregen, op een kruis in het midden van de lamp na, een verwijzing naar de afplakking van koplampen bij racewagens vroeger.
 

Foto's: Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Varia op zaterdag 9 juni 2018.
  • Circuit Zolder DTM

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons