van der Horst

Ontpopt nieuwe CUPRA Leon Competición zich tot racewinnaar?

CUPRA Leon Competicion
CUPRA Leon Competicion
Naast de onthulling van de CUPRA e-Racer stelde constructeur CUPRA vorige week in het nieuwe CUPRA Garage-hoofdkwartier in Barcelona ook de nieuwe CUPRA Leon Competición voor. De nieuwkomer, gebaseerd op de nieuwe Cupra Leon, werd ontworpen voor wereldwijde TCR-sprint en -endurancewedstrijden en voor de WTCR-FIA World Touring Car Cup. Daarbij werd ook gebruik gemaakt van 3D geprinte componenten die ondermeer ingrijpende verbeteringen op aerodynamisch vlak mogelijk maakten.
CUPRA Leon Competicion
CUPRA Leon Competicion
Daartoe sloeg de Spaanse constructeur de handen in elkaar met Hewlett-Packard. “Bij de ontwikkeling van de CUPRA Leon Competición hebben we voor de centrale bedieningsmodule op het stuur, de ventilatieopeningen in de motorkap, de buitenspiegels en de koeling voor de remmen en de motor gebruik gemaakt van 3D-geprinte onderdelen,” licht Xavi Serra, hoofd technische ontwikkeling bij CUPRA Racing, een en ander toe. "Deze componenten werden geproduceerd met behulp van HP’s Jet Fusion 5200 3D-printer voor industriële toepassingen. Een belangrijk voordeel van de 3D-printing technologie is de productie van een groot aantal onderdelen in korte tijd. Op die manier kunnen op efficiënte wijze uiteenlopende designs worden getest en beoordeeld in de windtunnel, en kunnen er sneller stappen in het ontwikkelingsproces worden gezet."

Pepe Oriola
Pepe Oriola
De CUPRA Leon Competición die vanaf april voor klanten beschikbaar zal zijn, vervangt de CUPRA TCR waarmee Spanjaard Pepe Oriola en rookie Mikel Azcona resp. in 2018 in 2019 WTCR-zeges boekten. De wagen heeft een tweelitermotor in het vooronder die een topsnelheid van 260 km/u haalt en in 4,5 seconden naar 100km/u spurt.

Mikel Azcona - PWR Racing Cupra
Mikel Azcona - PWR Racing Cupra
De tot dusver afgewerkte tests, waarbij de auto naar verluidt tot anderhalve seconde sneller ging dan zijn voorganger, laten uitschijnen dat dit seizoen wel degelijk rekening zal moeten gehouden worden met de CUPRA. Zeker in handen van de snelle Spaanse ex-rookie Mikel Azcona van wie wordt aangenomen dat ie andermaal met het Scandinavische TWR aan de start komt. Naar verluidt is het de bedoeling dat TWR, dat de CUPRA reeds inzet in het STCC,  opnieuw twee CUPRA's runt en dat Zengo Motorsport zijn come back maakt met twee Leon Competición's.

Foto's: CUPRA Racing, Hans van Onsem & DPPI

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op maandag 24 februari 2020.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons