Oostenrijk: Waarom fans kunnen uitkijken naar tweemaal Red Bull Ring
2016: Intern Mercedes gevecht behaalt zijn hoogtepunt
Alsof elkaar van de baan rijden tijdens de Grote Prijs van Spanje nog niet genoeg was, zorgde Mercedes-duo Lewis Hamilton en Nico Rosberg opnieuw voor sensatie tijdens de Oostenrijkse GP van 2016. Rosberg, die de vorige twee edities had gewonnen, reed op kop maar in de laatste paar ronden kwam Hamilton dichterbij. In de derde bocht van de laatste ronde besloot de Brit ervoor te gaan, en dat via de buitenste lijn. Rosberg besloot gewoon rechtdoor te rijden zodat zijn teamgenoot nergens heen kon.De twee wagens tikten elkaar aan en de Duitser liep schade op aan zijn voorvleugel. De toen driemaal wereldkampioen had geen brokstukken en kon zo de overwinning bemachtigen. Rosberg reed langzaam over de lijn en werd uiteindelijk vierde, achter Max Verstappen (Red Bull Racing) en Kimi Räikkönen (Ferrari). Na afloop van de race, kreeg de Duitser een tijdstraf van tien seconden, maar hij bleef toch vierde.
2018: Mercedes heeft een dubbele 'DNF'
In 2018 reden slechts veertien auto's over de finishlijn. Toch was er geen enkele grote crash tijdens de race. Motorproblemen, en dan vooral met het hydraulisch systeem, zorgden voor kopzorgen. Ook Mercedes had er last van. Al vroeg in de race viel Valtteri Bottas stil, waardoor er een virtuele safety car werd ingevoerd. Daardoor konden Max Verstappen (Red Bull Racing) en het Ferrari-duo Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel een pitstop maken die hen uiteindelijk respectievelijk de drie podiumplaatsen zou bezorgen.Hamilton die op kop reed voor het merendeel van de race, viel uit met nog geen tien ronden te gaan. Een zwarte dag voor Mercedes dus, op het moment dat het Hamilton-Vettel gevecht nog volop aan de gang was in 2018.
2020: Grote Prijs van Stiermarken en Oostenrijk
Vorig jaar werd de Grote Prijs van Oostenrijk op vijf juli de seizoensopener, na een moeilijk voorjaar door de coronapandemie. Een week later op twaalf juli werd de Grote Prijs van Stiermarken verreden op hetzelfde circuit - het omgekeerde van dit jaar dus. De eerste race werd uiteindelijk eentje met spanning tot aan de finish. Tijdens de slotfase van de race tikte Lewis Hamilton, Alex Albon (Red Bull Racing) rond terwijl de Thai hem voorbij stak. De FIA besloot dat de toen zesmaal wereldkampioen in fout was en gaf hem een tijdstraf van vijf seconden. De tweede penalty voor de Brit, die ook na het negeren van gele vlaggen tijdens de kwalificatie een gridstraf kreeg. Die vijf seconden tijdens de race betekenden echter dat Lando Norris (McLaren) zijn eerste podium kon behalen. De Brit kon uiteindelijk in de laatste ronde dicht genoeg komen, waardoor hij kon vieren op het podium. Valtteri Bottas won de race, met Charles Leclerc (Ferrari) op de tweede plaats.Een week later tijdens de Grote Prijs van Stiermarken was er echter iets minder spanning. Tijdens de eerste ronde botste Ferrari-duo Leclerc en Sebastian Vettel in bocht drie nadat de Monegask probeerde binnendoor voorbij te steken. Dat lukte echter niet en beide Ferrari's stonden de rest van de race in de pits. De race verliep verder zonder al te veel problemen. Lewis Hamilton won dan ook, gevolgd door Bottas en Verstappen.
2021: 'Verstappen on top'
Waarom is tweemaal Red Bull Ring dan toch de perfecte oplossing voor een jaar opnieuw geteisterd door coronarestricties? Vorig jaar was de spanning te snijden tijdens een van de twee races. Dit jaar hebben we tijdens de Grote Prijs van Stiermarken niet super veel gezien, buiten een dominante race van Max Verstappen en geklungel gevolgd door inhaalmanoeuvres van Charles Leclerc. Ook de betrouwbaarheid van de wagens was erg sterk. Enkel George Russell (Williams) had een 'DNF' door een mechanisch probleem. De afgelopen jaren toont echter wel aan dat het erg 50/50 is als het aankomt op spannende races op het Oostenrijks circuit. Dus als fan zou ik toch maar op tijd mijn tv aanzetten deze zondag, want volgens mij gaat het gevecht nu pas echt losbreken.De Grote Prijs van Oostenrijk begint deze vrijdag met vrije training één om 11u30.
Foto: RIP, Daimler
Tweet