Op naar een nieuwe klassestructuur in Belcar?
Een gelijkaardig scenario tekent zich af in de klasse Belcar 3, waar BMW M235i Racing Cups de handschoen opnemen tegen wagens volgens GT4-reglement en o.a. GT's -3000cc - zoals de VGL Racing Saker RapX. Zeker met de nieuwe generatie GT4's die staat te popelen om eer en glorie te behalen is de vraag of er volgend jaar geen andere horizon moet opgezocht worden. Wil je als organisator de kaart van GT4 trekken, is het van kapitaal belang dat je een genivelleerd deelnemersveld hebt - waarin de Balance of Performance op een correcte manier wordt gehandhaafd. Enkel in die situatie is de strijd binnen de klasse eerlijk en dan is het onlogisch dat niet-GT4-bolides de titelstrijd in de klasse kunnen beïnvloeden. Technisch is dat afgedekt met een aparte Trophy, maar voor de modale toeschouwer wordt het er niet eenvoudiger op.
Dat de sportscars in een eigen klasse moeten rijden, staat buiten kijf. Er is geen Belcar-wagen die op dit ogenblik zeg maar een 1:27's op Circuit Zolder op de klok kan zetten. Daarachter zitten de grote GT's, Lamborghini's, Silhouettes, Radical RXC, Ferrari's en waarom niet zelfs een Audi R8 LMS Cup of - vloeken in de kerk volgens sommigen - een GT3-wagen? Net daarna volgen de Porsches - een Cup-klassement binnen Belcar zeg maar, onder de deskundige leiding van het team van Hans Van de Ven, Severine Ulenaers en Steven Stichelbout die met de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux bewezen een single make series uit de grond te kunnen stampen. De referentie naar de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup is eveneens niet ver weg, een kampioenschap waar vele Belcar-adepten met weemoed aan terugdenken.
Laat ons evenwel duidelijk zijn: het feit dat er hier en daar gemor ontstond in de Belcar-paddock over directe concurrentie en klassindeling betekent maar één ding: Belcar groeit én ontgroeit zijn gevestigde concepten. Stilstaan is achteruit gaan en het lijdt geen twijfel dat Belcar mee moet evolueren met de huidige tendenzen in de autosport, zonder daarbij de echte Belcaristen te laten afhaken. Als er de voorbije wedstrijden één ding is duidelijk geworden, dan is het wel dat een sterke bezetting van de individuele klassen van kapitaal belang is om een interessant wedstrijdverloop te krijgen. Een vernieuwde klassenindeling zal dus daar niet aan mogen voorbijgaan en als alle klassen goed bevolkt zijn, waarom dan geen puntensysteem invoeren dat een algemene puntentelling in de ban doet en enkel nog een score oplevert voor de strijd binnen een klasse? Een BMW Clubsport die met één punt marge op een Porsche 911 Belcar-kampioen wordt na een heel jaar lang felle strijd in beide respectievelijke klasses... Waarom niet, al horen de betrokkenen van die laatstgenoemde wagen dat waarschijlijk liever niet...
Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Racing International Photography
Tweet