van der HorstTotal 2' Hours of Spa

Op naar een nieuwe klassestructuur in Belcar?

Start 2018 Belcar New Race Festival
Start 2018 Belcar New Race Festival
Het Belcar Endurance Championship hanteert al enkele seizoenen een redelijk stabiele indeling van de verschillende klasses. De proto's, in Belcar 2, zijn intrinsiek de snelste bolides, terwijl de wagens met een meer traditionele look ondergebracht in Belcar 1 het vooral van hun gedegenheid moeten hebben en op pure rondetijden nooit een vuist kunnen maken tegen de sportscars. Porsche is huismerk in Belcar 1, zeker met de oprichting van de Porsche Endurance Trophy Benelux, maar krijgt dit jaar concurrentie van silhouettes en andere GT's die misschien wel eens de Belcar-glorie van de constructeur uit Weissach kunnen wegkapen.
PG Motorsport - Porsche 991
PG Motorsport - Porsche 991
Alle Porsches 911 type 991 die deelnemen aan de Porsche Endurance Trophy Benelux moeten voldoen aan eenzelfde technisch reglement en zijn dus intrinsiek (ongeveer) even snel. Andere GT's en silhouettes hebben die handicap niet en zijn dus vrijer in de manier waarop ze hun rondetijden behalen. De vraag dringt zich op of de indeling van Porsches en andere "dikke" GT's in eenzelfde klasse nog langer verstandig is, een Lamborghini Huracan Super Trofeo - om maar een wagen te noemen - is in principe substantieel sneller dan een Porsche 911 type 991 - of het daar nu om een exemplaar met 3.8 of met 4-liter krachtbron gaat.

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
Een gelijkaardig scenario tekent zich af in de klasse Belcar 3, waar BMW M235i Racing Cups de handschoen opnemen tegen wagens volgens GT4-reglement en o.a. GT's -3000cc - zoals de VGL Racing Saker RapX. Zeker met de nieuwe generatie GT4's die staat te popelen om eer en glorie te behalen is de vraag of er volgend jaar geen andere horizon moet opgezocht worden. Wil je als organisator de kaart van GT4 trekken, is het van kapitaal belang dat je een genivelleerd deelnemersveld hebt - waarin de Balance of Performance op een correcte manier wordt gehandhaafd. Enkel in die situatie is de strijd binnen de klasse eerlijk en dan is het onlogisch dat niet-GT4-bolides de titelstrijd in de klasse kunnen beïnvloeden. Technisch is dat afgedekt met een aparte Trophy, maar voor de modale toeschouwer wordt het er niet eenvoudiger op.

QSR Racing School vs. Domec Racing - Mercedes-AMG GT4 vs. Radical RXC
QSR Racing School vs. Domec Racing - Mercedes-AMG GT4 vs. Radical RXC
Dat de sportscars in een eigen klasse moeten rijden, staat buiten kijf. Er is geen Belcar-wagen die op dit ogenblik zeg maar een 1:27's op Circuit Zolder op de klok kan zetten. Daarachter zitten de grote GT's, Lamborghini's, Silhouettes, Radical RXC, Ferrari's en waarom niet zelfs een Audi R8 LMS Cup of - vloeken in de kerk volgens sommigen - een GT3-wagen? Net daarna volgen de Porsches - een Cup-klassement binnen Belcar zeg maar, onder de deskundige leiding van het team van Hans Van de Ven, Severine Ulenaers en Steven Stichelbout die met de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux bewezen een single make series uit de grond te kunnen stampen. De referentie naar de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup is eveneens niet ver weg, een kampioenschap waar vele Belcar-adepten met weemoed aan terugdenken.

Podium 2018 Belcar Zolder Superprix Belcar 4
Podium 2018 Belcar Zolder Superprix Belcar 4
Laat ons evenwel duidelijk zijn: het feit dat er hier en daar gemor ontstond in de Belcar-paddock over directe concurrentie en klassindeling betekent maar één ding: Belcar groeit én ontgroeit zijn gevestigde concepten. Stilstaan is achteruit gaan en het lijdt geen twijfel dat Belcar mee moet evolueren met de huidige tendenzen in de autosport, zonder daarbij de echte Belcaristen te laten afhaken. Als er de voorbije wedstrijden één ding is duidelijk geworden, dan is het wel dat een sterke bezetting van de individuele klassen van kapitaal belang is om een interessant wedstrijdverloop te krijgen. Een vernieuwde klassenindeling zal dus daar niet aan mogen voorbijgaan en als alle klassen goed bevolkt zijn, waarom dan geen puntensysteem invoeren dat een algemene puntentelling in de ban doet en enkel nog een score oplevert voor de strijd binnen een klasse? Een BMW Clubsport die met één punt marge op een Porsche 911 Belcar-kampioen wordt na een heel jaar lang felle strijd in beide respectievelijke klasses... Waarom niet, al horen de betrokkenen van die laatstgenoemde wagen dat waarschijlijk liever niet...

Foto's: Marnik Mouchaers, Niels Vaeck & Racing International Photography

 


Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 6 juli 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder Superprix.
  • LTF

Copyright 2000-2018 Autosport.be - Contacteer ons