van der Horst

Opbouw Bentley Continental GT3 vordert gestaag

Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
Bentley kondigde tijdens de Mondial de l’Automobile zijn terugkeer naar de racerij aan met om te beginnen de inzet van een GT3 versie van de Continental. Het uiteindelijke doel van het Britse merk is de 24 uren van Le Mans. Menigeen hoopte op een première van de GT3 racer tijdens de 24 uren van Spa, maar dat feest gaat niet door. De bouw van de nieuwe wagen bij M-Sport liep enige vertraging op en alhoewel een eerste bolide klaar zou zijn voor einde juli, is het racedebuut niet voorzien voor het einde van het jaar.
Bentley Continental GT
Bentley Continental GT
De GT3 wagen wordt ontwikkeld en gebouwd door M-Sport dat ook instaat voor de bouw van de Ford Fiesta WRC en dat in samenwerking met Bentley zelve. In Parijs was de maquette van de wagen nog uitgerust met een zes liter W12, maar simulaties lieten toe om uit te maken dat de prestaties beter zouden zijn met de vier liter V8. Deze motor is kleiner, lichter en zuiniger en laat nu juist het gewicht het grootste probleem bij de wagen zijn. Het seriemodel weegt namelijk meer dan 2 ton en het streefdoel voor de GT3 versie ligt duizend kilo lager. Daarom werden de deuren, motorkap en achterklep uitgevoerd in koolstofvezel wat toeliet op een deur alleen al 12 kg te winnen.

Het testprogramma met de eerste wagen zou eind juli moeten starten en een racedebuut zal er ten vroegste komen op het einde van het jaar of in het Brits GT of in de 12 uren van Abu Dhabi. Volgend jaar zet de fabriek één exemplaar in bij de Blancpain Endurance Series en zal pas de GT3 wagen op de markt brengen wanneer deze zich competitief toont. De levering aan klanten is dan ook voorzien om ten vroegste in de tweede helft van volgend seizoen te starten.

Foto's: Bentley Motors



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in Blancpain GT Endurance op donderdag 13 juni 2013.
  • Skylimit Events

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons