van der Horst

Opinie: De (on)zin van de huidige coronamaatregelen

Max Verstappen
Max Verstappen
De meest recent ontdekte stam van het coronavirus blijft onze levens nadrukkelijk beheersen, waarbij de autosport in een diepe winterslaap gedompeld is. Autosport is uiteraard bijzaak in tijden waarin, zelfs onder quarantainemaatregelen, het dodental in ons land boven de 5000 gevallen stijgt en het aantal gerapporteerde besmettingen de kaap van 35.000 rondt. Zoals elke crisis zal ook deze een einde kennen, de vraag is enkel: wanneer en hoe? Het is evident dat de huidige situatie niet lang houdbaar is, zowel op menselijk als financieel vlak. De maatregelen die de nationale veiligheidsraad deze week nam, zijn dan ook... bijzonder.
Laat één ding kristalhelder zijn: we moeten als maatschappij alles doen om enerzijds dit virus te stoppen en anderzijds de impact en gevolgschade ervan te beperken. Akkoord dat er tussen die zaken een zeer dunne lijn is. We hebben een collectieve verantwoordelijk ons steentje daaraan bij te dragen en dat kan door ons te houden aan richtlijnen over sociale afstand. Onze personal space reikt dezer dagen anderhalve meter verder dan gewoonlijk en dat moeten we accepteren.

Echter... als iedereen zich aan deze maatregelen houdt, zijn er weinig zinnige redenen te bedenken om winkels nog langer gesloten te houden. Op locaties waar de richtlijnen niet gevolgd kunnen worden, is er van een heropening uiteraard geen sprake. Het is in dat licht ook bijzonder opvallend dat tuincentra en doe-het-zelfwinkels de deuren mogen openen, maar andere sectoren niet. Het is onbegrijpelijk, onverklaarbaar en simpelweg onverantwoord dat we onze economie platleggen terwijl dat niet nodig is. Even onverantwoord als pakweg... als regering maatregelen communiceren zonder die overlegd te hebben. HAL-LU-CI-NANT!

Maar goed, terug naar de winkels... Ondanks (stevige) druk vanuit de automobielsector, moeten garages en concessies hun deuren gesloten houden. Was er minder risico als diezelfde zaakvoerder een afhaalchinees uitbaatte; blijven de risico's niet beperkt als er mogelijkheden bestaan om die activiteiten te verrichten met respect voor de sociale afstand? Dat zal uiteraard niet overal het geval zijn, maar dan is het enige devies: deuren dicht. Stel dat uw wagen op onderhoud moet, is er dan een reden waarom meerdere personen aan die wagen moeten werken op minder dan anderhalve meter van elkaar? Bovendien: kan de wagen niet in quarantaine om elk risico uit te sluiten?

Zelfde verhaal bij fietsenwinkels (fietsen - en bij uitbreiding bewegen - is gezond, weet u wel - Maggie De Block en Pieter De Crem leken het er in het begin van deze crisis nog over oneens). "Oneerlijke concurrentie!" roept mobiliteitsfederatie TRAXIO. “Fietshandels moeten gesloten blijven maar doe-het-zelfzaken en supermarkten mogen wel open zijn en verkopen fietsen op het ogenblik dat er een grote vraag naar is.” zegt Filip Rylant van TRAXIO. “Fietshandels die dat willen, kunnen perfect klanten ontvangen en de social distancing vaak beter garanderen door bijvoorbeeld op afspraak te werken. In een drukke supermarkt of doe-het-zelfzaak is dat vaak onmogelijk.”

En wat met bandencentrales? Waar ligt het risico precies bij het wisselen van winterbanden naar zomersloffen? Idem bij carrosserie - mits goede afspraken, dat wel. Bij de lokale bakker is er een beperking op het aantal personen dat tegelijkertijd aanwezig mag zijn en die maatregelen - die gelden voor voedingswinkels - kunnen even zeer worden toegepast op andere handelszaken. Wederom: uiteraard niet overal en vanzelfsprekend pleiten we niet om cafés, restaurants en terrassen opnieuw te openen. De richtlijn? An-der-hal-ve meter en desinfecteren. Complex is dat niet, logisch wel.

Foto: Georges De Coster



Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Coronavirus COVID-19 op donderdag 16 april 2020.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons