Nürburgring: Opnieuw drie Belgische titels binnen St. Paul Raceteam?
Een jaar later lukte dit net niet door iets teveel technische tegenslag en was het alleen Dieter Kuijl die zijn titel wist te verlengen in platform 1 voor wagens met een FIA (HTP) Historisch Technisch Paspoort. Dit zijn wagens die rijden in de configuratie zoals ze destijds reden en door de technische commissie van de FIA goedgekeurd.
2024 lijkt opnieuw een Grand Cru jaar te worden, al mogen we het spreekwoordelijk vel van de beer niet te vroeg verkopen. Maar de kans dat de familie Kuijl dit huzarenstukje kan herhalen is zeer reëel.
Net voor het vertrek naar de Nürburgring is het tijd om de situatie een laatste maal te evalueren.
Het seizoen telt vijf raceweekends van telkens twee races. Tien wedstrijden dus in totaal, waarvan de acht beste resultaten worden weerhouden voor de eindafrekening. De twee minst goede resultaten worden er dus automatisch uitgefilterd bij de berekening van het puntentotaal aan het einde van het seizoen. Dus net voor de races op de Nürburgring worden de telramen bovengehaald om te berekenen wat nog mogelijk is.
Loepzuivere hattrick voor Dieter Kuijl
Na het voorlaatste raceweekend in het Nederlandse Assen was Dieter Kuijl reeds zeker van de Belgische titel. Zijn derde Belgische titel op rij en zodoende scoort de pater familias een heuse hattrick. Zijn Ford Capri RS 3100 Cosworth was afgelopen seizoen een toonbeeld van betrouwbaarheid. Een aanrijding en een bestraffing wegens inhalen onder gele vlag hield hem van acht zeges op rij. Indien hij door omstandigheden niet zou scoren op de Nürburgring, dan kan hij rekenen op twee tweede plaatsen die momenteel dienstdoen als voorlopige schrapresultaten.
Leider Wim Kuijl moet scoren
In platform 2 voor wagens met een HTP en/of een NTP (Nationaal Technisch Paspoort) staat Wim Kuijl aan de leiding. Hij rijdt met een quasi identieke wagen als vader Dieter en scoorde op zijn beurt zes zeges op acht wedstrijden. Maar hij realiseerde ook twee 0-resultaten en moet zodoende komend weekend op eieren rijden als hij op de titel mikt.
Het reglement zegt dat van de tien verreden wedstrijden de acht beste resultaten in rekening worden gebracht bij de eindafrekening van het kampioenschap. En ondanks zes zeges op acht wedstrijden moet Wim op de Nürburgring tactisch gaan rijden als hij de titel wil verzilveren. Wim moet op papier tijdens de twee laatste races samen minstens 64 punten weten te verzamelen op een totaal van 80 te verdienen punten (40 per wedstrijd). En dan is de titel altijd een feit indien zijn naaste concurrenten de twee wedstrijden zouden winnen. Hij hoeft de wedstrijden dus niet te winnen. Maar of Wim daar hetzelfde over denkt is een andere zaak. Wim wil altijd en overal winnen en zal zelf beslissen of hij als dan niet tactisch zal rijden en het materiaal sparen.
Titel bijna een feit voor Tim Kuijl
Tim Kuijl kan voor de derde titel zorgen binnen de familie. Hij komt uit in platform 4 voor wagens uit de jaren ’90 en met een maximale cilinderinhoud van 2500cc. Vorige winter liet Tim een motor bouwen voor zijn BMW E36 2.5 binnen de lijnen van het reglement. Via een grotere cilinderinhoud, maar met een kortere slag waardoor hij binnen de maximale cilinderinhoud blijft. Een gedurfde keuze die meerdere wenkbrauwen deed fronsen. Maar achteraf gezien bleek dit wel een goed keuze en een betrouwbare krachtbron.
Tim staat riant aan de leiding, maar heeft de titel mathematisch nog niet te pakken. Net als vader Dieter en broer Wim heeft ook Tim reeds zes zeges op acht wedstrijden. Met dit verschil dat de BMW-rijder nog geen 0-resultaat scoorde en nog een voorlopig schrapresultaat van 32 punten op overschot heeft die hij kan wisselen indien hij op de Nürburgring een wedstrijd zou uitvallen. Indien zijn naaste belager, Erik Qvick (BMW E36 STW) op dat moment de beide wedstrijden zou winnen, dan heeft Tim voldoende aan 24 punten om de titel te pakken.
Dus zonder tegenslag zou Tim in principe reeds na de eerste race op de Nürburgring zijn Belgische titel veilig kunnen stellen. Indien hij de titel kan pakken na de eerste race, dan zal hij alles op alles zetten om eindelijk zijn eerste algemene zege te pakken en het seizoen af te sluiten voor ondermeer de Corvette, de Porsches en de Capri’s.
Podium en titel in zicht voor Samuel Verheggen
Samuel Verheggen is momenteel bezig aan zijn beste seizoen met de Mercedes 190 AMG Evo2. Ook hij begon het seizoen met een nieuwe en snellere krachtbron en dat was goed merkbaar tijdens het seizoen. Samuel moest in platform 3 wel de duimen leggen tegen de snellere Corvette van Branckaerts en Porsche van Moortgat, maar nestelde zich op een schitterende derde plaats in het klassement van platform 3 en aan de leiding in de klasse 3D (2001cc - 2500cc). In Assen kreeg de krachtbron van de Mercedes echter af te rekenen met elektronische problemen en hierdoor komen de naaste achtervolgers opzetten.
Ook Samuel heeft reeds twee 0-resultaten achter zijn naam en kan zich geen uitschuiver meer veroorloven. Een podiumplaats na Branckaerts en Moortgat zou verdiend zijn. Tijdens het seizoen was hij ook steeds de meerdere van de concurrentie, maar de twee 0-resultaten dreigen nog roet in het eten te gooien inzake de strijd voor het podium in platform 3 en de titel in klasse 3D. Indien de mechaniek overeind blijft moet Samuel in staat zijn om zijn huidige situatie te consolideren. En dat zou de beste prestatie zijn in deze toch wel zeer competitieve platform.
Foto's: David Noels/BRAVO - St. Paul Raceteam - Niels Vaeck
Tweet