van der Horst

Tourenwagen Classics: VR Racing schittert op de Nürburgring

Start race 1 Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
Start race 1 Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
Het was bijna een week wachten op een definitief resultaat van de tweede race van de zeer competitieve Tourenwagen Classics op de Nürburgring. Na een tweede plaats algemeen en de zege in de klasse DTM tijdens de eerste race op zaterdag, programmeerden de organisatoren op zondag een tweede race waarin alle wagens (43) aan de start kwamen met ditmaal een verplichte pitstop. Er wachtte Erik Qvick en Dirk Van Rompuy een zware opdracht in dit zeer gevarieerd en professioneel deelnemersveld.
Na zijn schitterend resultaat een dag eerder in de ‘Golden Era’ voor ex-DTM-wagens met een bouwjaar tot ’92 en zonder de machtige DRM wagens, stond de Oostendse tovenaar op zondag op de zesde startplaats, na onder meer de ex-Timo Scheider Audi A4 DTM, de Zakspeed Groep 5 DRM Ford Capri van Stefan Mücke, de ex Alzen Opel Vectra STW en nog een DRM Ford Capri Groep 5.

Zeer verwarde race met dubieus resultaat

Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Dirk Van Rompuy / Erik Qvick - VR Racing by Qvick Motors
Vertrokken vanuit zesde positie kon Qvick oprukken naar de vierde plaats algemeen en de koppositie in de Klasse DTM. De beide Capri’s verdwenen van het toneel en een Opel Vectra STW ging naast de baan en bleef in de zandbak steken. Er volgde een full course yellow en nadien een safety car.

Vanaf dat moment draaide alles organisatorisch in de soep. Enkele teams gingen tijdens de safety car procedure pitten nog voor de pit window was geopend, waaronder de Alpina BMW van Oberdorfer die lek reed en ook Chris Nissen (BMW M3). Eens de pit window open was, gingen de meeste piloten pitten, maar bij VR Racing hadden ze regen gezien op de buienradar en dus bleef Qvick zo lang mogelijk op de piste achter de safety car. Net voor het sluiten van de pit window
Start race 2 Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
Start race 2 Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
kwam Erik binnen voor de pilotenwissel met Dirk Van Rompuy. Deze werd voorzien van regenbanden terwijl het overgrote merendeel van de concurrentie na de pitstop op slicks toefde. Een knappe strategische zet en dus kon Dirk vol in de aanval. Maar de regenval was dermate hevig dat men code rood gaf. De koersdirectie besloot dan maar om de rangschikking te nemen één ronde voor de rode vlag. Zodoende werden Erik en Dirk als zesde geklasseerd. Maar dit kan onmogelijk want winnaar Oberdorfen had door een lekke band gepit voor de pit window terwijl ook Nissen te vroeg de stands was binnen gereden. Evertjan Alders was goed gestart, reed een prima race en werd pas 24ste terwijl ook hij op een plaats binnen de top 6 toefde. De organisatie schreef de verwarring toe aan een samenloop van onvoorzien omstandigheden.

Desondanks kwamen er positieve geluiden uit de hoek van VR Racing:
Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
Tourenwagen Classics Nürburgring 2020
"Enerzijds spijtig want in theorie konden we de eerste of tweede plaats algemeen pakken, maar anderzijds hebben we het weekend zeer positief kunnen afsluiten met een tweede plaats in de eerste manche en twee zeges in de DTM klasse. Bovendien hebben we gerealiseerd waarvoor we waren gekomen. De wagen is in bloedvorm en Dirk heeft tijdens de trainingen bijna vier seconden gewonnen tegenover vorig jaar tijdens de manche van de Belcar Historic Cup op de Ring. Heel spijtig dat Dirk tijdens de race amper de kans kreeg om zich te bewijzen, maar de omstandigheden hebben er anders over beslist. We kunnen dus met een gerust hart en vol ambitie richting de Belcar Historic Cup".

Foto's: Tourenwagen Classics
 



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Circuit Internationaal op zondag 16 augustus 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons