van der Horst

Oulton Park: 2 Seas Motorsport domineert het paasweekend

2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
2 Seas Motorsport - Mercedes-AMG GT3 Evo
Jaarlijks zijn er toch steeds een paar zekerheden rond deze paasperiode: de paashaas, chocolade voor de (grote en) kleinsten en het openingsweekend van het British GT Championship in Oulton Park. Traditiegewijs werden de kwalificaties gehouden op zaterdag, terwijl beide races op maandag op het programma stonden. Uiteindelijk bleek heel het weekend maar rond een specifiek team te draaien: 2 Seas Motorsport. Nadat beide wagens van het team de poles behaalden, konden Jonny Adam en James Cottingham deze verzilveren tijdens de eerste race, en zetten Jules Gounon en Ian Loggie de kers op de taart tijdens de tweede race.
Gevecht om de eerste plaats in de slotfase
Gevecht om de eerste plaats in de slotfase
Zoals ook de traditie betaamt kwam er ook nu regen aan te pas. Voor de eerste wedstrijd moest iedereen op de regenrubbers vertrekken, maar het gaf later ook de nodige safety car periodes. Eerst voor een McLaren GT3 die in de gravel belandde en later voor de Abba Racing Mercedes van Sam Neary. Tussendoor werden ook nog de pitstops afgewerkt, waarna Adam de leiding had op de Beechdean Aston Martin van Ross Gunn, de andere 2 Seas Motorsport Mercedes van Gounon, de later weggevallen Neary en de Century Motorsport BMW van Dan Harper. Na de tweede safety car periode verloor Gounon twee plaatsen aan Harper en Marcus Clutton in de Enduro Motorsport McLaren. Op dat moment was de baan weer terug droog en reden de wagens rond op slicks, totdat de tien minuten voor tijd de sluizen terug open gingen. Adam kreeg het ineens hard te verduren en moest tot de laatste bocht standhouden om de Aston Martin niet voorbij te laten en met succes. Gunn en Andrew Howard eindigden tweede, terwijl Clutton en Morgan Tillbrooke net voor de wagen van Gounon bleven.

Ian Loggie en Jules Gounon
Ian Loggie en Jules Gounon
Maar dat was eigenlijk het perfecte scenario voor het duo Gounon/Loggie voor race 2. Gezien de top drie langer in de pits moest blijven en zij van op de pole mochten startten, was het dus een kwestie om vooraan te blijven. Ondanks het slechte weer, een koud kunstje voor de Andorrees. Alleen kreeg hij gezelschap van een collega fabriekspiloot in de vorm van Raffaele Marciello. De Zwitser werkte zich naar voren en reed zelfs bijna een Ford Mustang GT4 van de baan, maar hield toch stand op plaats twee. Eens hij het stuur overgaf aan John Ferguson, namen zij de leiding zelfs over. Alleen bleek achteraf dat RAM Racing de Mercedes te vroeg weer op de baan stuurde, waardoor ze een stop en go moesten afwerken van welgeteld één seconde. Hierdoor kreeg Loggie een vrijgeleide richting winst, terwijl Ferguson net de Garage 59 McLaren van Alexander West en Marvin Kirchhöfer achter zich kon houden.

RACE LAB - McLaren Artura GT4
RACE LAB - McLaren Artura GT4
Bij de GT4's ging de eerste winst naar de Academy Motorsport Ford van Will Moore en Matt Nicoll-Jones, nadat het team hen vanuit de pits liet starten met droge rubbers. Een geniale zet zo bleek. De tweede wedstrijd werd beëindigd met twee unicums. Zo won RACE LAB zijn allereerste wedstrijd in hun allereerste weekend met Ian Gough en Tom Wrigley. Maar het was vooral ook de eerste overwinning van de gloednieuwe McLaren Artura GT4. De volgende wedstrijd is in het weekend van 6 en 7 mei en het is tevens ook de grootste affiche van het jaar: de Silverstone 500.

Foto's: British GT



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in British GT Championship op maandag 10 april 2023 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Oulton Park.
  • Belgian Truck GP

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons