van der Horst

Paasraces Supercar Challenge: Safety car en regen bepalend op zondag

Roger Grouwels - Porsche 991 Cup
Roger Grouwels - Porsche 991 Cup
Op een koude en nog vochtige baan, gaat de tweede race van het Paasweekend van start. Er is besloten om twee formatieronden te rijden voordat het veld van start gaat. Mark van der Aa staat op de pole position en naast hem op de grid staat de tweede BMW M4 Silhouette van Bas Schouten. De tweede rij wordt bezet door de Porsches van Roger Grouwels en Edward Grouwels. In de Supersport start Eric van den Munckhof van pole position en dat is in het algemene veld vanaf positie vijf, naast Cor Euser. In de Sport divisie start Piet de Gier als eerste, voor Melvin de Groot en Chris Voet.
van der Aa-van Soelen: BMW M4  Silhouette
van der Aa-van Soelen: BMW M4 Silhouette
De start verloopt zeer net en Mark van der Aa weet zijn eerste plek te behouden voor Bas Schouten en Roger Grouwels. Cor Euser wint een plek op Edward Grouwels, maar moet niet veel later de Porsche weer voorbij laten gaan. In de eerste twee ronden wisselen zij enkele malen van positie.

Marcel van de Maat verliest in de eerste ronde veel posities doordat hij door de grindbak moest na een klein contact met een andere bolide. Gelukkig kon hij wel zijn weg vervolgen, maar moest vanuit het achterveld zich weer naar voren vechten. Danny Kroes in de Seat had de beste start in de Supersport divisie en zien we op de leidende positie liggen.  Daarachter is het Eric van den Munckhof voor Dennis de Borst. Piet de Gier heeft zijn leiding ook behouden en heeft Melvin de Groot en Chris Voet achter zich aan.

Marcel van Berlo: Porsche 991  GT 3 Cup
Marcel van Berlo: Porsche 991 GT 3 Cup
Vooraan in het veld is het Schouten die voorbij gaat aan Van der Aa en nogmaals gaat Euser voorbij aan de Porsche van Edward Grouwels, vlak voordat de race wordt opgeschrikt door een ongeval. Drie bolides komen samen in het Scheivlak maar de baan en bocht is hiervoor niet op berekend en Daan Meijer wordt hier slachtoffer van. Na contact tussen de drie bolides vliegt hij van de baan de muur in en komt met veel schade stil te staan. De Safety Car wordt de baan in gestuurd en de race wordt hierdoor geneutraliseerd.  Op dat moment is de leiding in handen van Bas Schouten, in de Supersport voor Danny Kroes en Piet de Gier ligt aan de leiding van de Sport klasse.

Na snelle acties van de marshalls is de baan weer vrij en de vangrail/bandenstapel weer gerepareerd zodat de safety car naar binnen geroepen kan worden net voordat het pit window open gaat voor de snelste divisies. Iedereen let op bij de herstart en er zijn geen positiewisselingen. Van den Munckhof is dan de eerste die naar binnen duikt, waardoor De Borst en Patrick Huisman een plek opschuiven achter de leidende Kroes. Daarachter is het de Ginetta G50 van Kosta Kanaroglou die een plek wint op Pierre-Etienne Bordet met de Porsche Cayman GT4.

Sluys-Schouten: BMW M4  Silhouette
Sluys-Schouten: BMW M4 Silhouette
De top drie van de race zien we dan tegelijkertijd naar binnen duiken voor een pitstop. Schouten heeft het stuur overgegeven aan Ward Sluys en zij behouden de leiding. Roger Grouwels wint een plek, net als Cor Euser. Bij Pieter van Soelen loopt het minder soepel want zij verliezen plekken en Van Soelen moet zich weer naar voren worstelen door het veld. Het gaatje tussen Sluys en Grouwels is bijna 15 seconden. Achter hen rijdt Cor Euser en daarachter strijden Edward Grouwels en Marcel van Berlo om de vierde positie.

In de Supersport is het Martin de Kleijn die na de pitstops de leiding in handen heeft. Daarachter rijdt Henry Zumbrink op de tweede positie voor Teunis van der Grift en Luuk van Loon.  

Na 38 minuten zien we regendruppels en zelfs een beetje hagel naar beneden komen. In de eerste ronden met regen zien we iedereen nog doorgaan en lijkt iedereen zich goed aan te passen aan de omstandigheden.  

de Borst-de Kleijn: Seat Sport Leon Cup Racer
de Borst-de Kleijn: Seat Sport Leon Cup Racer
Van Soelen is ervoorgaan zitten en weet dan ook de vierde plek weer over te nemen van het vechtende duo Van Berlo en Grouwels. Van Berlo weet ook voorbij te gaan aan Edward Grouwels en niet veel later valt Edward Grouwels nog een plek terug als Bob Herber hem voorbij gaat.
Kanaroglou zien we dan een uitstapje maken door het gras en dan zien we toch dat er veel rijders banden gaan wisselen van slicks naar regenbanden. Sluys en Grouwels duiken beide naar binnen om te wisselen en bij het Team RaceArt gaat dit van een leien dakje. De Porsche is al snel terug op de baan en pakt hiermee de leiding over.  

Achter de leider in de race zien we de  Supersport BMW Z4 Coupe van Henry Zumbrink met op zijn bumper Robin Monster in de Seat Sport Leon Cup Racer. Zij hebben niet gewisseld naar regenbanden en liggen dan ook algemeen op de tweede en derde positie. Zij laten zien dat er op een natte baan ook nog prima op slicks gereden kan worden en we zien een fraai gevecht tussen de twee heren. Zumbrink weet lang voor de Seat te blijven, maar uiteindelijk weet Monster een gaatje te vinden en de BMW voorbij te steken uitkomend Scheivlak. Zumbrink probeert nog aan te haken, maar een tegenaanval blijft uit.

Voet-van den Broeck: Peugeot  RCZ C up
Voet-van den Broeck: Peugeot RCZ C up
Dan zien we dat Jos Veldboer zich verslikt heeft en hij is vast komen te staan in de grindbak en moet wachten tot ze hem helpen om hieruit te komen. Vooraan in de Sport klasse zien we Harold Wisselink rijden, die geprofiteerd heeft van het feit dat Martijn Kool een drive through moest maken. Kool rijdt nog wel op de tweede positie, voor Bart vand en Broeck en Rob Nieman.

Van Soelen moet zijn opmars naar voren staken als hij nogmaals de pitstraat moet opzoeken en uiteindelijk moet stilzetten. Momenteel lijkt het erop dat de Porsches zich beter houden in de regen dan de BMW’s. We zien Marcel van Berlo voorbij gaan aan Edward Grouwels en hij neemt de tweede positie over in de GT divisie, waar Roger Grouwels nog steeds ruim aan de leiding rijdt.

Kool-de Gier - Peugeot RCZ
Kool-de Gier - Peugeot RCZ
In de Sport divisie heeft Bart van den Broeck een plek weten te winnen op Martijn Kool en hij rijdt nu op de tweede positie achter Henk Tappel . Rob Nieman heeft zich stevig op de vierde positie genesteld.  
Dan zijn de zestig raceminuten voorbij en zien we Roger Grouwels met een grote voorsprong de tweede race op zijn naam schrijven. De tweede plaats in de GT divisie is voor Marcel van Berlo en Bob Herber maakt het podium compleet. Hij weet Edward Grouwels nipt voor te blijven op de streep, het verschil 0.356 seconden.  

Houweling-Monster - Seat Sport Leon Cup Racer
Houweling-Monster - Seat Sport Leon Cup Racer
Dennis Houweling en Robin Monster winnen de Supersport divisie, maar misschien nog wel mooier is dat ze overal tweede finishen achter de Porsche van Roger Grouwels. In de laatste bochten weet Martin de Kleijn nog Henry Zumbrink in te halen en pakt dus samen met Dennis de Borst de tweede positie. Eric van den Munckhof en Henry Zumbrink eindigde als derde.



Wisselink-Tappel - BMW Silhouette 2.0
Wisselink-Tappel - BMW Silhouette 2.0
In de Sport klasse was de strijd al iets eerder gestreden en hier pakken Harold Wisselink en Henk Tappel hun eerste overwinning met de nieuw BMW Silhouette 2.0. Chris Voet en Bart van den Broeck pakken de tweede plaats met nog een voorsprong van vijf seconden op de tweede Peugeot RCZ van het veld van Martijn Kool en Piet de Gier.

Het eerste raceweekend zit erop en we de eerste punten zijn verdeeld. We hebben zes verschillende coureurs op de hoogste trede van het podium zien staan, dus het lijkt erop dat we een mooi en spannend seizoen tegemoet gaan zien. De volgende race staat gepland in het weekend van 12, 13 en 14 mei, dan rijden we voor het eerst met de Supercar Challenge op de Red Bull Ring in Oostenrijk.

Supercar Challenge Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Supercar Challenge op zondag 16 april 2017 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paasraces Zandvoort.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons