van der Horst

Paasraces Zandvoort: Cor Euser wint race 2 in de Sport-divisies

Cor Euser - Lotus Evora
Cor Euser - Lotus Evora
Cor Euser heeft op een opdrogende baan weer eens zijn visitekaartje afgegeven. De Lotus-coureur pakte in de maandagrace van de Sport-divisies van de Supercar Challenge powered by Pirelli na een start in het middenveld in de slotfase de overwinning en troefde daarmee de op de tweede plaats geëindigde Martin Webb af. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen pakten de derde positie. In de Sport-divisie ging de overwinning in de allerlaatste ronde naar Wesley en Maurits Caransa, voor het duo Ooms/Dubois en het duo De Kleijn/De Borst.
Webb-Webb - BMW E46 GTR
Webb-Webb - BMW E46 GTR
Op een natte baan was het Boorsma met de BMW M3 GT4 die de beste start had en op de eerste positive de Tarzanbocht in schoot. Achter Boorsma was het Benno Van Ree die na de start op de tweede plaats lag. Van Ree was echter snel onderweg en pakte al in de eerste ronde de eerste positie over van Boorsma. Hierna kon de Seat-coureur meteen een gat slaan naar zijn achtervolgers.

De Seats deden het in begin goed, want in de tweede ronde lukte het de Engelsman Lee Allen om de tweede positie over te pakken van BMW-coureur Boorsma. Ook op de vierde positie lag in de beginfase een Seat, namelijk die van Jonas de Kimpe. Lee Allen ging echter niet vrijaf bij zijn verovering op de tweede positie. In de Tarzan-bocht had Allen namelijk Eric van den Munckhof in de rondte getikt, die hierdoor een goede klassering meteen in rook zag opgaan. Allen kreeg hierdoor een drive-through en viel hiermee verschillende plaatsen terug.

Jonas de Kimpe stond ondertussen onder zware druk van Ronald van Loon, Martin Webb en Aart Bosman. De Kimpe kon hierbij zijn vierde positie niet behouden en viel zelfs terug naar de zevende plaats. Door de drive-through van Lee Allen en ook een spin van de op de tweede plaats liggende Boorsma was het nu Ronald van Loon die de tweede plaats in de race in handen kreeg.

Benno van Ree kende een sterke start van de race en kon door het wegvallen van zijn concurrenten al snel uitlopen. Na zes ronden bedroeg de voorsprong van Van Ree op achtervolger Van Loon zelfs al twintig seconden. Van Loon had daarbij al zijn handen vol om de tweede plaats vast te houden, want Martin Webb en Aart Bosman drongen flink aan bij de BMW-coureur. Webb was bij deze groep zeer snel en kon de tweede plaats van Van Loon afpakken.

De omstandigheden waren zeer lastig, Op een opdrogende baan waren het namelijk onder andere Aart Bosman en Kim Troeijen die in de rondte gingen en daarmee kostbare tijd verloren.

Na de pitstops was Martin Webb op de eerste plaats terecht gekomen met daarachter Ronald van Loon. Cor Euser was ondertussen opgeklommen naar de derde positie door de BMW van Bogaerts/Van Soelen en de BMW van de broers Boorsma te verschalken. Boorsma stond daarna meteen onder druk van Van Soelen/Bogaerts en moest zijn plaats niet veel later prijsgeven.

Cor Euser reed na de pitstops als een kogel en was veruit de snelste man op de baan. De Lotus-coureur reed snel naar Ronald van Loon toe en pakte zonder al teveel moeite de tweede positie over van Van Loon. Daarna ging Euser onderweg naar koploper Martin Webb, die zijn voorsprong ronde na ronde kleiner zag worden. De op de derde plaats liggende Ronald van Loon stond ondertussen al onder zware druk van Koen Bogaerts.

Martin Webb deed zijn uiterste best om snelle rondetijden te rijden maar vloog hierdoor bijna van de baan. Webb ging bij het uitkomen van de Gerlachbocht door het gras en verloor daarmee kostbare tijd. Euser zag hierna meteen zijn kans schoon en kon bij het uitkomen van de Hugenholtzbocht de eerste positie van Martin Webb overnemen.

Cor Euser kon hierna ronde na ronde uitlopen op Webb en kon hierdoor zijn eerste plaats verder verstevigen. Euser kreeg na afloop nog wel een tijdstraf van tien seconden omdat zijn team op de startopstelling te laat de baan had verlaten, maar ook met die tijdstraf pakte Euser de eerste plaats. Martin Webb eindigde nipt op de tweede positie en Pieter van Soelen en Koen Bogaerts pakten uiteindelijk de derde plaats door die positie van Ronald van Loon over te nemen. Van Loon miste dus net het podium op positie vier, achter Van Loon eindigden Tristan en Yorick Boorsma op de vijfde plaats.

Caransa-Caransa - BMW 130i
Caransa-Caransa - BMW 130i
In de Sport-divisie had Dennis de Borst de beste start. Achter de Clio-coureur had ook Rob Nieman een goed begin van de race. De bestuurder van de Spirit Racing Renault Clio schoot meteen door naar de tweede positie, met achter hem aan teamgenoot Toon Rutgers. Maurits Caransa lag daar weer achter op positie vier.

Na de start konden de Clio-coureurs hun eerste plaatsen niet handhaven. Caransa rukte snel op naar de eerste plaats en de Febo-clio van De Kleijn en De Borst viel ver terug. Achter Caransa lag de Clio van Toon Rutgers op de tweede plaats, gevolgd door Rob Nieman. Daarachter lagen Eline Braspenning, de Lotus van Ooms/Dubois en de Clio van De Kleijn/De Borst op de posities vier tot en met zeven.

Hierna volgde er een spannend gevecht om de eerste plaats in de race tussen Maurits Caransa en Toon Rutgers. Caransa lag op de eerste plaats maar Rutgers drong flink aan. Daarachter was het ook spannend met een gevecht tussen Rob Nieman en Eline Braspenning.

Daarna sloeg echter het noodlot toe voor Machiel Kars en Toon Rutgers. Vlak voor de pitstops viel de Clio namelijk met technische problemen stil. Het was extra zuur dat dit bij opkomen rechte stuk gebeurde, een paar honderd meter voor ingang pitstraat.

Ooms-Dubois - Lotus Exige
Ooms-Dubois - Lotus Exige
Na de pitstops was het Rob Nieman die op de eerste plaats was komen te liggen. Daarachter waren het Bart Ooms en Pieter Dubois die met hun Lotus op de tweede plaats in de klasse terecht waren gekomen. Ooms en Dubois waren op de laatste plaats gestart maar reden in de lastige omstandigheden snel naar voren. Wesley Caransa lag na de pitstops op de derde plaats, Martin de Kleijn op positie vier en Eline Braspenning op de vijfde plaats.

De strijd om de derde positie was na de pitstops zeer spannend. Wesley Caransa lag op die derde positie met daar vlak achter drong Martin de Kleijn flink aan. Ook de strijd om de eerste positie was uitermate spannend. Rob Nieman stond daar onder zware druk van Bart Ooms, die er na een paar ronden in slaagde om Nieman bij het insturen van de Tarzanbocht te verschalken.

de Borst - de Kleijn - Renault Clio
de Borst - de Kleijn - Renault Clio
Martin de Kleijn moest ondertussen zijn derde plaats prijsgeven. De pitstop van het Clio-duo De Kleijn en De Borst bleek te kort te zijn geweest waardoor zij een drive-through kregen. Zij vielen hierdoor terug naar de vierde plaats waardoor Wesley en Maurits Caransa de derde positie steviger in handen kregen.

De laatste ronde werd uiteindelijk een waar spektakelstuk met een top vier die nog volledig veranderde. De top vier zat namelijk vlakbij elkaar en haalden elkaar allemaal in. Bij het vallen van de vlag waren het hierdoor uiteindelijk Wesley en Maurits Caransa die de eerste plaats pakten, Bart Ooms en Pieter Dubois eindigden op positie twee. Dennis de Borst en Martin de Kleijn finishten op de derde positie waardoor Rob Nieman uiteindelijk net buiten het podium op de vierde plaats eindigde.

Supercar Challenge Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Supercar Challenge op maandag 21 april 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paasraces.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons