van der Horst

Palanga: Podiumplaats en zege in Klasse voor VR Racing by Qvick Motors (UPDATE)

VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Cars
VR Racing by Qvick Motors - BMW M2 V8 MARC Cars
De 1006 km van Palanga is dit jaar gewonnen door het Lithouwse Skuba voor de BMW-zusterwagen van hetzelfde team en de MARC Car BMW M2 V8 van het Belgische VR Racing by Qvick Motors. Zij haalden het in de laatste ronde van de BMW GTR van JR Motorsport.
Het trio Egidijus Valeiša / Ignas Gelžinis / Jonas Gelžinis winnen de 17de editie van de 1006 km van Palanga. Ze haalden het vrij makkelijk van hun teammaten Karolis Šikšnelis / Džiugas Tovilavičius / Marius Slaboševičius in een BMW GTR V8 die zodoende ook tweede werden in de Klasse GT. Nico Verdonck Verdonck, bijgestaan door Dirk Van Rompuy en Erik Qvick, bolde met de MARC Car BMW M2 V8 van VR Racing by Qvick Motors als derde over de meet na een bloedstollend duel met de BMW van JR Motorsport bestuurrd door onze landgenoot Ward Sluys, Daniel Colembie & Bas Schouten. Erik Qvick was de Nederlandse BMW M3 reeds voorbij gereden, maar na een late pitstop kwam deze terug op de derde plaats. Nico Verdonck perstte nog alles uit de MARC Car en was op bepaalde momenten de snelste wagen op de piste. Met nog 10 ronden te gaan reed de Brusselaar een gat dicht van 48 seconden en won het duel met een bonus van 8 seconden na 1000 km koers.

VR Racing, die ondermeer de kleuren van www.autosport.be verdedigt, was reeds de snelste tijdens de kwalificatie, maar moest tijdens de Superpole de duimen leggen voor de impossante Aquila CR1 van de plaatselijke vedetten Ramūnas Čapkauskas, Deividas Jocius, Andrius Jasionauskas & Saulius Girdauskas.

VR Racing kon na de start de leiding nemen, maar de Aquila pakte over voor die in de fout ging en werd achteruit geslagen met een losgekomen motorkap. Dan kregen we de Porsche van EMG Motorsport met  Steve Vanbellingen, Nemunas Dagilis & Ate Dirk de Jong aan de leiding van het gebeuren terwijl de Speedlover-Porsche met Pierre-Yves Pacque en Jean-Michel Gerome ook in de buurt bleef van de BMW van VR Racing. Het exemplaar van Vanbellingen reed enkele uren aan de leiding en was nadien in een duel verwikkeld voor de eerste plaats met de latere winnaars tot de Belgische Porsche de vangrails raakte met een lekke radiator als resultaat, terwijl Speedlover reeds eerder met pech kreeg af te rekenen. 

De Ford Marc Car V8 van VDS Racing Adventures was tijdens de kwalificaties goed voor een zesde chrono en een achtste in de superpole, maar kwam om onduidelijke reden niet aan de start. 

UPDATE

Na de race werd VR Racing bt Qvick Motors bedacht met een sanctie van drie ronden, waardoor het team naar de vierde plaats algemeen verhuist, maar nog steeds de zege in de klasse pakt.
Reden was dat Jo Jamers Erik Qvick onder full course yellow had binnen geroepen om te tanken en een pilotenwissel te doen. Maar Nico Verdonck was nog maar 57 minuten uit de wagen en het reglement schrijft voor dat een piloot tussen twee stints minimum 60 minuten moet rusten.
"Ik moest iets doen, want in alle andere gevallen waren we sowieso vierde geworden", aldus teamchef Jo Jamers. "Als ik Erik nog een ronde in de wagen laat onder de gele vlag zou Nico nooit de derde plaats hebben gepakt. Hij deed het in de laatste ronde en met Erik in de wagen onder full course yellow verloren we teveel tijd."

Foto: Ronald Janssens



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Circuit Internationaal op zaterdag 22 juli 2017.
  • G&A Motors Motorsport

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons