van der Horst

Parijs: Alles wat u moet weten

Start 2019 Rome E-Prix
Start 2019 Rome E-Prix
Na de race in het iconische Rome trekt de Formule E-karavaan nu richting de volgende Europese hoofdstad op de kalender: de Paris E-Prix. Voor het vierde jaar op rij kruisen de piloten in het hartje van de stad de degens met elkaar, waarbij het beroemde Hôtel des Invalides centraal staat. Een overzicht van wat u allemaal kan verwachten in de Franse hoofdstad.
  • STX Motorhomes
Zoals al eerder vermeld staat het bekende Hôtel des Invalides zowel letterlijk als figuurlijk centraal voor deze manche. Het Circuit des Invalides is 1,9 km telt 14 bochten - 6 links en 8 rechts - waarbij de start en finish zoals bij velen stratencircuits gesplitst zijn. Zo zal de start doorgaan op de Boulevard des Invalides en de finish licht in de buurt van de Avenue du Maréchal Gallieni, waar eveneens de pits gevestigd zal zijn.

Jean-Éric Vergne
Jean-Éric Vergne
Wie vorig jaar de Paris E-Prix volgde, zag de dominantie van een Fransman genaamd Jean-Éric Vergne. Vorig jaar beleefde Vergne een topdag door zowel de pole als de overwinning in één trek binnen te halen. Daarnaast was er in Parijs ook ruimte voor wat controverse. Terwijl Vergne zonder tegenstand vooraan reed, fungeerde zijn teamgenoot André Lotterer als waakhond en behoedde de achterliggers er van om een heuse inhaaljacht op te zetten richting de toen toekomstige kampioen, tot ergernis van Lucas Di Grassi en Sam Bird. Di Grassi werd dan ook razend tijdens de race omdat hij de Duitser met Belgische roots niet kon passeren al vond hij uiteindelijk tegen het einde van de race toch een gaatje. Voor de derde plaats was het afwachten wie er als eerste uit de bocht kwam: Bird of Lotterer. Uiteindelijk was het Bird die met drie wielen over de meet kwam nadat Lotterer zonder energie viel en bewust in de baan van de Brit reed. De gemoederen werden bedekt met de mantel der liefde, tot Hong Kong laatstleden.

Een juichende Stoffel Vandoorne
Een juichende Stoffel Vandoorne
Vandaag gaat de stembus voor de Fanboost weer open. Voor de zevende keer op rij was het Stoffel Vandoorne die in Rome met de meeste stemmen uit de bus kwam. Commentator Bob Varsha zei nog: "Of je nu éérste of vijfde wordt in de uitslag, Fanboost krijg je sowieso, maar de collega-piloten moeten nu toch wel jaloers worden op Vandoorne.". Nochtans had hij nu de kleinste voorprong ooit dit seizoen, al wordt er verwacht dat deze terug zal stijgen, gezien de fans bussen inzetten richting Parijs om de Rumbekenaar aan te moedigen. Net zoals de vorige manche kan u vanaf 18:30 uur Belgische tijd naar hartelust kunnen stemmen. De link vindt u hier.

Gezien er veel Belgische fans richting de Franse hoofdstad trekken, is dit tijdschema heel interessant om alles te kunnen volgen. Dit seizoen vond er al iedere manche een shakedown plaats op vrijdag en dat zal ook deze keer niet anders zijn. De tien minuten durende shakedown zal om 15.30 uur plaatsvinden alvorens zaterdagochtend om 7.30 uur de eerste training plaatsvindt. Het eerstvolgende optreden van de wagens zal doorgaan om 10 uur met de tweede training, om dan een ruim uur later de kwalificaties met aansluitend de Superpole mee te maken. Tussendoor is er nog een handtekeningsessie van een halfuur, waarna de race start om 16.03 uur. Voor de thuisblijvers niet getreurd, u kunt zoals steeds alle sessies volgen op de Facebookpagina van de organisatie alsook de twee gebruikelijke TV-kanalen waar u terecht kunt. Eurosport doet zoals de laatste manches zowel de kwalificaties (vanaf 12 uur) als de race (vanaf 16 uur), terwijl u kunt afstemmen op Telenet PlaySports vanaf 15.30 uur.
 
SessieDagTijdstip
Shakedownvrijdag15:30 - 16:00
Vrije Trainingen 1zaterdag7:30 - 8:15
Vrije Trainingen 2zaterdag10:00 - 10:30
Kwalificatieszaterdag11:45 - 12:20
Superpolezaterdag12:30 - 12:50
Handtekeningsessiezaterdag14:10 - 14:40
Paris E-Prixzaterdag16:03 - 16:48 + 1 ronde

Foto's: Formula E



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in Formule E op maandag 22 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Parijs.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons