van der Horst

600km Spa: Patric Derdaele ontstemd ondanks vijfde podium op rij

Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
In het kader van de 600 km van Spa werd afgelopen weekend de vijfde en voorlaatste wedstrijd van de BRCC of het Belgisch omloopkampioenschap afgewerkt. Nadat Belgium Racing een week eerder voor de tweede maal op rij de 24 Hours of Zolder achter zijn naam schreef, stond het Limburgs team meteen opnieuw met de voeten op de grond en laaien de discussies weer hoog op.
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R & Porsche 991 Supercup
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R & Porsche 991 Supercup
Patrick Derdaele: “Er wordt gewerkt met twee maten en twee gewichten en dat strookt niet met mijn visie inzake sportiviteit en objectiviteit. We zullen blijven strijden tot en met de laatste meter tijdens de Belgian Masters op Circuit Zolder omdat onze sponsors dat verwachten, maar we kregen tot hiertoe zeker geen loon naar werken en dat stemt tot nadenken”.

“Tijdens iedere wedstrijd die we dit seizoen reden waren we inzake de BoP zwaar benadeeld tegenover de beide Aston Martins. De Aston die afgelopen weekend de pole pakte draaide identiek dezelfde tijd als de Aston die in 2013 op de eerste startrij stond van de 24 Hours of Spa. De snelste Porsche toen was amper 2/10 sec. trager. Wij moeten nu twee seconden inleveren. Wij rijden constant op het randje en we banaderen in wedstrijd constant onze chrono’s van de kwalificatie. En dat terwijl de Astons met een overschot van twee seconden rijden. De RACB moet zoiets toch ook zien en ingrijpen om de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens te nivelleren. Dit is nooit gebeurd en nu is het te laat”.

“Daarnaast is er de commotie tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag inzake de aanrijding tussen Dylan en Verbergt. De uitlaten van onze Porsche stonden in de bumper van de Aston #100 geperforeerd. Dylan werd drie- tot viermaal aangetikt alvorens de Aston kon passeren. Dat wil zeggen dat de Aston merkelijk sneller is, maar moeilijk kan passeren omdat Dylan op de ideale lijn rijdt. Is dit een reden om te gaan duwen? Hierdoor is trouwens het ganse uitlaatsysteem verschoven, heb ik een pak kosten en ligt dit aan de oorzaak van de leegloper waardoor we nog een zekere tweede plaats uit handen moesten geven.”

Podium 600 km of Spa 2014
Podium 600 km of Spa 2014
“Is het verder normaal dat wagens die eenmalig komen meerijden punten mogen scoren en zodoende ook het kampioenschap kunnen vervalsen? Dan denk ik vooral aan de Ferrari GT3 in Zolder en de WRT Audi GT3 in Dijon. Nu hoor ik van de organisatie dat ze gaan trachten enkele wagens aan te trekken om in Zolder een mooier startveld te creëren. Ik sta daar achter en hoe meer hoe liever, maar die horen thuis in een gastklasse. In het reglement staat dat deze wagens uit de eindstand worden verwijderd indien ze geen drie wedstrijden reden. Dan moeten ook de punten herberekend worden van de wedstrijden die ze reden of anders heeft die maatregel geen zin. Of dit nu in mijn voordeel of nadeel is zal me worst wezen, maar eerlijk is eerlijk”.

Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
“Is het verder normaal dat sommige teams in bepaalde situaties gewoon een piloot aan de kant houden om hun kansen te vergroten of dat piloten in de loop van het seizoen veranderen van wagen? Waarom werd Frank Beliën aan de kant gehouden op de winnende Audi van PK Carsport terwijl hij wel aan de kwalificaties deelnam? Hoe kunnen wij een deftige strategie op poten zetten als dit allemaal wordt getolereerd? Moet ik dit dan ook gaan doen in Zolder tijdens de finale? Toch niet eerlijk tegenover mijn betalende piloten? Kenneth Heyer was zeer vermoeid aan de start gekomen nadat hij eerder op de dag nog aan de slag was in de 24 Hours of Barcelona. Ik kon evengoed een toppiloot laten rijden, maar uit respect voor Kenneth en de sport doe ik dat niet.”  

“Is het normaal dat wij tweemaal van belangrijke punten zijn bestolen in Zandvoort en Francorchamps door een foute ingreep van de safety car zonder dat dit door de koersdirectie werd recht gezet? In Zandvoort stonden we voor het rode licht terwijl de leider op de piste kon door rijden en in Spa werden wij opgepikt door de safety car en kon de leider nog een ronde verder rijden en uitlopen”.

“Als ik al die puntjes bij elkaar optel, kom ik tot de conclusie dat wij nooit onze strategie kunnen bepalen naar een wedstrijd toe. Er is altijd wel een obstakel dat onze plannen in de war stuurt. We staan nu aan de leiding in het kampioenschap, maar door het verplichte schrapresultaat zakken we naar de derde plaats. Daar kunnen we met leven maar niet op de manier zoals het tot hiertoe is verlopen. We zijn onrechtmatig een pak punten afgesnoept door fouten van de koersdirectie (safety cars), een slechte BoP gedurende het seizoen en enkele uit de lucht gegrepen beslissingen waaronder het toestaan van punten aan wagens die eenmalig hun opwachting maken. We gaan ons deze winter toch moeten herbronnen over de toekomst. De GT3 is te duur geworden om constant van het kastje naar de muur te worden gestuurd”, besluit de duidelijk misnoegde team owner van Belgium Racing.

We zetten de kansen van Belgium Racing in de laatste rechte lijn richting Circuit Zolder nog eens op een rijtje.

Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Belgium Racing - Porsche 997 GT3-R
Momenteel was de Porsche GT3-R van Belgium Racing de meest regelmatige wagen binnen het kampioenschap met vijf podiumplaatsen op rij. Hierdoor telt het trio Derdaele-Heyer-Maassen 86 punten of één meer dan de Aston Martin van Redant, Verbergt en Coens. Bouvy en Schmetz tellen 74 punten terwijl Kumpen en Longin voorlopig uitkomen op 68.
Rekening houdend met het verplichte schrapresultaat worden de kaarten in Endurance Pro ferm herschud en komt de Aston Martin van Redant, Verbergt en Coens aan de leiding met 75 punten voor teamgenoten Bouvy en Schmetz met 74 punten terwijl Derdaele, Heyer en Maassen naar de derde plaats verhuizen met 70 punten. Longin en Kumpen volgen in vierde stelling met 68 punten. Deze vier teams komen nog in aanmerking voor de titel in Endurance Pro. Er zijn uiteraard verschillende scenario’s mogelijk met een puntenverdeling van 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, …… Het is voor de teams momenteel moeilijk rekenen gezien men niet weet welke wagens de organisatie nog kan strikken voor de laatste meeting.

Belgium Racing - Porsche 991 Supercup
Belgium Racing - Porsche 991 Supercup
In Endurance Cup kon Belgium Racing zijn leidersplaats afgelopen weekend versterken en een nieuwe overwinning lag in het verschiet. Een aanrijding en een daaraan gekoppelde lekke radiator bracht hier echter enige verandering in. Hierdoor komt Louis-Philippe Soenen voor het eerst dit seizoen aan de leiding in zijn Ferrari 458 Challenge en ook na het schrappen van het verplichte zwakste resultaat blijft de West-Vlaamse zakenman alleen aan de leiding gezien zijn vaste co Vervisch de eerste wedstrijd reed op de Ferrari GT3 in de Klasse Endurance Pro. Na de aftrek van het schrapresultaat staat Soenen dus aan de leiding met 74,5 punten voor Belgium Racing met Van Haeren en Hoevenaars met 70,5 punten. Vervisch en Van Dierendonck staan ex aequo op de derde plaats met 65,5 punten, terwijl de familie Thiers mathematisch ook nog in aanmerking komt voor de titel met 63,5 punten. Ook hier telt dezelfde puntendeling dan hierboven vermeld in de Endurance Pro.

Belgium Racing Press



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Belgian Racing Car Championship op dinsdag 9 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 600KM of Spa.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons