600km Spa: Patric Derdaele ontstemd ondanks vijfde podium op rij


“Tijdens iedere wedstrijd die we dit seizoen reden waren we inzake de BoP zwaar benadeeld tegenover de beide Aston Martins. De Aston die afgelopen weekend de pole pakte draaide identiek dezelfde tijd als de Aston die in 2013 op de eerste startrij stond van de 24 Hours of Spa. De snelste Porsche toen was amper 2/10 sec. trager. Wij moeten nu twee seconden inleveren. Wij rijden constant op het randje en we banaderen in wedstrijd constant onze chrono’s van de kwalificatie. En dat terwijl de Astons met een overschot van twee seconden rijden. De RACB moet zoiets toch ook zien en ingrijpen om de onderlinge waardeverhoudingen tussen de wagens te nivelleren. Dit is nooit gebeurd en nu is het te laat”.
“Daarnaast is er de commotie tijdens de wedstrijd van afgelopen zondag inzake de aanrijding tussen Dylan en Verbergt. De uitlaten van onze Porsche stonden in de bumper van de Aston #100 geperforeerd. Dylan werd drie- tot viermaal aangetikt alvorens de Aston kon passeren. Dat wil zeggen dat de Aston merkelijk sneller is, maar moeilijk kan passeren omdat Dylan op de ideale lijn rijdt. Is dit een reden om te gaan duwen? Hierdoor is trouwens het ganse uitlaatsysteem verschoven, heb ik een pak kosten en ligt dit aan de oorzaak van de leegloper waardoor we nog een zekere tweede plaats uit handen moesten geven.”


“Is het normaal dat wij tweemaal van belangrijke punten zijn bestolen in Zandvoort en Francorchamps door een foute ingreep van de safety car zonder dat dit door de koersdirectie werd recht gezet? In Zandvoort stonden we voor het rode licht terwijl de leider op de piste kon door rijden en in Spa werden wij opgepikt door de safety car en kon de leider nog een ronde verder rijden en uitlopen”.
“Als ik al die puntjes bij elkaar optel, kom ik tot de conclusie dat wij nooit onze strategie kunnen bepalen naar een wedstrijd toe. Er is altijd wel een obstakel dat onze plannen in de war stuurt. We staan nu aan de leiding in het kampioenschap, maar door het verplichte schrapresultaat zakken we naar de derde plaats. Daar kunnen we met leven maar niet op de manier zoals het tot hiertoe is verlopen. We zijn onrechtmatig een pak punten afgesnoept door fouten van de koersdirectie (safety cars), een slechte BoP gedurende het seizoen en enkele uit de lucht gegrepen beslissingen waaronder het toestaan van punten aan wagens die eenmalig hun opwachting maken. We gaan ons deze winter toch moeten herbronnen over de toekomst. De GT3 is te duur geworden om constant van het kastje naar de muur te worden gestuurd”, besluit de duidelijk misnoegde team owner van Belgium Racing.
We zetten de kansen van Belgium Racing in de laatste rechte lijn richting Circuit Zolder nog eens op een rijtje.

Rekening houdend met het verplichte schrapresultaat worden de kaarten in Endurance Pro ferm herschud en komt de Aston Martin van Redant, Verbergt en Coens aan de leiding met 75 punten voor teamgenoten Bouvy en Schmetz met 74 punten terwijl Derdaele, Heyer en Maassen naar de derde plaats verhuizen met 70 punten. Longin en Kumpen volgen in vierde stelling met 68 punten. Deze vier teams komen nog in aanmerking voor de titel in Endurance Pro. Er zijn uiteraard verschillende scenario’s mogelijk met een puntenverdeling van 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9, …… Het is voor de teams momenteel moeilijk rekenen gezien men niet weet welke wagens de organisatie nog kan strikken voor de laatste meeting.

Belgium Racing Press
Tweet