van der Horst

Pau: De seizoenopener in een notendop

Familiefoto WTCR 2022
Familiefoto WTCR 2022
Na het schrappen van de Tsjechische manche in Most, gaat de FIA World Touring Car Cup vandaag eindelijk van start met de seizoenopener in het centrum van het Franse Pau. De sfeervolle stad aan de Béarn, in 2018 voor het laatst decor voor de roemruchte Grand Prix de Pau, was eerder in 2007 en 2009 reeds gaststad voor het WTCC. Dit weekend openen 18 starters waaronder 16 racewinnaars, vijf constructeurs en acht teams de jacht op de begeerde FIA-wereldcup. Naast WTCR maakt ook de ETCR-serie in Pau haar opwachting. Hieronder nog snel alle mogelijke info in een notendop.
WTCR in Pau
WTCR in Pau
WTCR -format voor 2022:
De kwalificatieprocedure in drie fasen (Q1,Q2,Q3) blijft ongewijzigd maar de puntentoekenning werd aangepast. Vanaf dit jaar worden de vijf snelste rijders in de kwalificatie beloond met punten op een schaal van 10-8-6-4-2, ongeacht op welk ogenblik zij hun snelste ronde hebben neergezet en of ze al dan niet doorstoten tot de Q3 shootout. Een wijziging bedoeld om de deelnemers er toe aan te zetten in elke fase van de kwalificatie snelle rondetijden na te streven en aan de verleiding te weerstaan ​​om via een ​​strategische aanpak te proberen de 10e plaats in Q2 veilig te stellen. Deze levert nog altijd de pole op voor de gedeeltelijk omgekeerde racegrid.

In tegenstelling tot vorige seizoenen wordt de grid voor Race 1 (over 30' + 1 ronde) bepaald door de gecombineerde kwalificatieresultaten. De top zeven finishers krijgen meer punten dan voorheen en scoren als volgt: 1ste= 30p; 2de = 23p; 3de = 19p; 4de = 16p; 5de = 14p; 6de = 12p; 7de = 10p; 8ste = 8p; 9de = 7p; 10de = 6p; 11de = 5p; 12de = 4p; 13de= 3p; 14de = 2p; 15de = 1p.

Race 2  is voortaan de wedstrijd met de deels omgekeerde grid en wordt betwist over 25 minuten + 1 ronde. Gezien het een kortere race betreft worden er minder punten toegekend:
1ste= 25p; 2de = 20p; 3de = 16p; 4de = 13de 5de = 11p; 6de = 10p; 7de = 9p; 8ste = 8p; 9de = 7p; 10de = 6p; 11de= 5p; 12de = 4p; 13de = 3p; 14de = 2p; 15de = 1p

De startopstelling voor Race 1 wordt bepaald door de resultaten van Q3 (posities 1-5) en Q2 (posities 6-12) voor de 12 beste startposities. De resultaten van Q1 bepalen de opstelling vanaf P13.
Voor Race 2 worden gridposities 1-10 ingenomen door de eerste tien wagens volgens de gecombineerde kwalificatieresultaten, maar in omgekeerde volgorde. Posities 11 en 12 worden ingenomen door de auto's uit Q2 die niet in omgekeerde volgorde staan. De rest van de grid wordt bepaald door de resultaten van Q1 vanaf P13

Reparatietijd tussen beide races is verlengd. De mogelijkheid om te tanken, reparaties en setups aan te passen is uitgebreid tot minimaal 60 minuten (voorheen 20 minuten). Meer tijd om auto's opnieuw racefit te maken voor de tweede race,  zal er de rijders toe aanzetten om harder te pushen in Race 1, wat uiteraard het spektakel ten goede komt.

De regels met betrekking tot het compensatiegewicht zijn herzien en vereenvoudigd. Alle auto's zullen tijdens het eerste evenement van het seizoen nul kilogram compensatiegewicht dragen. Voor de tweede meeting wordt het compensatiegewicht voor elk model gebaseerd op de beste kwalificatietijd die tijdens het vorige evenement werd gerealiseerd. Vanaf het derde evenement is het compensatiegewicht gestoeld op de beste kwalificatietijd behaald tijdens een van de twee voorgaande evenementen, en niet langer op het gemiddelde van de beste twee rondetijden van de drie evenementen, wat het geval was in 2021. Dit betekent dat het compensatiegewicht sneller kan worden bijgewerkt.
Bovendien is het maximale compensatiegewicht verlaagd van 60 naar 40 kilogram om significante contrasterende prestaties van race tot race te voorkomen. Dit geldt eveneens voor deelnames per race.

De Balance of Performance onderging slechts één enkele wijziging: Alle vier de Comtoyou Audi's zien hun rijhoogte met 10mm verhoogd.

Timing:
Zaterdag 7 mei:

09h50-10h35: Free Practice 1 (Live op Facebook, YouTube, Eurosport Player)
14h50-15h20: Free Practice 2 (Live op Facebook, YouTube, Eurosport Player)
17h30-18h00: Qualifying Q1 (Live op Eurosport Player en TV-stations)
18h05-18h20: Qualifying Q2 (Live op Eurosport Player en TV-stations)
18h30-18h45: Qualifying Q3 (Live op Eurosport Player en TV-stations)

Zondag 8 mei:
13h10: Race 1 (30 minuten+1 ronde) (Live op Eurosport Player en TV-stations wereldwijd)
17h10: Race 2 (25 minuten+1 lap) (Live op Eurosport Player en TV-stations wereldwijd)

WTCR − FIA World Touring Car Cup all-season startveld 2022:
#5 Norbert Michelisz (H) BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR
#9 Attila Tasi (H) LIQUI MOLY Team Engstler, Honda Civic Type R TCR
#11 Thed Björk (S) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR
#12 Santiago Urrutia (URY) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR
#16 Gilles Magnus (B) Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS
#17 Nathanaël Berthon (F) Comtoyou DHL Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS
#18 Tiago Monteiro (P) LIQUI MOLY Team Engstler, Honda Civic Type R TCR
#25 Mehdi Bennani (MAR) Comtoyou Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS
#29 Néstor Girolami (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR
#33 Tom Coronel (NL) Comtoyou DHL Team Audi Sport, Audi RS 3 LMS
#55 Ma Qing Hua (CHN) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR
#68 Yann Ehrlacherr (F) Cyan Performance Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR
#79 Rob Huff (GB) Zengő Motorsport, CUPRA Leon Competición
#86 Esteban Guerrieri (ARG) ALL-INKL.COM Münnich Motorsport, Honda Civic Type R TCR
#96 Mikel Azcona (E) BRC Hyundai N Squadra Corse, Hyundai Elantra N TCR
#99 Dániel Nagy (H) Zengő Motorsport, CUPRA Leon Competición
#100 Yvan Muller (F) Cyan Racing Lynk & Co, Lynk & Co 03 TCR
France wildcard: #64 Éric Cayrolle (F) Elite motorsport by Comtoyou, Audi RS 3 LMS

Foto's: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 7 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pau.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons