van der Horst

Pau: Honda lukt met Girolami en Guerrieri de dubbelslag na incidentrijke kwalificatie

Nestor Girolami - Münnich Motorsport Honda Civic
Nestor Girolami - Münnich Motorsport Honda Civic
Niet gedoodverfd favoriet Lynk & Co maar Honda Münnich Motorsport haalde zaterdagnamiddag in Pau zijn slag thuis. In een kwalificatiesessie die in Q2 ruim een uur stil lag na een zware crash van Thed Björk, stormde Nestor Girolami naar de eerste pole van het seizoen, voor teamgenoot Esteban Guerrieri. Yvan Muller start in race 1 als derde, voor Nathanaël Berthon die met een vierde plek de eer voor het Belgische Comtoyou Racing redde. Gilles Magnus greep met een elfde tijd net naast de pole voor race 2, die gaat naar Hyundai-rijder Norbert Michelisz.
Mikel Azcona - BRC Hyundai N Squadra Corse
Mikel Azcona - BRC Hyundai N Squadra Corse
Q1: Mikel Azcona
Mikel Azcona topte Q1, de Spanjaard deed welgeteld 9/1000sten beter dan Nestor Girolami, Gilles Magnus strandde op 14/1000sten van de besttijd. Volgden Esteban Guerrieri, Ma Qing Hua, Thed Björk en Nathanaël Berthon die Norbert Michelisz, Yvan Muller, Yann Ehrlacher, Attila Tassi en Santi Urrutia voorafging. De regerende kampioen kwam goed weg toen hij de muur streelde en voor herstelling naar de pits moest. Voor Rob Huff, Mehdi Bennani, Tiago Monteiro en Tom Coronel zat de kwalificatie er al op.

Esteban Guerrieri - Honda All.Inkl.Com Münnich Motorsport
Esteban Guerrieri - Honda All.Inkl.Com Münnich Motorsport
Q2:Esteban Guerrieri
Alle vijf de Lynk & Co's haalden de cut voor Q2, net als drie Honda's, twee Hyundai's en evenveel Audi's. De sessie is drie minuten ver wanneer Thed Björk er in de Buisson-bocht hard af gaat waarbij diens wagen de baan nagenoeg volledig blokkeert. Zowel de auto als de rail zijn zwaar beschadigd, maar de Zweed is oké. Teamgenoten Urrutia en Ma kunnen de gestrande Lynk & Co slechts ternauwernood ontwijken en komen er met lichte schade langs. De sessie wordt met code rood gestopt en het duurt een flinke tijd vooraleer de herstellingen aan de rail zijn beëindigd.

Wanneer de sessie na een uur herneemt prijkt Muller bovenaan de tijdtabel voor diens drie overgebleven Lynk & Co-teammaats Ehrlacher, Urrutia en Ma. Volgen drie Honda's, twee Hyundai, terwijl beide Audi's van Berthon en Magnus het rijtje sluiten.

Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
Gilles Magnus - Comtoyou Team Audi Sport
Meteen na de herstart volgt een full course yellow nadat Michelisz de muur in Virage de la Gare raakt, de Hongaar kan de beschadigde Hyundai wel naar de pits terugbrengen. Met nog drie minuten op de klok rukt het veld opnieuw uit. Girolami klimt dadelijk naar P1, om er meteen afgelost te worden door Honda-teammaat Guerrieri.
Magnus prijkt bij het vallen van de vlag op P10 maar Tassi verbetert waardoor onze landgenoot finaal naar P11 terugvalt. Uiteindelijk belandt Michelisz zo op P10, goed voor de pole in race 2. Nathanaël Berthon verbetert knap naar P2 en nestelt zich tussen de Honda's van sessiesnelste Guerrieri en Girolami in. Ook Muller en Ma stoten door naar de shoot out. Ehrlacher en Urrutia missen voor resp. 3/1000sten en 9/1000sten de Q3-cut.

Nathanaël Berthon - Comtoyou DHL Team Audi Sport
Nathanaël Berthon - Comtoyou DHL Team Audi Sport
Q3: Nestor Girolami
 In de shoot out worden de kaarten flink geschud. Honda Münnich Motorsport lukt de dubbelslag met Nestor Girolami op pole, de Argentijn krijgt in race 1 landgenoot Guerrieri naast zich op de eerste startrij. Muller doet 0.268" beter dan Berthon, beide Fransen delen de tweede startrij. Ma Qing Hua klokt een matige vijfde tijd, de Chinees krijgt merkgenoot Ehrlacher naast zich op rij drie.

Aan de hand van de nieuwe puntentoekenning gaat Girolami (10p) in de puntenstand aan de leiding, voor Guerrieri (8), Berthon (6), Azcona (4)en Magnus (2). (o.v.)

Foto: FIA WTCR/DPPI

Pau: Uitslag Q1
Pau: Uitslag Q2
Pau: Uitslag Q3



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 7 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pau.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons