van der Horst

Pau: Santiago Urrutia lukt besttijd in FP1, nog werk op de plank voor Audi (update)

Santiago Urrutia - Cyan Performance Lynk & Co
Santiago Urrutia - Cyan Performance Lynk & Co
In een eerste, merkwaardig genoeg incidentloze eerste vrije oefensessie lukte Lynk & Co-rijder Santiago Urrutia net voor het afvlaggen de snelste chrono. De Uruguyaan gaf regerend kampioen en stalgenoot Yann Ehrlacher voor 0.489" het nakijken. Op de vrij stofferige omloop verhinderde Nestor Girolami met een derde tijd een hattrick voor Cyan Racing. Yvan Muller sloot immers af met een vierde chrono, voor het eveneens sterk voor de dag komende Hyundai-duo Norbert Michelisz-Mikel Azcona. Audi tekende dan weer voor een collectief wat tegenvallende sessie. Nathanaël Berthon kwam als merksnelste niet verder dan P11, net voor onze landgenoot Gilles Magnus.
Santiago Urrutia toonde nog maar eens uit welk hout hij gesneden is door op een voor hem totaal nieuwe omloop met voorsprong de snelste tijd uit de Cyan Racing-mouw te schudden. "Een moeilijke omloop, die in tegenstelling tot wat ik vooraf dacht erg snel en ook vrij hobbelig is"  klonk het droogjes. Lynk & Co-merkgenoot Thed Björk van zijn kant maakte het deelnemersveld met een gebroken aandrijfas duidelijk dat omzichtig moet omgegaan worden met de alom tegenwoordige curbs.

Voor Comtoyou-patron Jean-Michel Baert is het te vroeg om reeds conclusies uit deze eerste verkennende sessie te trekken. "We analyseren momenteel de data. We hebben altijd gezegd dat Lynk&Co en Hyundai een gunstige  BoP hebben en daar zit 'em deels het verschil. Iedereen moet de omloop nog doorgronden. We hebben het maximum gegeven zonder al te grote risico's te hebben genomen maar het is duidelijk dat we in de volgende sessies moeten verbeteren, makkelijk wordt het niet".

Pau: Uitslag Free Practice 1

Foto: FIA WTCR
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op zaterdag 7 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pau.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons