van der Horst

Pau: Yann Ehrlacher hoopt titel een tweede keer te verlengen

Yann Ehrlacher - Cyan Racing Lynk&Co
Yann Ehrlacher - Cyan Racing Lynk&Co
Yann Ehrlacher gaat dit seizoen op zoek naar een derde WTCR-titel voor Cyan Racing Lynk & Co. Nog steeds slechts 25, kan de snelle Fransman rekenen op de continuïteit van de beproefde Lynk & Co 03 TCR en zijn aanzienlijk talent achter het stuur. De regerende kampioen mag dit jaar tweemaal op eigen bodem aan de slag, met de 'WTCR Clean Fuels For All Race of France' dit weekend gevolgd door een eerste bezoek begin augustus aan diens thuisregio met de 'WTCR Race of Alsace GrandEst'. Een vooruitblik...
  • Prospeed Competition
Op racen in Pau...
“Ik reed daar in 2013 in een van de eerste races van mijn carrière. Dat was in een kleine elektrische auto, in wat meer een  oefenrace dan een echte race was. Maar ik herinner me de baan niet echt, dus moest ik wat meer op de simulator en met video's werken om klaar te zijn, maar het komt goed."

Over racen op straatparcours...
Het is drie jaar geleden dat we op een straatcircuit hebben gereden en da's altijd een beetje anders dan op een normaal circuit. Zeker, de inzet is erg belangrijk. Als je er in kwalificatie met nieuwe banden op uit trekt  kan elke fout je zwaar worden aangerekend. Wie in Q1 crasht, is voor de rest van de sessie en voor het verdere verloop van de meeting  uitgeschakeld.  Het is problematisch en een beetje een gok voor ons rijders. Straattracks zijn het type circuit dat ik het leukst vind, maar je kunt je geen fouten veroorloven maken; als je je in een kwalificatieronde voor 105% inzet moet je ervoor zorgen dat je niet crasht, niet te wijd gaat en een muur raakt, anders is je weekend voorbij. Maar zo dicht tussen muren een push-ronde maken en voltooien, voelt aan als op de Nordschleife, het is behoorlijk krankzinnig met de adrenaline die je voelt, het is ongelooflijk.

Over klaar zijn om wereldtitel nummer drie na te jagen...
Ik voelde me klaar de dag na Sochi [locatie van de WTCR-finale van 2021]. Elke dag is weer een trainingsdag. Het uitstellen van het eerste evenement betekende meer dagen om je voor te bereiden. We hebben wat getest, maar het is nu het vierde jaar met de auto en na vier seizoenen kom je aan het einde van de ontwikkelingsfase. We hadden oog voor de set-ups waarvoor in de loop van het seizoen geen tijd was, dus dat deden we deze winter.”

Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Yann Ehrlacher - Lynk&Co Cyan Racing
Over het behouden van #68...
"Ik dacht er aan om voor nummer 1 te gaan, omdat je nooit weet wanneer deze kans zich op dit niveau opnieuw voordoet. Maar uiteindelijk ben ik behoorlijk aan dit nummer gekoppeld en heb ik er twee keer mee gewonnen,   dus houd ik het gewoon. Uiteindelijk is het maar een cijfer en ben ik meer gefocust op wat er onder het nummer schuilt, de auto, de afstelling en de manier waarop ik rijd. Dit zijn de belangrijkste dingen, het nummer is slechts bijkomstig.

Over nog beter worden in 2022...
Het kan altijd beter. Ondanks het winnen van de titel in de laatste twee seizoenen waren het geen perfecte seizoenen. Het klopt dat ik twee seizoenen op rij zonder één enkele DNF afsloot en elke race in de punten eindigde. Dit zijn goede statistieken en de juiste werkwijze om bovenaan in de klassering te staan, ook al heb ik in de kwalificaties fouten gemaakt. Ik had het beter kunnen doen in Q3, een paar posities kunnen optimaliseren. Er zijn altijd dingen die voor verbetering vatbaar zijn, een perfect seizoen bestaat niet en zal waarschijnlijk nooit bestaan. Ik verbeter mezelf dankzij mijn ervaring, maar ik moet nog steeds [hard] werken en er zijn veel manieren waarop ik mezelf wil verbeteren."

Foto: FIA WTCR



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op vrijdag 6 mei 2022 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Pau.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons