van der Horst

Paul Ricard: Nabeschouwing Stoffel Vandoorne

RACB
RACB
Gewoon een onverwachte wending afwachten om zo toch nog een kans te krijgen om de titel in de Formula Renault 3.5 te veroveren, dat past niet bij de mentaliteit van Stoffel Vandoorne. Samen met zijn Fortec-team zette de vertegenwoordiger van het RACB National Team in de World Series by Renault alles op alles op het Circuit Paul Ricard. Maar het leverde weinig op.
  • De Swert Opticiens
“Ik denk dat Kevin Magnussen dit weekend simpelweg onklopbaar was”, vat Stoffel Vandoorne samen. Onze speerpunt in de wachtkamer van de Formule 1 was zijn weekend in Le Castellet nochtans niet slecht begonnen: na op zaterdag tijdens de kwalificaties de tweede tijd te hebben neergezet stond hij na de eerste race op het derde podiumtrapje. Hij kon zelfs van de diskwalificatie van Magnussen gebruik maken om een plaatsje op te schuiven en een deel van zijn achterstand in de algemene rangschikking goed te maken. Op zondag moest Stoffel echter tevreden zijn met een zevende startplaats voor de tweede race, een wedstrijd die hij door een nukkige benzinepomp niet kon beëindigen.

“Onze derde opgave door mechanische problemen dit jaar”, legt Stoffel uit. “Ik moet toegeven dat ik voordien niet echt goed was gestart en nog eens twee plaatsen was teruggewezen. Toen ik daarentegen alleen rondreed, zette ik dezelfde rondetijden neer als de rijders voorin, waaronder Magnussen. Dat is een positief punt. Het probleem met de benzinepomp stak onmiddellijk na de pitstop de kop op. Ik draaide twee tot drie seconden per ronde trager. De motor viel voortdurend uit. Een opgave was onvermijdelijk. Voor de titel wordt het extreem moeilijk, maar voor de start van het laatste weekend in Barcelona moet ik optimistisch blijven.”

Het Circuit de Catalunya, waar van 18 tot 20 oktober de laatste meeting doorgaat lag Stoffel Vandoorne wel tijdens de collectieve tests. “We zullen in ieder geval teruggrijpen naar onze gebruikelijke afstellingen”, stelt de vertegenwoordiger van het RACB National Team. “Dit weekend hebben we vooral gereden om Magnussen te kloppen en hebben we dus in een heel andere richting gewerkt. Maar met die nieuwe afstellingen kon ik mijn rijstijl niet volledig ontplooien en het team miste ook ervaring. We namen een risico en het heeft niet gewerkt. 43 punten achterstand op twee races van het eind, dat is veel. Maar ik wil wel nog een keer de Brabançonne laten weerklinken.”



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Formule Renault 3.5 op maandag 30 september 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons