van der Horst

Paul Ricard: Nabeschouwing ProSpeed Competition

De vierde race van de European Le Mans Series vond dit weekend plaats op de omloop van Paul Ricard in het zuiden van Frankrijk. ProSpeed Competition startte er met de Porsche 911 GT3-R in de klasse GTC, met aan het stuur de Fransen Mike Parisy en Gilles Vannelet en de jonge Nederlandse belofte, Max Van Splunteren. Het trio finishte na vier uur intens racen als negende in de hoogstaande klasse GTC en pakte weer punten voor het kampioenschap.
De European Le Mans Series zijn ondertussen weer de referentie op vlak van uithoudingsraces in Europa. De startvelden zijn mooi en kwalitatief hoogstaand en de competitie is dan ook zeer intens, waarbij voor iedere positie dient gevochten te worden.

Tijdens de tweede vrije trainingssessie stond de Belgische Porsche bovenaan de tijdlijsten en dat liet het beste verhopen voor de rest van het weekend. Tijdens de kwalificaties vonden de drie rijders hun plek op de vierde startrij om uiteindelijk naar vier uur racen als negende over de eindmeet te komen. Het kampioenschap kent nu zijn finale tijdens het Portugese weekend van 18 en 19 oktober aan de kust van Estoril in Portugal. Ondertussen werkt ProSpeed Competition volgende week de vierde manche af van het World Endurance Championship in Austin, VS.

Rudi Penders (ProSpeed Competition Team Principal)
“Het is een dermate hoogstaande competitie dat alles werkelijk perfect moet zijn. Het team werkte een foutloos parcours af dit weekend, met een zeer goede strategie en foutloze en snelle pitstops. Maar dat alleen volstaat uiteraard niet. De onderlinge verschillen tussen de wagens en teams zijn bijzonder gering en dan moet alles in balans zijn. Een van de elementen van het kampioenschap is de categorisatie van de rijders. Kort uitgelegd, in de categorie GTC mag je geen drie professionele rijders opstellen, maar wel
een combinatie van gentlemen drivers en professionals. Iedere rijder zit in een categorie, gaande van brons voor de echte gentlemen drivers tot platinum voor de absolute top. Natuurlijk is die categorisatie een moeilijke evenwichtsoefening die heel grote effecten kan hebben. Het is een subjectieve oefening, geen wiskunde… Ik heb het gevoel dat er hier en daar bijsturingen kunnen gebeuren, maar dat is mijn visie.”

Mike Parisy (Rijder - #75 ProSpeed Competition Porsche 911 GT3-R – GTC Class)
“Voor mijn stint raakte één van mijn teamgenoten in een race-incident betrokken. Een afgelopende band van een andere wagen raakte onze wagen en zo werd de splitter geraakt. Tot dan ging de wagen heel snel, maar met een klein defect aan de splitter is de balans van de wagen weg, en op een omloop als die van Paul Ricard is dat niet meteen een aanrader. Vanaf dan werd het bijzonder moeilijk om het tempo van de andere toppers aan te houden.”

Max Van Splunteren (Rijder - #75 ProSpeed Porsche 911 GT3-R – GTC Class)
“Ik heb weer een stap bijgezet in mijn leerproces op internationaal niveau. De wedstrijd verliep voor mij foutloos, ik heb weer een weekend in een internationale competitie met een professioneel team kunnen werken en zo weer heel veel opgestoken. Voor mij is dat een belangrijk element van mijn deelname aan de European Le Mans Series.”

ProSpeed Competition Press



Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in European Le Mans Series op dinsdag 16 september 2014 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons