van der Horst

Paul Ricard: Waterkans voor Van Hover (+ Video Crash Zandvoort)

Jürgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Jürgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Aanstaand weekend wordt op het Zuid-Franse circuit van Paul Ricard de laatste races verreden voor de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Naast Dylan Derdaele en Roger Grouwels, die nog in aanmerking komen voor de algemene titel is ook Jürgen Van Hover nog niet uitgeteld in de Gentlemen Klasse. Maar de Aalstenaar is niet direct in het voordeel na een bestraffing in Zandvoort en ook door het feit dat hij de wagen deelt met een tweede piloot.
Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux Zandvoort 2016
Podium Porsche GT3 Cup Challenge Benelux Zandvoort 2016
Jürgen Van Hover, ondertussen reeds voor het derde jaar op rij aktief in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux, beleefde in Zandvoort een van zijn meest avontuurlijke weekends uit zijn carrière. Hij won tijdens de eerste race van het weekend het algemene klassement, maar werd nadien terug gefloten via een straf van 10 seconden en werd uiteindelijk als derde geklasseerd. De Speedlover piloot lag aan de leiding achter de safety car, maar ging nadien iets te vroeg op het gas toen de safety car de track verliet. Blijkbaar is er een safety car lijn op het circuit die eerst door de safety car zelf moet worden overschreden terwijl deze al naast de track rijdt. Een lelijke streep door zijn titelambities in de Gentlemen Klasse.

Van de vijf verreden weekends van twee sprintraces kon Van Hover er maar een compleet afwerken. Om budgettaire reden moest hij in de overige vier meetings de wagen delen met een tweede piloot, waardoor hij vier races miste. En na vier podiumplaatsen op zes starts staat hij toch nog op een mooie achtste plaats algemeen.

Jürgen Van Hover - Speedlover
Jürgen Van Hover - Speedlover
Jürgen Van Hover: “Een spijtige zaak dat ik genoodzaakt ben om als enige een wagen te delen. Voor het algemeen kampioenschap mag ik het reeds op voorhand vergeten. Bovendien is het best frustrerend als je dan aan de hand van de resultaten zelf een fictieve tussenstand maakt en dan tot het besef komt dat je had kunnen meestrijden voor de algemene titel. Tijdens het eerste en enige weekend dat ik twee wedstrijden kon afwerken in Spa werd ik tweede en derde algemeen en stond ik tweede in de tussenstand na Dylan Derdaele”.

“Bij Speedlover zijn we dit seizoen met zevenmijlslaarzen vooruit gegaan. We vonden een perfecte afstelling en we hebben nu ook een data analist in dienst. Dit leverde ons twee seconden op. En dat ondanks het feit dat we amper één testdag inlasten en dat ik, gezien het feit dat ik de wagen deel, ook maar de helft van de tijd achter het stuur zit tijdens de raceweekends.  Vergeleken met de verzamelde concurrentie sta ik de helft van de racetijd toe te kijken. Maar ik klaag niet, want we hebben het momenteel goed voor mekaar bij Speedlover. We zijn enorm gegroeid en kunnen de strijd aan met de toppers”.

Start Porsche GT3 Cup Challenge Benelux Zandvoort 2016
Start Porsche GT3 Cup Challenge Benelux Zandvoort 2016
In tegenstelling tot het algemeen klassement, waarbij alle uitslagen tellen, wordt in het gentlemen klassement een gemiddelde van de punten genomen bij de piloten die twee races rijden. Ook hier is Van Hover de enige titelpretendent die maar een race per weekend rijdt. Deze wordt dan vol in rekening gebracht, terwijl de concurrentie steeds een tweede kans krijgt indien de eerste race zou mislukken. Enerzijds hebben ze tweemaal kans op scoren, maar anderzijds kan dit ook een averechts effect hebben indien Van Hover een goed resultaat boekt tijdens zijn eerste race. Dan moet de concurrentie twee goede resultaten boeken. Dat ondervond de Speedlover rijder tijdens het openingsweekend in Spa toen hij de races won in de Klasse en zo als leider afzakte naar de tweede ontmoeting, opnieuw op de mooiste omloop van de wereld. In Spa en tijdens de daaropvolgende race in Zandvoort (ongeval) liep het niet naar behoren terwijl de Nederlander Roger Grouwels een knap gemiddelde boekte en de leiding over pakte. Daaropvolgend in Le Mans en Zandvoord boekte Van Hover opnieuw belangrijke punten via twee podiumplaatsen en extra punten van de pole en snelste ronde in de wedstrijd. Maar Grouwels reed alle wedstrijden uit en is dus logischerwijze de leider met een voorsprong van acht punten. Er zijn nog 20 punten te verdienen plus tweemaal een punt voor de pole en de snelste wedstrijdronde. Indien Van Hover erin zou slagen om in Paul Ricard het maximum van de punten te scoren, dan heeft Grouwels voldoende aan een gemiddelde van 14 punten of tweemaal een vierde plaats om kampioen te worden.

Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
“Indien Roger het slim aan boord legt en geen tegenslag kent, wordt hij kampioen en pak ik de tweede plaats in de gentlemen Klasse”, gaat Van Hover verder. “Hij hoeft alleen de wedstrijd uit te rijden, terwijl ik alle risico’s moet dragen tijdens de eerste race. De kans is klein, maar we gaan ons best doen uiteraard”.

Het feit dat Jürgen Van Hover zich dit seizoen kan meten met de toppers, bewees hij nog maar eens tijdens het laatste weekend in Zandvoord. Met een tweede chrono na de supersnelle Alexandre Jouannem was hij de snelste trainer binnen de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.        

Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
“De uren voor de start waren de meest stresserende uit mijn loopbaan, “ gaat Jürgen verder. “Eindelijk konden we eens vertrekken vanop de eerste startrij, maar toen stak de wet van Murphy de kop op. De andere piloot op de wagen ging in zijn kwalificatie voor race 2 van de baan en onze Porsche raakte vrij zwaar beschadigd. Er restte ons maar 2 uren voor de race. Met een ploeg van 10 man slaagde Speedlover er in om de auto net op tijd klaar te krijgen. Toen bleek de poort om de baan op te rijden al dicht en moest ik door ‘pitbox 0’ en na allerlei hindernissen langs de pitstraat de baan op zien te geraken. Gelukkig kreeg ik groen licht en kon ik net op tijd de startgrid vervoegen”.

“En nog was de kelk niet leeg. Tijdens de start had Jouannem zijn speedlimiter nog opstaan. Hij raakte amper uit de startblokken. Ik kon hem niet meer ontwijken en reed achteraan op de auto in. Hij vloog de muur in terwijl mijn schade zich gelukkig beperkte tot een kapotte bumper. Er kwam een safety car op de baan en eens die verdwenen gaf ik de leiding niet meer uit handen. De eerste scratch binnen de
Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Jurgen Van Hover - Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Cup was binnen. Maar dan kwam de koude douche. Ik kreeg een straftijd van 10 seconden omdat ik tijdens de herstart de safetycar ben gepasseerd voor de bewuste safetycarlijn. Officieel werd ik dus derde. Een spijtige zaak, want ik voel me opnieuw gepakt door het bureaucratisch monster dat opnieuw heeft toegeslagen in de autosport. Geen verwijt naar de organisatoren van de Cup, maar geen kat die reeds had gehoord van een safety car lijn. Dit valt onder FIA reglement en niemand weet of wist die zogenoemde safety car lijn liggen. Trouwens reed de safety car enorm traag de pitlane binnen ”.

“In elk geval hebben we eindelijk iets kunnen laten zien in zeer moeilijke omstandigheden. Zo heb ik tijdens de vrije training pas 2 keer 5 ronden gereden omdat ik de auto moet delen. Het blijft dus een handicap als je de wagen door budgettaire reden moet delen, maar anderzijds geeft het reglement je wel die mogelijkheid”, besluit Jürgen Van Hover een dag voor de laatste race van 2016.

Foto's: Porsche GT3 Cup Challenge Benelux Press / Jürgen Van Hover Press / Niels Vaeck







Dit artikel werd gepubliceerd door DSP VOF in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux op vrijdag 28 oktober 2016 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons