van der Horst

Paul Ricard: Enzo Ide komt ronde te kort voor algemene zege met gewaagde bandenstrategie

GPR AMR - Aston Martin Vantage V8 GT3
GPR AMR - Aston Martin Vantage V8 GT3
Maxime Soulet en Enzo Ide hebben met de GPR Aston Martin Vantage V12 GT3 in hun eerste GT Open weekend meteen hun visitekaartje afgeleverd. Na Race 1 gisteren te hebben gedomineerd in uiterst moeilijke omstandigheden, miste de Waals-Vlaamse combinatie vandaag op een haar na de algemene zege. Ook voor de tweede race over 50 minuten lag de piste er in Zuid-Frankrijk weer nat bij, regen viel er echter niet meer en dat deed men er bij GPR toe besluiten om tijdens de pitstops slicks te monteren op de Aston Martin en dat in tegenstelling tot de rest van de concurrentie. De wedstrijd was echter een ronde te kort opdat Enzo Ide leider Montermini nog had kunnen terughalen op de opdrogende baan. Het bleef dus bij de tweede plaats algemeen en de zege in de GTS-klasse, wat genoeg was om de leiding in kampioenschap te behouden. Bert Longin en Diederik Sijthoff werden met hun V8 Racing/SRT Corvette C6.R vijfde algemeen (derde S-GT) en vertrekken uit Zuid-Frankrijk ook als vijfde in het kampioenschap.
De dag begon vroeg en vooral goed voor de Belgische combinatie. Maxime Soulet haalde dan ook de pole positie binnen in de ochtendlijke kwalificatiesessie met een verschil van maar liefst anderhalve seconde op de Bhai Tech McLaren van Luiz Razia. Bij de rollende start moest Soulet even de leiding laten aan de Autorlando GTS Porsche van Isaac Tutumlu, maar nog voor het einde van de eerste ronde voerde de gele Vantage alweer het veld aan om in geen tijd een aardige voorsprong uit te bouwen. In de achtervolging doemde al snel drie (in principe snellere) S-GT Ferrari 458’s op in handen van Luca Filippi (Scuderia Villorba Corse), Alexander Talkanitsa Jr. (AT Racing) en Matt Griffin (Mtech). Bert Longin die met zijn Corvette achteraan het veld had moeten starten maakte ook snel terrein goed en vertoefde op het einde van zijn stint al binnen de top 10.
 
Scuderia Villorba Corse - Ferrari 458 Italia
Scuderia Villorba Corse - Ferrari 458 Italia
Bij het afwerken van de pitstops koos men in het kamp van Pino Sperlinga ervoor om slicks te monteren in de hoop dat het asfaltlint spoedig een droge lijn zou vertonen. Voor Enzo Ide was het in de eerste ronden van zijn stint dan ook alle hens aan dek om voldoende temperatuur in de banden te krijgen, laat staan de wagen op de baan te houden. De AT Racing en Villorba Corse Ferrari’s opteerden net als de meerderheid van het veld opnieuw voor regenrubber en konden na de pitstops de eerste twee posities innemen voor de West-Vlaming die ook nog eens 15 'successeconden' bij zijn tijd in box mocht toevoegen. Op tien minuten van het einde begon Ide echter aan zijn remonte door ronde na ronde meerdere seconden goed te maken. Beide Ferrari kregen het zichtbaar moeilijk op hun regenrubber, in die mate zelfs dat leider Alexander Talkanitsa Sr. spontaan rondging en achter Montermini moest aansluiten. In de laatste ronde kon Ide met een knap uitremmanoeuvre voor de chicance op de Mistral de AT Racing Ferrari nog passeren voor de tweede plek, maar de leidende Villorba Corse Ferrari bleef net buiten schot ondanks de snelste wedstrijdronde van de West-Vlaming die maar liefst 4 seconden sneller was dan die van de leider.

V8 Racing - Corvette C6.R
V8 Racing - Corvette C6.R
Na hun magistrale overwinning van gisteren werd het vandaag dus een tweede plaats algemeen en de overwinning in GTS. Ide en Soulet houden dus de leiding in het kampioenschap vast met twee punten voorsprong op de Scuderia Villorba Corse Ferrari. Afwachten of beide heren deze positie zullen verdedigen tijdens de rest van het seizoen. De door Patrick Selleslagh gerunde Corvette van Bert Longin werd door Diederik Sijthoff nog als vijfde over de meet gestuurd, nadat de Noorderbuur tijdens zijn stint nog wat plekken kon goedmaken. Van de vier Corvettes in de wedstrijd presteerde die van het Belgisch-Nederlands duo het beste en beide heren keren dan ook huiswaarts met de vijfde plek in de stand.

0d31c0cac5112171eb53b6664ac945a36f0d9dfa.jpg







Foto's: Fotospeedy/GT Open



Dit artikel werd gepubliceerd door Vincent Wouters in International GT Open op zondag 28 april 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Paul Ricard.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons