Paul Ricard: Maxime Soulet & Bentley zegevieren na slijtageslag
Enkele vroege incidenten zorgden uiteindelijk voor verschillende pitstop-strategieën bij de teams; een contact tussen de Herberth Motorsport Porsche #911 en de AF Corse Ferrari #51, allebei uit de Pro Am-klasse, zorgde eerst voor een full course yellow en daarna een safety car. Even later gebeurde net hetzelfde maar dan voor een zware crash van Tomas Enge in de Reiter Lamborghini #24. Het hele veld werd dus door mekaar geschud waardoor we pas in de eindfase een overzicht kregen van wie nu waar reed.
De van pole vertrokken Black Falcon Mercedes #4 reed dan wel vaak aan de leiding maar zat op een alternatieve strategie en moest met nog veertig minuten op de klok nog een laatste pitstop afwerken. Daarbij liep het echter nog fout, de auto kwam aan een slakkengang binnen en werd de box ingeduwd door het team met vermoedelijk een defecte versnellingsbak. Vooraan kon de Bentley van Soulet, Soucek en Abril de kop pakken voor de SMP Racing Ferrari #72 van Davide Rigon, Shaytar en ex-DTM rijder Miguel Molina. De derde plaats ging in extremis nog naar de WRT Audi #1 van Antonio Garcia, Nico Müller en René Rast, die profiteerde van het duel tussen de AKKA ASP Mercedes #88 en RJN Nissan #23 die uiteindelijk vierde en vijfde werden.
Vervisch kon samen met teamgenoten Christopher Mies en Pieter Schothorst nog beslag leggen op de achtste plaats in de WRT Audi #2. De Ferrari van ondermeer Louis Machiels werd zeventiende en vierde in de Pro Am-klasse. Stefan Vancampenhoudt loodste zijn Walkenhorst BMW naar de finish op de 28e plaats maar won wel de Am-klasse. Ook op de tweede podiumtrede stond een Belg, Jacques Duyver in de Kessel Racing Ferrari #888 eindigde algemeen op de 29e plaats.
Maxime Martin werd tot opgave gedwongen nadat onze landgenoot even van de leiding kon proeven, de BMW kreeg te kampen met een technisch mankement en moest vroegtijdig naar de box. Voor Dries Vanthoor werd het na de zege in Le Mans dit keer een minder goed weekend; Marcel Fässler moest naar binnen met een lekke band en een beschadigde ophanging met nog meer dan vier uur op de klok. We zagen zo de WRT Audi #5 niet meer terug, ook de Audi van Christian Kelders liep overigens rond datzelfde ogenblik al een lekke band op. De Lamborghini van Bernard Delhez moest ook al vroeg aan de kant met motorschade, net als die van merkgenoot Bertrand Baguette.
--- UITSLAG BLANCPAIN GT PAUL RICARD (PDF) ---
Foto's: Georges De Coster & Arne Simons
Tweet