van der Horst

Paul Ricard : Toyota domineert WEC Prologue

Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Vrijdag en zaterdag vond op het circuit van Paul Ricard een dertig uren durende testsessie plaats voor de deelnemers aan het WEC Super Season. Toyota bleek een maat te sterk voor zijn tegenstanders en op het einde van de tweede dag vatten beide TS050 Hybrid bolides post bovenaan de tabellen. De snelste niet hybride LMP1, de SMP Racing BR Engineering BR1 AER, moest 4.3 seconden toegeven op de tijd van de Toyota #8 die een ronde klokte in 1:32.662.
  • Powercars
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Toyota Gazoo Racing - Toyota TS050-Hybride
Het was Mike Conway die op vrijdag de snelste chrono liet optekenen, de tweede Toyota reed een volle endurancesimulatie over de 30 uren en legde niet minder dan 839 ronden af. De snelste ronde van die wagen was een 1:34.655 gereden door Anthony Davidson. Toyota gaf na de testsessie wel toe dat beide wagens nog niet voldeden aan de Equivalence of Technology die de ACO uitschreef om de kloof tussen de hybride en niet-hybride LMP1’s te verkleinen. Eens de wagens aangepast zijn zou het verschil dus moeten verkleinen.

SMP Racing - BR Engineering BR1 AER
SMP Racing - BR Engineering BR1 AER
Vitaly Petrov in de #11 SMP Racing BR Engineering BR1 AER was the best of the rest op 4.3 seconden van de referentietijd door de Toyota #8 neergezet. Daarna volgden de Enso CLM P1/01 van ByKolles, de snelste Ginetta G60-LT-P1 en de BR1-Gibson van DragonSpeed op respectievelijk 5.1, 5.4 en 5.6 seconde.

Dempsey-Proton Racing - Porsche RSR GTE
Dempsey-Proton Racing - Porsche RSR GTE
Bij de LMP2’s ging de snelste tijd naar Pastor Maldonado in de DragonSpeed Oreca 07 Gibson met een tijd van 1:40.771. Porsche was primus in zowel de GTE-Pro klasse als de GTE-Am klasse. Het officiële Porsche team behaalde de dubbel in de Pro klasse met een snelste tijd voor #91 van Gianmaria Bruni en Richard Lietz. Ford bezette de posities drie en vier. In de Am klasse was het Matteo Cairoli die de Dempsey-Proton Racing Porsche #88 bovenaan de tabellen plaatste, hij werd gevolgd door Ben Barker, ook al in een Porsche, het exemplaar van Gulf Racing.

Foto's: Racing International Photography
 



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in FIA World Endurance Championship op dinsdag 10 april 2018 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Prologue Paul Ricard.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons